Main Article Content
Abstract
In recent years the process of entering adulthood underwent multiple social changes and faced the necessity of redefinition. The article presents an andragogic reflection on the contemporary world of young adults presented in the series "Girls". The text includes the description of popular culture as a space for education and socialisation and sources of knowledge about society. Then, the period of early adulthood as a concept used both in psychological and andragogic literature was characterised. Also the place of the "Girls" series in the contemporary and cultural debate was presented. The attempt of analysing the social life spaces of young adults presented in the series enabled the interpretation of the world of contemporary young adults. I pinpointed differences that took place in the way of comprehending adulthood and development tasks specific for that period in the contemporary generation of young adults.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2019 Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ANIOŁ J., 2016, „Gorsza” i „lepsza” popkultura. O „kłopotliwych” obszarach kultury popularnej w perspektywie pedagogiki krytycznej, [w:] W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Impuls, Kraków.
- ARNETT J.J., 2011, Emerging Adulthood(s). The Cultural Psychology of a New Life Stage, [in:] L.A. Jansen (ed.), Bridging Cultural and Developmental Approaches to Psychology. New Syntheses in Theory, Research and Policy, Oxford University Press, New York.
- BAKIERA L., 2008, Postawy młodych dorosłych wobec małżeństwa, Psychologia Rozwojowa, Vol. 13, No. 3.
- BŁASZCZAK A., Millenialsi marzą o etacie w średniej wielkości firmie, [dostęp:] Kariera.pl, https://www.kariera.pl/artykuly/millenialsi-marza-o-etacie-w-sredniej-wielkosci-firmie/ [dostęp: 23.10.2018].
- BOGUNIA-BOROWSKA M., 2012, Fenomen telewizji: Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- BRZEZIŃSKA A.I., KACZAN R., PIOTROWSKI K., RĘKOSIEWICZ M., 2010, Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków, Czasopismo Psychologiczne, Vol. 16, No. 2.
- BRZEZIŃSKA A.I., KACZAN R., PIOTROWSKI K., RĘKOSIEWICZ M., 2011, Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt, Nauka, nr 4.
- CZERKA E., 2005, Niedorosłość czy dorosłość alternatywna. Rozważania w kontekście odraczania dorosłości, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(29).
- EDELSTEIN J.H., “You’re a bad friend!”: Girls took a toxic view of female friendships, theguardian.com, https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2017/apr/14/girls-finale-lena-dunham-hbo-feminism-friendship
- [dostęp: 11.11.2018].
- GLANC M., 2011, Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości, Edukacja Dorosłych, nr 1.
- GODZIC W., 2014, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków.
- GOLONKA-LEGUT J., 2017, Film dokumentalny jako kreatywne (roz)poznanie rzeczywistości społecznej – refleksja andragogiczna, [w:] W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Impuls, Kraków.
- GRAFF A., 2014, Dziewczyny na mapie amerykańskich sporów o kobiecość, seks i politykę płci, Backlash, postfeminizm czy postpostfeminizm?, [w:] D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskażewska (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
- GURBA E., 2012, Wczesna dorosłość, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwojowa, PWN, Warszawa.
- JUCEWICZ A., 2015, Nie oczekuj, że przyjaciółka będzie zawsze dla ciebie, kiedy masz kryzys, wysokieobcasy.pl, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokieobcasy/1,96856,17757546,Nie_oczekuj__ze_przyjaciolka_bedzie_zawsze_dla_ciebie_.html [dostęp: 22.04.2018]. Współczesny świat młodych dorosłych w serialu Dziewczyny w perspektywie andragogicznej 91
- KIEŁB-GRABARCZYK D., 2013, Wychowanie pod presją, czyli dzieciństwo XXI wieku, Wychowanie w Rodzinie, nr 2.
- KISIELEWSKA A., 1998, Klan i Klan – czyli świat serialu telewizyjnego, [w:] A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak (red.), Intermedialność w kulturze końca XX wieku, Trans Humana, Białystok.
- KOŁODZIEJSKA T., 1996, Proces autoedukacji i jej realizacja poprzez sztukę, [w:] D. Jankowski (red.), Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
- KONWERSKA E., 2014, White trash opera. Oblicza amerykańskiej biedy w serialach Shameless, Breaking Bad i Dziewczyny, [w:] M. Cichmińskia, A. Naruszewicz-Duchlińska (red.), Seriale w kontekście kulturowym: historia i polityka, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
- ŁOBOCKI M., 2010, Metody i techniki badań społecznych, Impuls, Kraków.
- MAJOR M., 2014, Miranda vs. Hannah, ciało vs. ciało. Casus Mirandy i Dziewczyn, [w:] M. Major, J. Bucknall-Hołyńska (red.), Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
- MALEC M., 2011, Poszukiwanie recepty na starość – wyzwaniem dla edukacji dorosłych. Refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie [w:] M. Malec (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, ATUT, Wrocław.
- MALEWSKI M., 1990, Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- MALEWSKI M., 2016, O granicach andragogiki i granicach w andragogice, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 19(3).
- MARIANOWSKA A., 2013, Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja emerging adulthood Jeffreya J. Arnetta, Edukacja Dorosłych, nr 1.
- MELOSIK Z., 2008, Mass media i przemiany kultury współczesnej, [w:] B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna, PWN, Warszawa.
- MINTA J., 2007, „Pozornie dorośli” – zawieszenie pomiędzy młodzieńczością a dorosłością, Dyskursy Młodych Andragogów, nr 8.
- RYDLEWSKA H., 2017, Rodzina XXI wieku? Przyjaciele, wyborcza.pl, http://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,21240666, rodzina-xxi-wieku-przyjaciele.html [dostęp: 22.04.2018].
- SOLARCZYK-AMBROZIK E., 2013, Od uspołecznienia „mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie, Edukacja Dorosłych, nr 1.
- WIETESKA M., 2014, Wczesna dorosłość w ponowoczesności. Odraczanie autonomii w kontekście zamieszkiwania z rodziną, Ogrody Nauk i Sztuk, nr 4.
- ZONIK B., Czego od pracy oczekują nowe pokolenia, czyli „must have” młodego pracownika, kariera.pl, https://www.kariera.pl/artykuly/czego-od-pracy-oczekuja-nowe-pokolenia-czyli-must-have-mlodegopracownika/ [dostęp: 20.05.2018].
References
ANIOŁ J., 2016, „Gorsza” i „lepsza” popkultura. O „kłopotliwych” obszarach kultury popularnej w perspektywie pedagogiki krytycznej, [w:] W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Impuls, Kraków.
ARNETT J.J., 2011, Emerging Adulthood(s). The Cultural Psychology of a New Life Stage, [in:] L.A. Jansen (ed.), Bridging Cultural and Developmental Approaches to Psychology. New Syntheses in Theory, Research and Policy, Oxford University Press, New York.
BAKIERA L., 2008, Postawy młodych dorosłych wobec małżeństwa, Psychologia Rozwojowa, Vol. 13, No. 3.
BŁASZCZAK A., Millenialsi marzą o etacie w średniej wielkości firmie, [dostęp:] Kariera.pl, https://www.kariera.pl/artykuly/millenialsi-marza-o-etacie-w-sredniej-wielkosci-firmie/ [dostęp: 23.10.2018].
BOGUNIA-BOROWSKA M., 2012, Fenomen telewizji: Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
BRZEZIŃSKA A.I., KACZAN R., PIOTROWSKI K., RĘKOSIEWICZ M., 2010, Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków, Czasopismo Psychologiczne, Vol. 16, No. 2.
BRZEZIŃSKA A.I., KACZAN R., PIOTROWSKI K., RĘKOSIEWICZ M., 2011, Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt, Nauka, nr 4.
CZERKA E., 2005, Niedorosłość czy dorosłość alternatywna. Rozważania w kontekście odraczania dorosłości, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(29).
EDELSTEIN J.H., “You’re a bad friend!”: Girls took a toxic view of female friendships, theguardian.com, https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2017/apr/14/girls-finale-lena-dunham-hbo-feminism-friendship
[dostęp: 11.11.2018].
GLANC M., 2011, Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości, Edukacja Dorosłych, nr 1.
GODZIC W., 2014, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków.
GOLONKA-LEGUT J., 2017, Film dokumentalny jako kreatywne (roz)poznanie rzeczywistości społecznej – refleksja andragogiczna, [w:] W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Impuls, Kraków.
GRAFF A., 2014, Dziewczyny na mapie amerykańskich sporów o kobiecość, seks i politykę płci, Backlash, postfeminizm czy postpostfeminizm?, [w:] D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskażewska (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
GURBA E., 2012, Wczesna dorosłość, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwojowa, PWN, Warszawa.
JUCEWICZ A., 2015, Nie oczekuj, że przyjaciółka będzie zawsze dla ciebie, kiedy masz kryzys, wysokieobcasy.pl, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokieobcasy/1,96856,17757546,Nie_oczekuj__ze_przyjaciolka_bedzie_zawsze_dla_ciebie_.html [dostęp: 22.04.2018]. Współczesny świat młodych dorosłych w serialu Dziewczyny w perspektywie andragogicznej 91
KIEŁB-GRABARCZYK D., 2013, Wychowanie pod presją, czyli dzieciństwo XXI wieku, Wychowanie w Rodzinie, nr 2.
KISIELEWSKA A., 1998, Klan i Klan – czyli świat serialu telewizyjnego, [w:] A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak (red.), Intermedialność w kulturze końca XX wieku, Trans Humana, Białystok.
KOŁODZIEJSKA T., 1996, Proces autoedukacji i jej realizacja poprzez sztukę, [w:] D. Jankowski (red.), Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
KONWERSKA E., 2014, White trash opera. Oblicza amerykańskiej biedy w serialach Shameless, Breaking Bad i Dziewczyny, [w:] M. Cichmińskia, A. Naruszewicz-Duchlińska (red.), Seriale w kontekście kulturowym: historia i polityka, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
ŁOBOCKI M., 2010, Metody i techniki badań społecznych, Impuls, Kraków.
MAJOR M., 2014, Miranda vs. Hannah, ciało vs. ciało. Casus Mirandy i Dziewczyn, [w:] M. Major, J. Bucknall-Hołyńska (red.), Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
MALEC M., 2011, Poszukiwanie recepty na starość – wyzwaniem dla edukacji dorosłych. Refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie [w:] M. Malec (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, ATUT, Wrocław.
MALEWSKI M., 1990, Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
MALEWSKI M., 2016, O granicach andragogiki i granicach w andragogice, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 19(3).
MARIANOWSKA A., 2013, Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja emerging adulthood Jeffreya J. Arnetta, Edukacja Dorosłych, nr 1.
MELOSIK Z., 2008, Mass media i przemiany kultury współczesnej, [w:] B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna, PWN, Warszawa.
MINTA J., 2007, „Pozornie dorośli” – zawieszenie pomiędzy młodzieńczością a dorosłością, Dyskursy Młodych Andragogów, nr 8.
RYDLEWSKA H., 2017, Rodzina XXI wieku? Przyjaciele, wyborcza.pl, http://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,21240666, rodzina-xxi-wieku-przyjaciele.html [dostęp: 22.04.2018].
SOLARCZYK-AMBROZIK E., 2013, Od uspołecznienia „mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie, Edukacja Dorosłych, nr 1.
WIETESKA M., 2014, Wczesna dorosłość w ponowoczesności. Odraczanie autonomii w kontekście zamieszkiwania z rodziną, Ogrody Nauk i Sztuk, nr 4.
ZONIK B., Czego od pracy oczekują nowe pokolenia, czyli „must have” młodego pracownika, kariera.pl, https://www.kariera.pl/artykuly/czego-od-pracy-oczekuja-nowe-pokolenia-czyli-must-have-mlodegopracownika/ [dostęp: 20.05.2018].