Czasopismo INSTED: Intedrisciplinary Studies in Education & Society/ Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja to miejsce wieloobszarowego myślenia o edukacji, zarówno o jej aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Głównym zadaniem czasopisma jest podtrzymanie, wzmocnienie i koordynacja dialogu między przedstawicielami nauk społecznych i nauk humanistycznych, zwłaszcza tymi, którzy zajmują się filozofią wychowania, badają procesy i instytucje edukacyjne z perspektyw różnych dyscyplin i prezentują zróżnicowane orientacje teoretyczne.
Edukacja dotyczy wszystkich, ponieważ człowiek, będąc istotą społeczną, jest istotą uczącą się. Rzeczywistość społeczna, w jakiej żyjemy, ukazuje się nam jako rzeczywistość złożona, zmienna, nieprzewidywalna. Dlatego, nie rezygnując z prospektywnego myślenia o edukacji, naszą uwagę pragniemy skupić przede wszystkim na teraźniejszości. Ta nieprzejrzysta teraźniejszość wymaga interpretacji i rozumienia. Takie zadanie stawiamy przed autorami i współpracownikami czasopisma.
Historia
Czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja powstało w 1998 roku z inicjatywy Roberta Kwaśnicy, Ewy Kurantowicz oraz Mieczysława Malewskiego, który był redaktorem naczelnym od 1998 do 2020 roku. Pismo ukazywało się jako Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej. W kwartalniku publikowali artykuły wybitni badacze polscy i zagraniczni, zarówno pedagodzy, psycholodzy, socjologowie, jak i filozofowie, politologowie, kulturoznawcy.
Od początku swojego istnienia czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja było – i jest nadal – miejscem aktualnych, wieloaspektowych debat edukacyjnych, humanistycznych, społecznych. Teksty publikowane w czasopiśmie dotyczyły i dotyczą najważniejszych problemów współczesności, którymi są zarówno przemiany i dylematy z obszaru szeroko rozumianej edukacji w zmieniającym się świecie, jak i (r)ewolucje koncepcji badawczych. Otwartość na – charakteryzującą te złożone przemiany – polifoniczność dyskursów, ich transdyscyplinowość, metodologiczny pluralizm, rozumienie dziedzictwa tradycji i wyzwań współczesności, stanowią istotne cechy profilu publikacyjnego czasopisma. Towarzyszy temu badawczy autokrytycyzm, a także nowocześnie rozumiana odpowiedzialność nauki i badacza. Cechy te szczególnie wyraźnie widoczne są w publikacjach podejmujących wprost tematy m.in. statusu badań jakościowych, badań w działaniu, badań zaangażowanych, zagadnień podmiotowości, samorozumienia, relacji teorii i praktyki, wspólnotowości, dialogu, etyki, dziedzictwa europejskiego czy międzynarodowej współpracy naukowców.
Od 2021 roku redaktorem naczelnym jest Tomasz Zarębski. Czasopismo wydawane jest jako półrocznik, w wersjach dwujęzycznych: teksty ukazują się w języku polskim lub angielskim. Obok tytułu polskiego Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja wprowadzono równorzędny tytuł angielski INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Scociety,
W latach 2022-2024 czasopismo wydane jest w ramach projektu "Rozwój czasopism naukowych", finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr RCN/SN/0093/2021/1.
Ogłoszenia
Szanowni Państwo,
Z przyjemnością informujemy, że czasopismo Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja wznowiło działalność po roku przerwy. Czasopismo znalazło się również na - opublikowanej w 2021 roku przez Ministerstwo Edukacji i Nauki - liście czasopism punktowanych, z przypisanymi 20. punktami. Zmieniła się redakcja czasopisma: redaktorem naczelnym został Tomasz Zarębski (DSW), sekretarzem redakcji jest Anna Bilon-Piórko (DSW), W skład Komitetu Redakcyjnego wchodzą: Ewa Kurantowicz, BarbaraMuszyńska,Maria Reut, Paweł Rudnicki oraz Marcin Starnawski. Zamierzamyprowadzić intensywną działalność wydawniczą z perspektywą umiędzynarodowienia i włączenia czasopisma na listę Scopus.Serdecznie zapraszamy do współpracy i do nadsyłania oryginalnych artykułów oraz raportów z badań w języku polskim i angielskim. Zgodnie z utrwaloną w naszym czasopiśmie tradycją przyjmujemy również eseje, opinie oraz artykuły recenzyjne i recenzje.
We proudly announce that INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society is a partner of the International Conference on Critically Approaching Education, Languages, Cultures, and Communication for Inclusive and Equitable Pedagogy (CALCIP) to be held on January 19-20, 2026 at Bennett University Greater Noida in collaboration with Bordeaux University. The best articles will be included in a 2026 issue of INSTED.
The organisers welcome the researchers to participate: