Main Article Content

Abstract

In our times a lot of features are attributed to school ? from the place of development and education to the space of physical and symbolic violence. Can one call school a place of mind programming? What does mind programming mean in the culture of an organisation? Is school an organisation and does it have its own culture? What is culture? What is an organisation? Does the way of managing school meet the criteria of modern management concepts? To what extent does organisational culture of school support the work of subjects of educational processes? So, does school have its share in the collective mind programming?

Keywords

szkoła programowanie umysłu school mind programming

Article Details

How to Cite
Kunicka, M. (2011). School as a Place of Collective Mind Programming. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 14(2(54), 59–71. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/314

References

  1. ADAMIEC S., Kultura organizacyjna niematerialnym zasobem organizacji, http://www.sbc.org.pl/dlibra/plain-content?id=1331
  2. BOURDIEU P., 1980, Le sens pratique, Editions de Minuit, Paryż.
  3. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2001, Reformowanie edukacji w perspektywie emancypacji i dystansu władzy, Forum Oświatowe, nr 1(24).
  4. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2006, Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  5. ELSNER D., 1999, Doskonalenie kierowania placówką oświatową. Wokół nowych pojęć i znaczeń, Wydawnictwo Mentor, Chorzów.
  6. HOFSTEDE G., 2007, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  7. HOROSZKIEWICZ M. i T., Pojęcie organizacji, http://www.pozew.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=901&Itemid=83#ftn4
  8. KŁOSKOWSKA A., 1980, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  9. KOTARBIŃSKI T., 1965, Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław.
  10. KUNICKA M., 2005, Orientacje teleologiczne nauczycieli, Forum Oświatowe, nr 1 (32).
  11. KUNICKA M., 2007, Dystans władzy w szkole. Egzemplifikacje i predykatory, [w:] W.J. Maliszewski (red.), Komunikacja społeczna a wartości w edukacji. Nowe znaczenie i sytuacje. Szkolna przestrzeń interakcji i działań komunikacyjnych, tom 2, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  12. KUNICKA M., 2007a, Izolacja szkolnej demokracji, [w:] L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  13. KUNICKA M., 2009, Zachowania emancypacyjne egzemplifikacją małego dystansu władzy w szkole, [w:] A. Czajkowska, W. Otwinowski (red.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań.
  14. ŁUCEWICZ J., 2000, Socjologia. Zagadnienia podstawowe, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Wrocław.
  15. OLSON Ch., SINGER P., 2004, Winning with the library leadership. Enhancing services through connection, contribution and collaboration, American Library Association, Chicago.
  16. PENC J., 1997, Leksykon biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  17. POKRZYWNICKA W., Ewaluacja w oświacie. Współczesne tendencje w zarządzaniu oświatą, http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/2755/idc/1/ilk/8/idk/3952
  18. SCHEIN E., 1992, Organizational Culture and Leadership, Jossey Bass, San Francisco.
  19. STANKIEWICZ D., 1999, Kultura organizacyjna szkoły, Edukacja i Dialog, nr 7.
  20. STONER J. i in., 1999, Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. SZCZEPAŃSKI J., 1972, Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa.
  21. SZTUCKI T., 1998, Encyklopedia marketingu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.