Main Article Content

Abstract

The author considers the problems of the position of the researcher in qualitative research. In the introduction, the transdisciplinary development is shown and paradigmatic versatility found in this type of research is highlighted. The considerations are focused on the three dimensions in which the researcher is positioned, i.e. the cognitive, social and emotional dimensions. In the research, the presence and activity of the cognitive subject is expressed through gaining knowledge and taking action. Then, the author analyses chosen periods and phases of qualitative research in the light of the three selected dimensions in the position of the researcher.

Keywords

transdyscyplinarny rozwój badań jakościowych poznawczy, społeczny i emocjonalny wymiar usytuowania badacza w badaniach jakościowych okresy i fazy badań jakościowych transdisciplinary development of qualitative research cognitive, social and emotional dimensions of the position of the researcher in qualitative research periods and phases of qualitative research

Article Details

How to Cite
Pryszmont-Ciesielska, M. (2014). ?The Social World in a Kaleidoscope? or the Position of the Researcher in Qualitative Research. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 17(1(65), 25–36. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/8

References

  1. BENTON T., CRAIB I., 2003, Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
  2. DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., 2009, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, przeł. K. Podemski, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. FEYERABEND P.K., 2001, Przeciw metodzie, przeł. S. Wiertlewski, red. nauk. przekładu K. Zamiara, „Siedmioróg”, Wrocław.
  4. FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
  5. ILLERIS K., 2006, Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław.
  6. JAKUBOWSKA-MALICKA L., 2011, Tożsamość kulturowa Polaków z Kazachstanu w kontekście tendencji globalizacyjnych, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica.
  7. KACPERCZYK A., 2012, Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki, Przegląd Socjologii Jakościowej, vol. VIII, nr 2.
  8. KAFAR M., 2011, Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  9. KRASNODĘBSKI Z., 1986, Rozumienie ludzkiego zachowania. Rozważania o filozoficznych podstawach nauk humanistycznych i społecznych, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  10. KUBINOWSKI D., 2010, Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.
  11. KUHN T.S., 2001, Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka, „Fundacja Aletheia”, Warszawa.
  12. LEWOWICKI T., 2006, Szkic do dziejów metodologii pedagogiki, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowana humanistycznie, „Impuls”, Kraków.
  13. LINCOLN Y.S., GUBA E.G., 2000, Paradigmatic controversies, and emerging confluences, [in:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research (second ed.), Sage Publications, Thousand Oaks–London–New Delhi.
  14. MALEWSKI M., 2012, Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4.
  15. MALEWSKI M., 1998, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  16. MALINOWSKI B., 1981, Argonauci zachodniego Pacyfiku: relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  17. MILLER N., 2003, Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, Teraźniejszość – Człowiek – Edukcja, nr 1(21).
  18. NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2006, Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4(36).
  19. PALKA S., 2006, Humanistyczne podejście w badaniach pedagogicznych i praktyce pedagogicznej, [w:] M. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  20. PIOTROWSKI E., 2010, Psychologiczne uwarunkowania badań pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.
  21. POPPER K.R., 1993, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie. 1. Urok Platona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  22. PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2009, Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją – propozycja metodologiczna, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
  23. PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2008, Badacz wobec kultury – o „podróżowaniu”, czyli o badaniu świata społecznego, [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  24. ROSALDO R., 1989, Culture and truth: The remaking of social analysis, Beacon, Boston.
  25. SMOLIŃSKA-THEISS B., THEISS W., 2010, Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.