Szybki skok do zawartości strony
  • Nawigacja główna
  • Główna treść
  • Pasek boczny
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Early view
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Cele i zakres
    • Polityka publikacyjna w skrócie
    • Ogłoszenia
    • Zespół redakcyjny
    • Przesyłanie tekstów
    • Procedura recenzyjna
    • Recenzenci
    • Polityka OA
    • Indeksowanie i archiwizacja
    • Statystyki czasopisma
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
Nagłówek strony

Informacje o czasopiśmie

Czasopismo INSTED: Intedrisciplinary Studies in Education & Society/ Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja to miejsce wieloobszarowego myślenia o edukacji, zarówno o jej aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Głównym zadaniem czasopisma jest podtrzymanie, wzmocnienie i koordynacja dialogu między przedstawicielami nauk społecznych i nauk humanistycznych, zwłaszcza tymi, którzy zajmują się filozofią wychowania, badają procesy i instytucje edukacyjne z perspektyw różnych dyscyplin i prezentują zróżnicowane orientacje teoretyczne.

Edukacja dotyczy wszystkich, ponieważ człowiek, będąc istotą społeczną, jest istotą uczącą się. Rzeczywistość społeczna, w jakiej żyjemy, ukazuje się nam jako rzeczywistość złożona, zmienna, nieprzewidywalna. Dlatego, nie rezygnując z prospektywnego myślenia o edukacji, naszą uwagę pragniemy skupić przede wszystkim na teraźniejszości. Ta nieprzejrzysta teraźniejszość wymaga interpretacji i rozumienia. Takie zadanie stawiamy przed autorami i współpracownikami czasopisma.

 

Historia

Czasopismo  Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja powstało w 1998 roku z inicjatywy Roberta Kwaśnicy, Ewy Kurantowicz oraz Mieczysława Malewskiego, który był redaktorem naczelnym od 1998 do 2020 roku. Pismo ukazywało się jako Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej. W kwartalniku publikowali artykuły wybitni badacze polscy i zagraniczni, zarówno pedagodzy, psycholodzy, socjologowie, jak i filozofowie, politologowie, kulturoznawcy.

Od początku swojego istnienia czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja było – i jest nadal – miejscem aktualnych, wieloaspektowych debat edukacyjnych, humanistycznych, społecznych. Teksty publikowane w czasopiśmie dotyczyły i dotyczą  najważniejszych problemów współczesności, którymi są zarówno przemiany i dylematy z obszaru szeroko rozumianej edukacji w zmieniającym się świecie, jak i (r)ewolucje koncepcji badawczych. Otwartość  na – charakteryzującą te złożone przemiany – polifoniczność dyskursów, ich transdyscyplinowość, metodologiczny pluralizm, rozumienie dziedzictwa tradycji i wyzwań współczesności,  stanowią istotne cechy profilu publikacyjnego czasopisma. Towarzyszy temu badawczy autokrytycyzm, a także nowocześnie rozumiana odpowiedzialność nauki i badacza. Cechy te szczególnie wyraźnie widoczne są w publikacjach podejmujących wprost tematy  m.in. statusu badań jakościowych, badań w działaniu, badań zaangażowanych, zagadnień podmiotowości, samorozumienia, relacji teorii i praktyki, wspólnotowości, dialogu, etyki, dziedzictwa europejskiego czy międzynarodowej współpracy naukowców.

Od 2021 roku redaktorem naczelnym jest Tomasz Zarębski. Czasopismo wydawane jest jako półrocznik, w wersjach dwujęzycznych: teksty ukazują się w języku polskim lub angielskim. Obok tytułu polskiego Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja wprowadzono równorzędny tytuł angielski INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Scociety,

 

Indeksowanie

Czasopismo znajduje się na prestiżowej liście ERIH (NAT). W wykazie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ma 70 punktów. Jest indeksowane w bazach: BazHum oraz CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities).

 

Program „Rozwój czasopism naukowych”

W latach 2022-2024 czasopismo wydane jest w ramach projektu "Rozwój czasopism naukowych", finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr RCN/SN/0093/2021/1.

  1. Strona domowa
  2. Archiwum
  3. Tom 14 Nr 2(54) (2011)

Opublikowane: czerwca 30, 2011

Studia i rozprawy

Gender, klasa społeczna, biografia: teoria, badania, praktyka

7-32 Barbara Merrill
PDF
Statystyki odwiedzin: 40

Foresight w edukacji, czyli jak przyszłość określa teraźniejszość

33-45 Piotr Błajet
PDF
Statystyki odwiedzin: 22

Filozofia a pedagogika. Czy jest możliwa pedagogika bez norm?

47-57 Tomasz Leś
PDF
Statystyki odwiedzin: 29

Szkoła jako miejsce zbiorowego programowania umysłów

59-71 Małgorzata Kunicka
PDF
Statystyki odwiedzin: 40

Kilka uwag o wychowaniu przedszkolnym w Polsce na europejskim tle porównawczym

73-83 Marta Kotarba-Kańczugowska
PDF
Statystyki odwiedzin: 67

Komunikaty z badań

Nauczycielskie poniżanie w szkolnych wspomnieniach dziewcząt

87-106 Lucyna Kopciewicz
PDF
Statystyki odwiedzin: 33

Zadowolony organizator i wolontariusz na deszczu. Dwie perspektywy wolontariatu podczas wielkich imprez

107-128 Przemysław Nosal
PDF
Statystyki odwiedzin: 29

Kronika

Tranzycja ? emancypacja ? badanie. Sprawozdanie z seminarium Teorie edukacyjne w ogniu krytyki, DSW Wrocław, 22 marca 2011

131-136 Monika Noworolnik
PDF
Statystyki odwiedzin: 14

Recenzje

Recenzja: Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. nauk. Hana Červinková, Bogusława Dorota Gołębniak, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2010, ss. 502

139-144 Dariusz Kubinowski
PDF
Statystyki odwiedzin: 37

Opracowane przez

Open Journal Systems

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja              ISSN 1505-8808     ISSN (online) 2957-014X

Wydawca: Uniwersytet Dolnośląski DSW

Opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Kontakt   Polityka prywatności

Ver 1.4 : openjournaltheme.com Themes by Openjournaltheme.com