Czasopismo INSTED: Intedrisciplinary Studies in Education & Society/ Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja to miejsce wieloobszarowego myślenia o edukacji, zarówno o jej aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Głównym zadaniem czasopisma jest podtrzymanie, wzmocnienie i koordynacja dialogu między przedstawicielami nauk społecznych i nauk humanistycznych, zwłaszcza tymi, którzy zajmują się filozofią wychowania, badają procesy i instytucje edukacyjne z perspektyw różnych dyscyplin i prezentują zróżnicowane orientacje teoretyczne.
Edukacja dotyczy wszystkich, ponieważ człowiek, będąc istotą społeczną, jest istotą uczącą się. Rzeczywistość społeczna, w jakiej żyjemy, ukazuje się nam jako rzeczywistość złożona, zmienna, nieprzewidywalna. Dlatego, nie rezygnując z prospektywnego myślenia o edukacji, naszą uwagę pragniemy skupić przede wszystkim na teraźniejszości. Ta nieprzejrzysta teraźniejszość wymaga interpretacji i rozumienia. Takie zadanie stawiamy przed autorami i współpracownikami czasopisma.
Historia
Czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja powstało w 1998 roku z inicjatywy Roberta Kwaśnicy, Ewy Kurantowicz oraz Mieczysława Malewskiego, który był redaktorem naczelnym od 1998 do 2020 roku. Pismo ukazywało się jako Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej. W kwartalniku publikowali artykuły wybitni badacze polscy i zagraniczni, zarówno pedagodzy, psycholodzy, socjologowie, jak i filozofowie, politologowie, kulturoznawcy.
Od początku swojego istnienia czasopismo Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja było – i jest nadal – miejscem aktualnych, wieloaspektowych debat edukacyjnych, humanistycznych, społecznych. Teksty publikowane w czasopiśmie dotyczyły i dotyczą najważniejszych problemów współczesności, którymi są zarówno przemiany i dylematy z obszaru szeroko rozumianej edukacji w zmieniającym się świecie, jak i (r)ewolucje koncepcji badawczych. Otwartość na – charakteryzującą te złożone przemiany – polifoniczność dyskursów, ich transdyscyplinowość, metodologiczny pluralizm, rozumienie dziedzictwa tradycji i wyzwań współczesności, stanowią istotne cechy profilu publikacyjnego czasopisma. Towarzyszy temu badawczy autokrytycyzm, a także nowocześnie rozumiana odpowiedzialność nauki i badacza. Cechy te szczególnie wyraźnie widoczne są w publikacjach podejmujących wprost tematy m.in. statusu badań jakościowych, badań w działaniu, badań zaangażowanych, zagadnień podmiotowości, samorozumienia, relacji teorii i praktyki, wspólnotowości, dialogu, etyki, dziedzictwa europejskiego czy międzynarodowej współpracy naukowców.
Od 2021 roku redaktorem naczelnym jest Tomasz Zarębski. Czasopismo wydawane jest jako półrocznik, w wersjach dwujęzycznych: teksty ukazują się w języku polskim lub angielskim. Obok tytułu polskiego Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja wprowadzono równorzędny tytuł angielski INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Scociety,
W latach 2022-2024 czasopismo wydane jest w ramach projektu "Rozwój czasopism naukowych", finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie umowy nr RCN/SN/0093/2021/1.
Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.
Tekst nie był dotąd nigdzie opublikowany ani nie jest przedmiotem postępowania w innym czasopiśmie.
Tekst zapisany w formacie DOC lub DOC.X.
Artykuł jest w pełni zanonimizowany, a dane autora dołączone są w osobnym pliku "Strona tytułowa"
Jeżeli jest dostępny należy dostarczyć URL dla pozycji bibliograficznych.
Interlinia 1,5; wysokość pisma 12 pkt; stosowana raczej kursywa niż podkreślenia (za wyjątkiem adresów stron internetowych); wszystkie rysunki oraz tabele są umieszczone w tekście w odpowiednich miejscach (nie na końcu).
Tekst został sformatowany zgodnie z wytycznymi dla autora określającymi styl i zasady sporządzania bibliografii.
1. Zgłoszenie składa się z conajmniej dwóch plików: pliku zatytułowanego "Manuskrypt" (plik jest w pełni zanonimizowany i nie zawiara informacji, pozwalających na identyfikację autora) oraz plik "Strona tytułowa", z danymi autora.
2. Artykuł powinien być zapisany jako dokument tekstowy w formacie DOC lub DOCX i dostarczony do redakcji na platformie OJS:
3. Jako osobny plik należy załączyć stronę tytułową, zawierającą:
- imię i nazwisko autora (autorów) oraz instytucjonalne afiliacje;
- adres e-mail (ewentualnie numer tel. autorów);
- wskazanie autora do korespondencji;
- numer(y) ORCID autora (autorów);
- tytuł artykułu;
- podziękowania (jeśli dotyczy).
4. Manuskrypt powinien być zanonimizowany i przygotowany do podwójnej ślepej recenzji (double-blind review).
5. Tekst:
- należy użyć czcionki Times New Roman – 12 pkt;
- tytuł wyśrodkowany i pogrubiony – 14 pkt;
- śródtytuły wyśrodkowane, bez numeracji – 12 pkt;
- tekst podstawowy, odstęp między wierszami 1,5, marginesy 2,5 cm.
- abstrakt oraz słowa kluczowe umieszczone na początku – 10 pkt.
6. Cytaty powinny być ujęte w cudzysłów, dłuższe cytaty wydzielone z tekstu, odstęp między wierszami 1,0.
7. Tabele i rysunki ponumerowane w całym artykule i opatrzone odpowiednio tytułem lub podpisem: – rysunki w postaci elektronicznej powinny być dostarczane w formatach importowalnych do programu MS Word, np. tif, jpg, bmp, eps, pcx, wmf; – rysunki sporządzone w wewnętrznym programie MS Word powinny stanowić całość; – elementy powinny być zgrupowane (nie powinny być rysowane bezpośrednio w pliku tekstowym).
8. Odsyłacze należy umieszczać w tekście w nawiasach zgodnie z wytycznymi APA 7.
11. Do artykułu napisanego w języku polskim należy dołączyć streszczenie w języku polskim i angielskim.
12. W przypadku badań z udziałem ludzi (w tym wywiadów, kwestionariuszy, obserwacji itp.) autorzy powinni załączyć informacje dotyczące zgody Komisji ds. etyki badań naukowych dotyczącej projektu, wraz z jej numerem referencyjnym (zalecamy załączenie skanu zgody Komisji do zgłoszenia). Dane dotyczące zgody, wraz z ewentualnym opisem etycznego aspektu procedury, należy zamieścić w sekcji: "Oświadczenie dotyczące etyki badań".
13. Redakcja wymaga od autorów publikacji przedstawienia informacji o podmiotach przyczyniających się do powstania publikacji (wkład merytoryczny, rzeczowy, finansowy). Główną odpowiedzialność za podanie tych informacji ponosi autor zgłaszający artykuł. Ghostwriting iguest authorship są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki będą demaskowane.
Prawa autorskie
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów, ale przenoszą prawo do pierwszej publikacji na czasopismo.