Szybki skok do zawartości strony
  • Nawigacja główna
  • Główna treść
  • Pasek boczny
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Early view
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Cele i zakres
    • Polityka publikacyjna w skrócie
    • Ogłoszenia
    • Zespół redakcyjny
    • Przesyłanie tekstów
    • Procedura recenzyjna
    • Recenzenci
    • Polityka OA
    • Indeksowanie i archiwizacja
    • Statystyki czasopisma
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
Nagłówek strony

Informacje o czasopiśmie

Czasopismo INSTED: Intedrisciplinary Studies in Education & Society/ Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja to miejsce wieloobszarowego myślenia o edukacji, zarówno o jej aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Głównym zadaniem czasopisma jest podtrzymanie, wzmocnienie i koordynacja dialogu między przedstawicielami nauk społecznych i nauk humanistycznych, zwłaszcza tymi, którzy zajmują się filozofią wychowania, badają procesy i instytucje edukacyjne z perspektyw różnych dyscyplin i prezentują zróżnicowane orientacje teoretyczne.

Edukacja dotyczy wszystkich, ponieważ człowiek, będąc istotą społeczną, jest istotą uczącą się. Rzeczywistość społeczna, w jakiej żyjemy, ukazuje się nam jako rzeczywistość złożona, zmienna, nieprzewidywalna. Dlatego, nie rezygnując z prospektywnego myślenia o edukacji, naszą uwagę pragniemy skupić przede wszystkim na teraźniejszości. Ta nieprzejrzysta teraźniejszość wymaga interpretacji i rozumienia. Takie zadanie stawiamy przed autorami i współpracownikami czasopisma.

 

Historia

Czasopismo  Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja powstało w 1998 roku z inicjatywy Roberta Kwaśnicy, Ewy Kurantowicz oraz Mieczysława Malewskiego, który był redaktorem naczelnym od 1998 do 2020 roku. Pismo ukazywało się jako Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej. W kwartalniku publikowali artykuły wybitni badacze polscy i zagraniczni, zarówno pedagodzy, psycholodzy, socjologowie, jak i filozofowie, politologowie, kulturoznawcy.

Od początku swojego istnienia czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja było – i jest nadal – miejscem aktualnych, wieloaspektowych debat edukacyjnych, humanistycznych, społecznych. Teksty publikowane w czasopiśmie dotyczyły i dotyczą  najważniejszych problemów współczesności, którymi są zarówno przemiany i dylematy z obszaru szeroko rozumianej edukacji w zmieniającym się świecie, jak i (r)ewolucje koncepcji badawczych. Otwartość  na – charakteryzującą te złożone przemiany – polifoniczność dyskursów, ich transdyscyplinowość, metodologiczny pluralizm, rozumienie dziedzictwa tradycji i wyzwań współczesności,  stanowią istotne cechy profilu publikacyjnego czasopisma. Towarzyszy temu badawczy autokrytycyzm, a także nowocześnie rozumiana odpowiedzialność nauki i badacza. Cechy te szczególnie wyraźnie widoczne są w publikacjach podejmujących wprost tematy  m.in. statusu badań jakościowych, badań w działaniu, badań zaangażowanych, zagadnień podmiotowości, samorozumienia, relacji teorii i praktyki, wspólnotowości, dialogu, etyki, dziedzictwa europejskiego czy międzynarodowej współpracy naukowców.

Od 2021 roku redaktorem naczelnym jest Tomasz Zarębski. Czasopismo wydawane jest jako półrocznik, w wersjach dwujęzycznych: teksty ukazują się w języku polskim lub angielskim. Obok tytułu polskiego Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja wprowadzono równorzędny tytuł angielski INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Scociety,

 

Indeksowanie

Czasopismo znajduje się na prestiżowej liście ERIH (NAT). W wykazie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ma 70 punktów. Jest indeksowane w bazach: BazHum oraz CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities).

 

Program „Rozwój czasopism naukowych”

W latach 2022-2024 czasopismo wydane jest w ramach projektu "Rozwój czasopism naukowych", finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr RCN/SN/0093/2021/1.

  1. Strona domowa
  2. Archiwum
  3. Tom 20 Nr 4(80) (2017)

Opublikowane: grudnia 31, 2017

Studia i rozprawy

W stronę nie-antropocentrycznej ontologii tego, co edukacyjne

7-21 Chutorański Maksymilian
pdf
Statystyki odwiedzin: 113

Pytanie o wolność w polskiej szkole. Rozważania przy myśli Martina Heideggera

23-44 Archacka Magdalena
pdf
Statystyki odwiedzin: 53

Wybrane skutki wykluczenia społecznego

45-58 Madeja-Bień Kamila, Małgorzata Gamian-Wilk
pdf
Statystyki odwiedzin: 535

Artykuły z badań empirycznych

Akceptacja demokracji i poczucie przystosowania do aktualnego ustroju ? analiza porównawcza przekonań studentów z 2003, 2008 i 2013 roku

61-76 Mirosława Czerniawska
pdf
Statystyki odwiedzin: 50

Cyberbullying i agresja elektroniczna jako współczesne zagrożenia dla komunikacji w sieci

77-84 Dyrla-Mularczyk Karolina, Pluciński Mateusz
pdf
Statystyki odwiedzin: 305

Badania partycypacyjne z udziałem młodzieży. Projekt INKLA ? zapobieganie przemocy rówieśniczej oraz projekt Photovoice ? Szkoła, klasa, grupa rówieśnicza ? blaski i cienie

85-102 Wójcik Małgorzata, Maria Mondry
pdf
Statystyki odwiedzin: 241

Poszukiwania metodologiczne

Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni

105-120 Mieczysław Malewski
pdf
Statystyki odwiedzin: 1436

Opowiedz mi o swoich badaniach, a powiem Ci kim jesteś. O splataniu się życia osobistego z pracą naukową w kontekście auto/biograficznych praktyk badawczych

121-132 Pryszmont-Ciesielska Martyna
pdf
Statystyki odwiedzin: 77

Opracowane przez

Open Journal Systems

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja              ISSN 1505-8808     ISSN (online) 2957-014X

Wydawca: Uniwersytet Dolnośląski DSW

Opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Kontakt   Polityka prywatności

Ver 1.4 : openjournaltheme.com Themes by Openjournaltheme.com