Main Article Content
Abstract
This article is an attempt to answer the question about scientific status of pedagogy; is it only empirical or empirical and normative discipline? The answer to that question is, at the same time, the answer to the question about relations between pedagogy and philosophy. I argue (using a few argument strategies) that pedagogy is an empirical and normative science; it means that there is no pedagogy without philosophy.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ABLEWICZ K., 2003, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Wyd. UJ, Kraków.
- GAŁKOWSKI S., 2003, Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Wydawnictwo KUL, Lublin.
- GAŁKOWSKI S., 2007, Czy antropologia filozoficzna może rozstrzygnąć spory pedagogów?, [w:] S. Sztobryn, M. Miksza (red.), Pedagogika filozoficzna, tom II, IMPULS, Kraków.
- HARTMAN J. (red.), 2004, Słownik filozofii, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków.
- HELLER M., 2009, Filozofia nauki. Wprowadzenie, PETRUS, Kraków.
- HESSEN S., 1997, O sprzeczności i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, [w:] W. Okoń (red.), Żak, Warszawa.
- MORSZCZYŃSKA U., 2009, Normy w pedagogice. Aksjologiczne i metodologiczne wyznaczniki statusu zdań o powinnościach, Księgarnia Akademicka, Kraków.
- NOWAK M., 2009, Modele uprawiania filozofii wychowania. Filozofia stosowana a filozofia wychowania, [w:] A. Szudry, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, KUL, Lublin.
- OKOŃ W., 1995, Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa. PALKA S., 1999, Pedagogika w stanie tworzenia, Wydawnictwo UJ, Kraków.
- PALKA S., 2009, Filozofia wychowania i filozofia w wychowaniu. Szkic metodologiczny, [w:] A. Szudra, K. Uzar (red.), O personalistyczny wymiar filozofii wychowania, KUL, Lublin.
- RUBACHA K., 2003, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
- RUTKOWSKI A., 1961, O naukowym charakterze ideału wychowania, Kwartalnik Pedagogiczny, 3.
- SUCHODOLSKI B., 1998, Pedagogika jako nauka o człowieku, [w:] S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Kielce, t. III, ks. 2.
- SZUBKA T., 2009, Filozofia analityczna. Koncepcje, metody, ograniczenia, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
- WOLEŃSKI J., 1989, Kierunki i metody filozofii analitycznej, [w:] J. Perzanowski (red.), Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, PWN, Warszawa.
- WOŁOSZYN S., 1961, Analiza funktora ‘powinien’ w pedagogicznych zdaniach normatywnych, Kwartalnik Pedagogiczny, 3.
- WOŁOSZYN S., 1997, Kategoria „powinności” jako podstawowa aksjologiczna kategoria pedagogiki – jak ją rozumieć?, [w:] T. Kukułowicz, M. Nowak (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, KUL, Lublin.
References
ABLEWICZ K., 2003, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Wyd. UJ, Kraków.
GAŁKOWSKI S., 2003, Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Wydawnictwo KUL, Lublin.
GAŁKOWSKI S., 2007, Czy antropologia filozoficzna może rozstrzygnąć spory pedagogów?, [w:] S. Sztobryn, M. Miksza (red.), Pedagogika filozoficzna, tom II, IMPULS, Kraków.
HARTMAN J. (red.), 2004, Słownik filozofii, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków.
HELLER M., 2009, Filozofia nauki. Wprowadzenie, PETRUS, Kraków.
HESSEN S., 1997, O sprzeczności i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, [w:] W. Okoń (red.), Żak, Warszawa.
MORSZCZYŃSKA U., 2009, Normy w pedagogice. Aksjologiczne i metodologiczne wyznaczniki statusu zdań o powinnościach, Księgarnia Akademicka, Kraków.
NOWAK M., 2009, Modele uprawiania filozofii wychowania. Filozofia stosowana a filozofia wychowania, [w:] A. Szudry, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, KUL, Lublin.
OKOŃ W., 1995, Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa. PALKA S., 1999, Pedagogika w stanie tworzenia, Wydawnictwo UJ, Kraków.
PALKA S., 2009, Filozofia wychowania i filozofia w wychowaniu. Szkic metodologiczny, [w:] A. Szudra, K. Uzar (red.), O personalistyczny wymiar filozofii wychowania, KUL, Lublin.
RUBACHA K., 2003, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
RUTKOWSKI A., 1961, O naukowym charakterze ideału wychowania, Kwartalnik Pedagogiczny, 3.
SUCHODOLSKI B., 1998, Pedagogika jako nauka o człowieku, [w:] S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Kielce, t. III, ks. 2.
SZUBKA T., 2009, Filozofia analityczna. Koncepcje, metody, ograniczenia, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
WOLEŃSKI J., 1989, Kierunki i metody filozofii analitycznej, [w:] J. Perzanowski (red.), Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii, PWN, Warszawa.
WOŁOSZYN S., 1961, Analiza funktora ‘powinien’ w pedagogicznych zdaniach normatywnych, Kwartalnik Pedagogiczny, 3.
WOŁOSZYN S., 1997, Kategoria „powinności” jako podstawowa aksjologiczna kategoria pedagogiki – jak ją rozumieć?, [w:] T. Kukułowicz, M. Nowak (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, KUL, Lublin.