Procedura recenzyjna
1. Wszystkie teksty przesłane do redakcji i zakwalifikowane do działów pisma podlegają procesowi recenzji (wyjątek stanowią teksty z działu „Pożegnania”, które do publikacji kwalifikuje Komitet Redakcyjny). Fakt ich przesłania jest równoznaczny ze zgodą autora na przyjętą przez redakcję procedurę recenzowania.
2. Wstępnej recenzji, obejmującej ocenę formalną i merytoryczną, dokonują członkowie Komitetu Redakcyjnego. W przypadku pozytywnej opinii kierują oni tekst do recenzentów.
3. Przed wysłaniem tekstu do recenzji redakcja może przekazać autorowi konkluzję – przeprowadzonej
w Komitecie Redakcyjnym – dyskusji przed recenzją oraz poprosić autora o wprowadzenie poprawek,
a następnie o dostarczenie skorygowanej wersji tekstu.
4. Tekst wysyłany jest do co najmniej dwóch recenzentów.
5. Recenzenci są specjalistami w dziedzinie, której dotyczy nadesłany tekst.
6. W przypadku tekstów powstałych w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany
w instytucji zagranicznej.
7. Członkowie Komitetu Redakcyjnego nie mogą być recenzentami tekstów w czasopiśmie. Recenzentami mogą być członkowie Rady Naukowej czasopisma.
8. Recenzje sporządzane są w sposób poufny, rzetelny i zgodny z wymogami etyki (według zasady double-blind review). Konkluzja recenzji zawiera jedno z następujących stwierdzeń: (1) Akceptacja tekstu; (2) Akceptacja tekstu po drobnych zmianach i poprawkach; (3) Akceptacja tekstu po większych zmianach i poprawkach; (4) Odrzucenie tekstu z możliwością ponownego zgłoszenia; (5) Odrzucenie tekstu.
9. Po zakończonej procedurze recenzowania autor tekstu zostaje poinformowany o jej wynikach. Autor zobowiązany jest odnieść się, w oddzielnym dokumencie, do – wymaganych przez recenzentów – uwag
i poprawek, a w skorygowanej wersji tekstu zaznaczyć (np. kolorem) wprowadzone zmiany.
10. Osobom recenzującym nie wolno wykorzystywać wiedzy na temat artykułu przed jego publikacją.
11. Lista recenzentów z danego roku kalendarzowego publikowana jest na stronie internetowej czasopisma
w grudniu.
12. Ostateczną kwalifikację do druku podejmuje redaktor naczelny.
13. Wszelkie wątpliwości oraz kwestie ewentualnych naruszeń standardów etycznych rozstrzygane są zgodnie z zasadami COPE (Committee on PublicationEthics),
https://publicationethics.org/files/Full%20set%20of%20Polish%20flowcharts.pdf.
14. Formularz recenzyjny wygląda następująco:
Ogólna ocena tytułu, abstraktu i wprowadzenia:
Prawidłowe
Prawidłowe po drobnych poprawkach
Wymagają większych zmian
Nierawidłowe
Ogólna ocena części metodologicznej:
Prawidłowa
Prawidłowa po drobnych poprawkach
Wymaga większych zmian
Nieprawidłowa
Nie dotyczy
Ogólna ocena rysunków I tabel:
Prawidłowe
Prawidłowe po drobnych poprawkach
Wymagają większych zmian
Nieprawidłowe
Nie dotyczy
Ogólna ocena wyników I analizy danych
Prawidłowe
Prawidłowe po drobnych poprawkach
Wymagają większych zmian
Nieprawodłowe
Nie dotyczy
Ogólna ocena interpretacji I dyskusji
Prawidłowe
Prawidłowe po drobnych poprawkach
Wymagają większych zmian
Nieprawidłowe
Nie dotyczy
Ogólna ocena wniosków
Prawidłowe
Prawidłowe po drobnych poprawkach
Wymagają większych zmian
Nieprawidłowe
Nie dotyczy
Ogólna ocena bibliografii
Prawidłowa
Prawidłowa po drobnych poprawkach
Wymaga większych zmian
Nieprawidłowa
Ogólna ocena stylu pisania I języka:
Prawidłowe
Prawidłowe po drobnych poprawkach
Wymagają większych zmian
Nieprawidłowe
Komentarze dla autora, w tym mocne I słabe strony artykułu
Komentarze dla redakcji
Rekomendacja dla redkacji:
Akceptacja tekstu
Akceptacja tekstu po drobnych zmianach I poprawkach
Akceptacja tekstu po większych zmianach I poprawkach
Odrzucenie tekstu z możliwością ponownego złożenia
Odrzucenie tekstu
Pliki recenzenta