Main Article Content
Abstract
The writer draws a reflection about the cognitive and methodological value of auto/biographical practices, focused on seeking the links between a scientific and professional biography. The essence of those approaches is the inclusion of researcher?s personal experiences in the course of the research process. Thereby, that perspective becomes an important source of (re)cognising social worlds. The natural context of the conducted research makes auto/biography entangled with auto-etnography, because each research always has a territory which is explored and experienced by the researcher. On the other hand, each ?novel? that comes from the research sphere will have subjective marks of the researcher who is present there. Therefore, each research has its own trajectory, where the researcher?s ?self? is inscribed. The presence of the reflection over their own ?self? gives the researcher not only the possibility of showing their own personal experiences, but also taking on a critical reflection over a role which is played by them in the conducted research. The point is to seek relations between the interpretation perspective and the autobiography of the cognition subject.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Bielecka-Prus J., 2014, Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. X, nr 3.
- Coffey A., 2003, Etnography and self: Reflections and representations, [in:] T. May (ed.), Qualitative research in action, Sage Publications, London–Thousand Oaks–New Delhi.
- Denzin N.K., Lincoln Y.S., 2009, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), 2009, Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Ellis C., 2009, Revision. Autoethnographic Reflection and Life and Work, Routledge, London–New York.
- Ellis C., 2011, Mknący pociąg, czyli zmienne koleje kariery. Życie akademickie pod wysokim napięciem, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Guba E.G., Lincoln Y.S., 2009, Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniających się zbieżności, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Jakubowska L., 2011, Tożsamość kulturowa Polaków z Kazachstanu w kontekście tendencji globalizacyjnych, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica.
- Kacperczyk A., 2014, Od redaktora: Autoetnografia – w stronę humanizacji nauki, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. X, nr 3.
- Kacperczyk A., 2016, „NIE MUSZĘ SIĘ TAK BAĆ!” Rola autoetnografii w analizie emocjonalnych aspektów działania wspinaczkowego, [w:] M. Kafar (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Kafar M., 2011, Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Kafar M., 2013, W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Kafar M. (red.), 2011, Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- KafarM. (red.), 2016, Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Kuryś K., 2010, Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- Lincoln Y.S., Denzin N.K., 2009, Ósma i dziewiąta faza. Badania jakościowe (w) przełomowej przyszłości, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- MalewskiM., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- Malewski M., 2016, O granicach andragogiki i granicach w andragogice, Teraźniejszość – Człowiek– Edukacja, nr 3(75).
- Miller N., 2003, Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, nr 1(21).
- Piekarski J., 2006, O drugoplanowych warunkach poprawności praktyki badawczej w pedagogice – perspektywa biografii, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- Pryszmont-Ciesielska M., 2009, Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją: propozycja metodologiczna, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2(46).
- Pryszmont-Ciesielska M., 2013, „Matki zaangażowane” – emocjonalny wymiar macierzyństwa w perspektywie podejścia auto/biograficznego, [w:] M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
- Pryszmont-Ciesielska M., 2014, „Świat społeczny w kalejdoskopie”, czyli o usytuowaniu badacza w badaniach jakościowych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(65).
- Pryszmont-Ciesielska M., 2016, Drogi, bezdroża samotnego i bezdomnego macierzyństwa, [w:] M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Macierzyństwo unplugged w badaniach inspirowanych sztuką. W kierunku refleksyjnej praktyki badawczej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
- Puć M., 2013, Trudne pięknego początki. Ciąża wysokiego ryzyka – rozwojowy etap macierzyństwa w perspektywie autobiograficznej, [w:] M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
- Usher R., Bryant I., Johnston R., 2001, Podmiot poznający w badaniach edukacyjnych (perspektywa postmodernistyczna), Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2(14).
- Wąsiński A., 2011, Autokreacja w perspektywie narracji i biograficzności, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- West L., 2003, Kształcenie lekarzy: studium auto/biograficzne, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(21).
- Wróblewski F., 2015, Teren: model do składania. Próba etnopoetycka, [w:] M. Kafar (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Zakrzewska-Manterys E., 1995, Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia, Wydawnictwo Naukowe „Semper”, Warszawa.
References
Bielecka-Prus J., 2014, Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. X, nr 3.
Coffey A., 2003, Etnography and self: Reflections and representations, [in:] T. May (ed.), Qualitative research in action, Sage Publications, London–Thousand Oaks–New Delhi.
Denzin N.K., Lincoln Y.S., 2009, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), 2009, Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ellis C., 2009, Revision. Autoethnographic Reflection and Life and Work, Routledge, London–New York.
Ellis C., 2011, Mknący pociąg, czyli zmienne koleje kariery. Życie akademickie pod wysokim napięciem, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Guba E.G., Lincoln Y.S., 2009, Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniających się zbieżności, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jakubowska L., 2011, Tożsamość kulturowa Polaków z Kazachstanu w kontekście tendencji globalizacyjnych, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica.
Kacperczyk A., 2014, Od redaktora: Autoetnografia – w stronę humanizacji nauki, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. X, nr 3.
Kacperczyk A., 2016, „NIE MUSZĘ SIĘ TAK BAĆ!” Rola autoetnografii w analizie emocjonalnych aspektów działania wspinaczkowego, [w:] M. Kafar (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Kafar M., 2011, Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Kafar M., 2013, W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Kafar M. (red.), 2011, Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
KafarM. (red.), 2016, Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Kuryś K., 2010, Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Lincoln Y.S., Denzin N.K., 2009, Ósma i dziewiąta faza. Badania jakościowe (w) przełomowej przyszłości, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
MalewskiM., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Malewski M., 2016, O granicach andragogiki i granicach w andragogice, Teraźniejszość – Człowiek– Edukacja, nr 3(75).
Miller N., 2003, Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, nr 1(21).
Piekarski J., 2006, O drugoplanowych warunkach poprawności praktyki badawczej w pedagogice – perspektywa biografii, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Pryszmont-Ciesielska M., 2009, Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją: propozycja metodologiczna, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2(46).
Pryszmont-Ciesielska M., 2013, „Matki zaangażowane” – emocjonalny wymiar macierzyństwa w perspektywie podejścia auto/biograficznego, [w:] M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Pryszmont-Ciesielska M., 2014, „Świat społeczny w kalejdoskopie”, czyli o usytuowaniu badacza w badaniach jakościowych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(65).
Pryszmont-Ciesielska M., 2016, Drogi, bezdroża samotnego i bezdomnego macierzyństwa, [w:] M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Macierzyństwo unplugged w badaniach inspirowanych sztuką. W kierunku refleksyjnej praktyki badawczej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Puć M., 2013, Trudne pięknego początki. Ciąża wysokiego ryzyka – rozwojowy etap macierzyństwa w perspektywie autobiograficznej, [w:] M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Usher R., Bryant I., Johnston R., 2001, Podmiot poznający w badaniach edukacyjnych (perspektywa postmodernistyczna), Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2(14).
Wąsiński A., 2011, Autokreacja w perspektywie narracji i biograficzności, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
West L., 2003, Kształcenie lekarzy: studium auto/biograficzne, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(21).
Wróblewski F., 2015, Teren: model do składania. Próba etnopoetycka, [w:] M. Kafar (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Zakrzewska-Manterys E., 1995, Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia, Wydawnictwo Naukowe „Semper”, Warszawa.