W numerze, który chcemy Państwu zaproponować interesuje nas to, co znajduje się na marginesach tego, co nazywamy „kanonem”. Interesuje nas przede wszystkim aspekt tożsamościowy, to, co nazywamy swoim ja, to jak ono się kreuje i w jaki sposób dochodzi do jego formowania. Interesuje nas, jak owa tożsamość dochodzi do głosu lub tworzy się w odniesieniu do dyskursów edukacyjnych rozumianych szeroko. To, co edukacyjne interesuje nas zarówno w wymiarze formalnym, pozaformalnym i nieformalnym.

Chcemy zadać pytanie o formowanie się tożsamości w szeroko rozumianym kontekście edukacyjnym. Zajmuje nas to jaka relacja istnieje i wytwarza się pomiędzy podmiotem a edukacją, czy tożsamość musi pozostawać zawsze we władzy dyskursu, a także czy kontr-tożsamości, egzystencje marginesu skazane są jedynie na negatywne formowanie własnej tożsamości, a więc bycie jedynie przeciw, czy też może mogą nie tylko określać się pozytywnie, tworząc nową jakość, a także wpływać nią na edukację, prowadząc do redefinicji jej pojęć i sposobu funkcjonowania?

Przykładowe tematy:

  • tożsamości płciowe, ich formowanie, negocjowanie, relacja między płcią a edukacją;
  • przedstawiciele środowisk marginalnych i wykluczonych wobec edukacji;
  • mniejszości narodowe, etniczne i religijne;
  • hegemonie tożsamości i opór wobec nich;
  • praktyki kontr-hegemoniczne, zakrzywianie tożsamości i mechanizmy rozpraszania, naginania czy przeginania;
  • nie(równo)równi – czyli o wykluczającej mocy dyskursów homogenizujących;
  • posthumanistyczne dyskursy;
  • język jako narzędzie tworzenia (nie)równości;
  • dyskurs (nie)równości: o pułapkach i zagrożeniach;
  • Oni versus My - znaczenie opozycyjnych dyskursów;
  • odzyskiwanie zapomnianych, przemilczanych, zmarginalizowanych dyskursów opowieści, narracji i biografii.

 

To tylko przykładowa lista zagadnień. Interesuje nas refleksja, która uwzględnia
to, co społeczne, kulturowe i polityczne, tak samo jak to, co pedagogiczne. Wszelka refleksja o tożsamości, jej marginesach i walkach o uznanie.

 

Artykuły należy zgłaszać do dnia 28 lutego 2025r. poprzez stronę:

https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce

w pliku tzw. strony tytułowej (zawierającym dane autora) wpisując informację
o zgłoszeniu artykułu do tomu: Tożsamości marginesu i ich edukacyjny potencjał.