Main Article Content

Abstract

In the article I am posing a question on the possibility of the occurrence of freedom in the school educational space, in the light of M. Heidegger?s philosophical concept. The departure point of the undertaken considerations is a thought formed in the essay of ?The question of technology?, where the philosopher presents a technical character of the contemporary civilisation. The aim of the article is to outline the possibility of transition from the presentation concept of education to the thinking about learning understood as discovering the essence of humanity. My analysis of daily school practices will allow me to show those elements, which build a technical essence of school education.

Keywords

Heidegger istota techniki edukacja uczenie się wolność przedstawienie zestaw skład myślenie Heidegger the essence of technology education learning freedom presentation set composition thinking

Article Details

How to Cite
Archacka, M. (2017). Asking about Freedom in Polish School. Reflections in the Context of Martin?s Heidegger?s Thought. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 20(4(80), 23–44. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/398

References

  1. Heidegger M., 1977a, Budować, mieszkać, myśleć, przekł. K. Michalski, [w:] idem, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Czytelnik, Warszawa.
  2. Heidegger M., 1977b, Czas światoobrazu, [w:] idem, Drogi lasu, przekł. K. Wolicki, Fundacja Aletheia, Warszawa.
  3. Heidegger M.. 1977c, Czym jest metafizyka?, przekł. K. Pomian, [w:] idem, Budować, mieszkać, myśleć. Wybrane eseje, Czytelnik, Warszawa.
  4. Heidegger M., 1977d, List o humanizmie, przekł. J. Tischner, [w:] idem, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Czytelnik, Warszawa.
  5. Heidegger M., 1977e, Przezwyciężenie metafizyki, przekł. M.J. Siemek, [w:] idem, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Czytelnik, Warszawa.
  6. Heidegger M., 1977f, Pytanie o technikę, przekł. K. Wolicki, [w:] M. idem, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Czytelnik, Warszawa.
  7. Heidegger M., 1978, Koniec filozofii i zadanie myślenia, przekł. K. Michalski, [w:] M.J. Siemek (red.) (1978), Drogi współczesnej filozofii, Czytelnik, Warszawa.
  8. Heidegger M., 2001, Wyzwolenie, przekł. J. Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków.
  9. Heidegger M., 2010, Zasada identyczności, przekł. J. Mizera [w:] idem, Identyczność i różnica, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
  10. Heidegger M., 2017, Co zwie się myśleniem, przekł. J. Mizera, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
  11. Kostyszak M., 1998, Istota techniki – głos Martina Heideggera, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  12. Kwaśnica R., 2014, Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP we Wrocławiu, Wrocław.
  13. Kwaśnica R., 2015, O szkole poza kulturową oczywistością. Wprowadzenie do rozmowy, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, Wrocław.
  14. Michalski K., 1977, Słownik terminologiczny, [w:] M. Heidegger, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, Czytelnik, Warszawa.