Czasopismo INSTED: Intedrisciplinary Studies in Education & Society/ Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja to miejsce wieloobszarowego myślenia o edukacji, zarówno o jej aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Głównym zadaniem czasopisma jest podtrzymanie, wzmocnienie i koordynacja dialogu między przedstawicielami nauk społecznych i nauk humanistycznych, zwłaszcza tymi, którzy zajmują się filozofią wychowania, badają procesy i instytucje edukacyjne z perspektyw różnych dyscyplin i prezentują zróżnicowane orientacje teoretyczne.
Edukacja dotyczy wszystkich, ponieważ człowiek, będąc istotą społeczną, jest istotą uczącą się. Rzeczywistość społeczna, w jakiej żyjemy, ukazuje się nam jako rzeczywistość złożona, zmienna, nieprzewidywalna. Dlatego, nie rezygnując z prospektywnego myślenia o edukacji, naszą uwagę pragniemy skupić przede wszystkim na teraźniejszości. Ta nieprzejrzysta teraźniejszość wymaga interpretacji i rozumienia. Takie zadanie stawiamy przed autorami i współpracownikami czasopisma.
Historia
Czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja powstało w 1998 roku z inicjatywy Roberta Kwaśnicy, Ewy Kurantowicz oraz Mieczysława Malewskiego, który był redaktorem naczelnym od 1998 do 2020 roku. Pismo ukazywało się jako Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej. W kwartalniku publikowali artykuły wybitni badacze polscy i zagraniczni, zarówno pedagodzy, psycholodzy, socjologowie, jak i filozofowie, politologowie, kulturoznawcy.
Od początku swojego istnienia czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja było – i jest nadal – miejscem aktualnych, wieloaspektowych debat edukacyjnych, humanistycznych, społecznych. Teksty publikowane w czasopiśmie dotyczyły i dotyczą najważniejszych problemów współczesności, którymi są zarówno przemiany i dylematy z obszaru szeroko rozumianej edukacji w zmieniającym się świecie, jak i (r)ewolucje koncepcji badawczych. Otwartość na – charakteryzującą te złożone przemiany – polifoniczność dyskursów, ich transdyscyplinowość, metodologiczny pluralizm, rozumienie dziedzictwa tradycji i wyzwań współczesności, stanowią istotne cechy profilu publikacyjnego czasopisma. Towarzyszy temu badawczy autokrytycyzm, a także nowocześnie rozumiana odpowiedzialność nauki i badacza. Cechy te szczególnie wyraźnie widoczne są w publikacjach podejmujących wprost tematy m.in. statusu badań jakościowych, badań w działaniu, badań zaangażowanych, zagadnień podmiotowości, samorozumienia, relacji teorii i praktyki, wspólnotowości, dialogu, etyki, dziedzictwa europejskiego czy międzynarodowej współpracy naukowców.
Od 2021 roku redaktorem naczelnym jest Tomasz Zarębski. Czasopismo wydawane jest jako półrocznik, w wersjach dwujęzycznych: teksty ukazują się w języku polskim lub angielskim. Obok tytułu polskiego Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja wprowadzono równorzędny tytuł angielski INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Scociety,
W latach 2022-2024 czasopismo wydane jest w ramach projektu "Rozwój czasopism naukowych", finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr RCN/SN/0093/2021/1.
Lista recenzentów w roku 2021
Anna Babicka-Wirkus (Akademia Pomorska, Polska)
Jonathan Barnes (Canterbury Christ Church University, UK)
Hervé Breton (Tours University, Francja)
Maria Czerepaniak-Walczak (Uniwersytet Szczeciński, Polska)
Jonathan Doner (independent researcher, USA)
Miroslav Dopita (Palacky University in Olomouc, Czechy)
Rob Evans (independent researcher, UK)
Andreas Fejes (Linköping University, Szwecja)
Paula Guimarães (University of Lisbon, Portugalia)
Agnieszka Hensoldt (Uniwersytet Opolski, Polska)
Marianne Høyen (Aarhus University, Dania)
Tetyana Kloubert (Augsburg University, Niemcy)
Jerzy Kochanowicz (Akademia WSB, Polska)
Katarzyna Krasoń (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska)
Rozalia Ligus (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Katarzyna Liszka (Uniwersytet Wrocławski, Polska)
Marianna Lucas Casanova (University of Porto, Portugalia)
Silvia Luraschi (Università degli Studi di Milano-Bicocca, Włochy)
Concepcion Maiztegui Oñate (Universidad de Duesto in Bilbao, Hiszpania)
Maria Mendel (Uniwersytet Gdański, Polska)
Barbara Merill (University of Warwick, UK)
Piotr Mikiewicz (Dolnośląska Szkoła Wyższa, Polska)
Adrianna Nizińska (University of Gothenburg, Szwecja)