Czasopismo INSTED: Intedrisciplinary Studies in Education & Society/ Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja to miejsce wieloobszarowego myślenia o edukacji, zarówno o jej aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Głównym zadaniem czasopisma jest podtrzymanie, wzmocnienie i koordynacja dialogu między przedstawicielami nauk społecznych i nauk humanistycznych, zwłaszcza tymi, którzy zajmują się filozofią wychowania, badają procesy i instytucje edukacyjne z perspektyw różnych dyscyplin i prezentują zróżnicowane orientacje teoretyczne.
Edukacja dotyczy wszystkich, ponieważ człowiek, będąc istotą społeczną, jest istotą uczącą się. Rzeczywistość społeczna, w jakiej żyjemy, ukazuje się nam jako rzeczywistość złożona, zmienna, nieprzewidywalna. Dlatego, nie rezygnując z prospektywnego myślenia o edukacji, naszą uwagę pragniemy skupić przede wszystkim na teraźniejszości. Ta nieprzejrzysta teraźniejszość wymaga interpretacji i rozumienia. Takie zadanie stawiamy przed autorami i współpracownikami czasopisma.
Historia
Czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja powstało w 1998 roku z inicjatywy Roberta Kwaśnicy, Ewy Kurantowicz oraz Mieczysława Malewskiego, który był redaktorem naczelnym od 1998 do 2020 roku. Pismo ukazywało się jako Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej. W kwartalniku publikowali artykuły wybitni badacze polscy i zagraniczni, zarówno pedagodzy, psycholodzy, socjologowie, jak i filozofowie, politologowie, kulturoznawcy.
Od początku swojego istnienia czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja było – i jest nadal – miejscem aktualnych, wieloaspektowych debat edukacyjnych, humanistycznych, społecznych. Teksty publikowane w czasopiśmie dotyczyły i dotyczą najważniejszych problemów współczesności, którymi są zarówno przemiany i dylematy z obszaru szeroko rozumianej edukacji w zmieniającym się świecie, jak i (r)ewolucje koncepcji badawczych. Otwartość na – charakteryzującą te złożone przemiany – polifoniczność dyskursów, ich transdyscyplinowość, metodologiczny pluralizm, rozumienie dziedzictwa tradycji i wyzwań współczesności, stanowią istotne cechy profilu publikacyjnego czasopisma. Towarzyszy temu badawczy autokrytycyzm, a także nowocześnie rozumiana odpowiedzialność nauki i badacza. Cechy te szczególnie wyraźnie widoczne są w publikacjach podejmujących wprost tematy m.in. statusu badań jakościowych, badań w działaniu, badań zaangażowanych, zagadnień podmiotowości, samorozumienia, relacji teorii i praktyki, wspólnotowości, dialogu, etyki, dziedzictwa europejskiego czy międzynarodowej współpracy naukowców.
Od 2021 roku redaktorem naczelnym jest Tomasz Zarębski. Czasopismo wydawane jest jako półrocznik, w wersjach dwujęzycznych: teksty ukazują się w języku polskim lub angielskim. Obok tytułu polskiego Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja wprowadzono równorzędny tytuł angielski INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Scociety,
W latach 2022-2024 czasopismo wydane jest w ramach projektu "Rozwój czasopism naukowych", finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr RCN/SN/0093/2021/1.
Ogłoszenia
Szanowni Państwo,
Z przyjemnością informujemy, że czasopismo Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja wznowiło działalność po roku przerwy. Czasopismo znalazło się również na - opublikowanej w 2021 roku przez Ministerstwo Edukacji i Nauki - liście czasopism punktowanych, z przypisanymi 20. punktami. Zmieniła się redakcja czasopisma: redaktorem naczelnym został Tomasz Zarębski (DSW), sekretarzem redakcji jest Anna Bilon-Piórko (DSW), W skład Komitetu Redakcyjnego wchodzą: Ewa Kurantowicz, BarbaraMuszyńska,Maria Reut, Paweł Rudnicki oraz Marcin Starnawski. Zamierzamyprowadzić intensywną działalność wydawniczą z perspektywą umiędzynarodowienia i włączenia czasopisma na listę Scopus.Serdecznie zapraszamy do współpracy i do nadsyłania oryginalnych artykułów oraz raportów z badań w języku polskim i angielskim. Zgodnie z utrwaloną w naszym czasopiśmie tradycją przyjmujemy również eseje, opinie oraz artykuły recenzyjne i recenzje.
We are happy to announce that the number 2(100), 2026 of INSTED will concern the theme: Educating Through Argument: Critical Thinking and Dialogue in Learning. It will primarily cover the chosen submission from the 5th European Conference on Argumentation – ECA 2025: Argumentation in the Digital Society (https://ecargument.org/), hosted by the Warsaw University of Technology, Faculty of Administration and Social Sciences, but is not limited to it.
We invite all submissions that explore the problems of argumentation in broadly construed educational contexts. The authors willing to participate in this volume are supposed to follow the usual procedure for making submissions to the journal (https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/about/submissions), but indicate on the title page that it should be considered as the ECA article. Once the articles are accepted, they will first appear in an online-first version and will subsequently be collected in a volume.
We proudly announce that INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society is a partner of the International Conference on Critically Approaching Education, Languages, Cultures, and Communication for Inclusive and Equitable Pedagogy (CALCIP) to be held on January 19-20, 2026 at Bennett University Greater Noida in collaboration with Bordeaux University. The best articles will be included in a 2026 issue of INSTED.
The organisers welcome the researchers to participate: