Main Article Content

Abstract

In the first part of the article the origin of science methodology is presented and its privileged position among social sciences in the modernism era is explained. The second part presents the development of qualitative research and analyses the effects which are caused by its growing popularity among the social researchers. In the author?s opinion, those processes are the proof of the increase in research individualization and personalisation, which can be interpreted as the announcement of the end of the normative methodology. It can be an indicator of the fact that social sciences enter the post-methodology phase.

Keywords

badania społeczne metodologia racjonalność badania jakościowe interpretacja social research methodology rationality quality research interpretation

Article Details

How to Cite
Malewski, M. (2017). Qualitative Research in Social Sciences. About the Need of Methodological Imagination. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 20(4(80), 105–120. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/403

References

  1. Barnes B., Bloor D., 1993, Mocny program socjologii wiedzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
  2. Beck U., 2002, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  3. Bińczyk E., 2012, Technonauka w społeczeństwie ryzyka. Filozofia wobec niepożądanych następstw praktycznego sukcesu nauki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
  4. Bron A., Thunborg C., 2016, O teoretyzowaniu danych biograficznych. Przypadek studentów nietradycyjnych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3 (75).
  5. Červinkova H., Gołębniak B.D. (red.), 2010, Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  6. Dehnel P., 2006, Dekonstrukcja – rozumienie – interpretacja. Studia z filozofii współczesnej i nie tylko, Universitas, Kraków.
  7. Denzin N.K., Lincoln Y.S., 2009, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  8. Feyerabend P.K., 1996, Przeciw metodzie, Siedmioróg, Wrocław.
  9. Flick U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  10. Giddens A., 2008, Konsekwencje nowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  11. Glaser B.B., 2002, Conceptualization. On Theory and Theorising Using Grounded Theory, [in:] A. Bron, M. Schemmann (eds.), Social Science Theories In Adult Education Research, Lit Verlag, Munster.
  12. Glaser B.B., Strauss A.L. 2009, Odkrywanie teorii ugruntowanej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
  13. Goffman E., 2008, Zachowanie w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  14. Gwyther G., Possamai -Inesedy A., 2009, Methodologies a la carte: an examination of emerging qualitative methodologies in social research, International Journal of Social Research Methodology, 2(12).
  15. Johnston R., 2010, Etyka, badania emancypacyjne i bezrobocie, [w:] H. Červinkova, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  16. Jonas H., 2004, Teoria odpowiedzialności: podstawowe rozróżnienia, [w:] J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  17. Kozakiewicz H., 1991, Zwierciadło społecznego świata, PWN, Warszawa.
  18. Krasnodębski Z., 1986, Rozumienie ludzkiego zachowania. Rozważania o filozoficznych podstawach nauk humanistycznych i społecznych, PIW, Warszawa.
  19. Kubinowski D., 2010, Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  20. Kubinowski D., 2013, Idiomatyczność – Synergia – Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Makmed, Lublin.
  21. Kubinowski D., 2016, Istota jakościowych badań pedagogicznych – wprowadzenie, Jakościowe Badania Pedagogiczne, t. 1, nr 1.
  22. Lassiter L.C., 2005, The Chicago Guide to Collaborative Ethnography, University of Chicago Press, Chicago.
  23. Lofland J., Snow D.A., Anderson L., Lofland L.H., 2009, Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Scholar, Warszawa.
  24. Markowski M.P., 2013, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Kraków.
  25. Mills C.W., 2007, Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  26. Mucha J., 2007, Wyobraźnia w naukach społecznych. Przedmowa do wydania polskiego, [w:] C.W. Mills, Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  27. Piekarski J., 2016, Dlaczego pytamy o wiarygodność? Pogranicza dyscyplinarne w praktyce akademickiej, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Wiarygodność akademicka w edukacyjnych praktykach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  28. Popper K.R., 2002, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  29. Pryszmont-Ciesielska M., 2016, Metodologiczny Hyde Park i kryzys badacza. Kulisy badań inspirowanych sztuką i performansem, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(75).
  30. Pryszmont-Ciesielska M. (red.), 2016a, Macierzyństwo unplugged w badaniach inspirowanych sztuką. W kierunku refleksyjnej praktyki badawczej, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2016.
  31. Rorty R., 1998, Konsekwencje pragmatyzmu. Eseje z lat 1972–1980, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
  32. Rubacha K., 2010, Prawidłowości i/lub kontekst jako kryteria tworzenia wiedzy pedagogicznej, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmyd (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków.
  33. Schütz A., 2008, O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
  34. Smolińska-Theiss B., Theiss W., 2010, Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.
  35. Touraine A., 2009, Od rozumienia społeczeństwa do odkrywania podmiotu, [w:] A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
  36. Tuchańska B., 2016, Codzienność w nauce ponowoczesnej, Nauka, 2.
  37. Urbański M., 2009, Rozumowanie obdukcyjne. Modele i procedury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  38. Urbaniak-Zając D., Kos E., 2013, Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  39. Usher R., Bryant I., Johnston R., 2001, Podmiot poznający w badaniach edukacyjnych, Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, 2(14).
  40. Wyka A., 1985, Model badań przez wspólne doświadczenie, Kultura i Społeczeństwo, 2.