Main Article Content

Abstract

In recent years the process of entering adulthood underwent multiple social changes and faced the necessity of redefinition. The article presents an andragogic reflection on the contemporary world of young adults presented in the series "Girls". The text includes the description of popular culture as a space for education and socialisation and sources of knowledge about society. Then, the period of early adulthood as a concept used both in psychological and andragogic literature was characterised. Also the place of the "Girls" series in the contemporary and cultural debate was presented. The attempt of analysing the social life spaces of young adults presented in the series enabled the interpretation of the world of contemporary young adults. I pinpointed differences that took place in the way of comprehending adulthood and development tasks specific for that period in the contemporary generation of young adults.

Keywords

kultura popularna wczesna dorosłość serial telewizyjny pokolenie Y Dziewczyny popular culture early adulthood Y generation TV series “Girls”

Article Details

How to Cite
Chmielarz, A. (2019). Contemporary World of Young Adults in the ?Girls? Series from the Andragogic Perspective. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 22(2(86), 75–92. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/97

References

  1. ANIOŁ J., 2016, „Gorsza” i „lepsza” popkultura. O „kłopotliwych” obszarach kultury popularnej w perspektywie pedagogiki krytycznej, [w:] W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Impuls, Kraków.
  2. ARNETT J.J., 2011, Emerging Adulthood(s). The Cultural Psychology of a New Life Stage, [in:] L.A. Jansen (ed.), Bridging Cultural and Developmental Approaches to Psychology. New Syntheses in Theory, Research and Policy, Oxford University Press, New York.
  3. BAKIERA L., 2008, Postawy młodych dorosłych wobec małżeństwa, Psychologia Rozwojowa, Vol. 13, No. 3.
  4. BŁASZCZAK A., Millenialsi marzą o etacie w średniej wielkości firmie, [dostęp:] Kariera.pl, https://www.kariera.pl/artykuly/millenialsi-marza-o-etacie-w-sredniej-wielkosci-firmie/ [dostęp: 23.10.2018].
  5. BOGUNIA-BOROWSKA M., 2012, Fenomen telewizji: Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  6. BRZEZIŃSKA A.I., KACZAN R., PIOTROWSKI K., RĘKOSIEWICZ M., 2010, Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków, Czasopismo Psychologiczne, Vol. 16, No. 2.
  7. BRZEZIŃSKA A.I., KACZAN R., PIOTROWSKI K., RĘKOSIEWICZ M., 2011, Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt, Nauka, nr 4.
  8. CZERKA E., 2005, Niedorosłość czy dorosłość alternatywna. Rozważania w kontekście odraczania dorosłości, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(29).
  9. EDELSTEIN J.H., “You’re a bad friend!”: Girls took a toxic view of female friendships, theguardian.com, https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2017/apr/14/girls-finale-lena-dunham-hbo-feminism-friendship
  10. [dostęp: 11.11.2018].
  11. GLANC M., 2011, Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości, Edukacja Dorosłych, nr 1.
  12. GODZIC W., 2014, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków.
  13. GOLONKA-LEGUT J., 2017, Film dokumentalny jako kreatywne (roz)poznanie rzeczywistości społecznej – refleksja andragogiczna, [w:] W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Impuls, Kraków.
  14. GRAFF A., 2014, Dziewczyny na mapie amerykańskich sporów o kobiecość, seks i politykę płci, Backlash, postfeminizm czy postpostfeminizm?, [w:] D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskażewska (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
  15. GURBA E., 2012, Wczesna dorosłość, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwojowa, PWN, Warszawa.
  16. JUCEWICZ A., 2015, Nie oczekuj, że przyjaciółka będzie zawsze dla ciebie, kiedy masz kryzys, wysokieobcasy.pl, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokieobcasy/1,96856,17757546,Nie_oczekuj__ze_przyjaciolka_bedzie_zawsze_dla_ciebie_.html [dostęp: 22.04.2018]. Współczesny świat młodych dorosłych w serialu Dziewczyny w perspektywie andragogicznej 91
  17. KIEŁB-GRABARCZYK D., 2013, Wychowanie pod presją, czyli dzieciństwo XXI wieku, Wychowanie w Rodzinie, nr 2.
  18. KISIELEWSKA A., 1998, Klan i Klan – czyli świat serialu telewizyjnego, [w:] A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak (red.), Intermedialność w kulturze końca XX wieku, Trans Humana, Białystok.
  19. KOŁODZIEJSKA T., 1996, Proces autoedukacji i jej realizacja poprzez sztukę, [w:] D. Jankowski (red.), Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
  20. KONWERSKA E., 2014, White trash opera. Oblicza amerykańskiej biedy w serialach Shameless, Breaking Bad i Dziewczyny, [w:] M. Cichmińskia, A. Naruszewicz-Duchlińska (red.), Seriale w kontekście kulturowym: historia i polityka, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
  21. ŁOBOCKI M., 2010, Metody i techniki badań społecznych, Impuls, Kraków.
  22. MAJOR M., 2014, Miranda vs. Hannah, ciało vs. ciało. Casus Mirandy i Dziewczyn, [w:] M. Major, J. Bucknall-Hołyńska (red.), Władcy torrentów. Wokół angażującego modelu telewizji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
  23. MALEC M., 2011, Poszukiwanie recepty na starość – wyzwaniem dla edukacji dorosłych. Refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie [w:] M. Malec (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, ATUT, Wrocław.
  24. MALEWSKI M., 1990, Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  25. MALEWSKI M., 2016, O granicach andragogiki i granicach w andragogice, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 19(3).
  26. MARIANOWSKA A., 2013, Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja emerging adulthood Jeffreya J. Arnetta, Edukacja Dorosłych, nr 1.
  27. MELOSIK Z., 2008, Mass media i przemiany kultury współczesnej, [w:] B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna, PWN, Warszawa.
  28. MINTA J., 2007, „Pozornie dorośli” – zawieszenie pomiędzy młodzieńczością a dorosłością, Dyskursy Młodych Andragogów, nr 8.
  29. RYDLEWSKA H., 2017, Rodzina XXI wieku? Przyjaciele, wyborcza.pl, http://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,21240666, rodzina-xxi-wieku-przyjaciele.html [dostęp: 22.04.2018].
  30. SOLARCZYK-AMBROZIK E., 2013, Od uspołecznienia „mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie, Edukacja Dorosłych, nr 1.
  31. WIETESKA M., 2014, Wczesna dorosłość w ponowoczesności. Odraczanie autonomii w kontekście zamieszkiwania z rodziną, Ogrody Nauk i Sztuk, nr 4.
  32. ZONIK B., Czego od pracy oczekują nowe pokolenia, czyli „must have” młodego pracownika, kariera.pl, https://www.kariera.pl/artykuly/czego-od-pracy-oczekuja-nowe-pokolenia-czyli-must-have-mlodegopracownika/ [dostęp: 20.05.2018].