Main Article Content
Abstract
The aim of this article is to analyse the way death and the process of dying are portrayed in animated films aimed at children and to show their educational potential. The article reflects on the diverse images of death present in three films: Coco (2017, Lee Unkrich), Onward (2020, Dan Scanlon) and Soul (2020, Pete Docter), and their impact on young audiences’ perception of death. These films present death not as a final end but as a natural part of life, often taming the subject through symbolic and metaphorical elements. The author draws attention to the role of films as educational tools that can help children deal with difficult emotions related to the process of dying and death. The article also outlines the potential of using films as educational tools, including in tanatoeducation. The author emphasises that although the films analysed do not offer clear-cut answers regarding death, they can provide an important starting point for reflection on its role in the human experience.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2024 Piotr Maciaszek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Ariès, Ph. (1992). Człowiek i śmierć. Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Bałutowski, D. (2010). Jak oglądać filmy z młodzieżą. Film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce. Fraszka Edukacyjna.
- Bridgewater, E., Menendez, D., Rosengren, K.S. (2021). Capturing Death in Animated Films: Can Films Stimulate Parent-Child Conversations about Death?. Cognitive Development, 59, 101063. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2021.101063
- Brol, M., Skorupa, A. (red.). (2014). Psychologiczna praca z filmem. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Dziuban, A. (2010). Społeczny obraz starości i postrzeganie własnego ciała w procesie starzenia się. Przegląd piśmiennictwa. Gerontologia Polska, 18(3), 140-147.
- Gatt, C. (2021). Symbols and concepts of death in the animation movie “Coco”: A study with primary school children (Master's thesis). University of Malta. https://www.um.edu.mt/library/oar/bitstream/123456789/78169/1/20MTL024.pdf
- Graham, J.A., Yuhas, H., Roman, J.L. (2018). Death and Coping Mechanisms in Animated Disney Movies: A Content Analysis of Disney Films (1937–2003) and Disney/Pixar Films (2003–2016). Social Sciences, 7(10), 199. https://doi.org/10.3390/socsci7100199
- Jakubowski, W. (2018). Film jako medium edukacyjne. Studia Edukacyjne, 47, 95-113. https://doi.org/10.14746/se.2018.47.7
- Jakubowski, W. (2021). Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pedagogiki kultury popularnej). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Jakubowski, W. (2023). Film w działaniach edukacyjnych, czyli od edukacji filmowej do edukacji przez film. Studia Edukacyjne, (69), 7-21. https://doi.org/10.14746/se.2023.69.1
- Kalinowska, E. (2001). Analiza treści jako technika badawcza. Dyskursy Młodych Andragogów, (02), 15-31. https://doi.org/10.34768/dma.vi02.286
- Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
- Kopaliński, W. (2015). Słownik symboli. Oficyna Wydawnicza Rytm.
- Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Mellor, P.A. (1992). Death in high modernity: The contemporary presence and absence of death. The Sociological Review, 40(1), 11-30. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1992.tb03384.x
- Ostrowska, A. (1991). Śmierć i umieranie. Oficyna Wydawnicza „Almapress”.
- Podbielski, H. (1981). Znaczenie i funkcja mimesis w Poetyce Arystotelesa. Roczniki Humanistyczne, 29(3), s. 33-44. https://bibliotekanauki.pl/articles/1965847.pdf
- Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Skorupa, A., Brol, M., Paczyńska-Jasińska, P. (red.). (2018a). Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie (Cz. 1). Wydawnictwo Difin.
- Skorupa, A., Brol, M., Paczyńska-Jasińska, P. (red.). (2018b). Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie (Cz. 2). Wydawnictwo Difin.
- Skoworonek, B. (2016). Edukacja filmowa (i medialna). Ujęcie antropologiczno-pragmatyczne. W: E. Ciszewska, K. Klejsa (red.), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej (s. 11-20). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Sztobryn-Bochomulska, J. (2020). Tanatos w literaturze dziecięcej i jego pedagogiczny wymiar. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Zamojska, E. (2016). Edukacja i film – punkty styczne. Refleksja o filmie w edukacji i w badaniach edukacyjnych. Kultura–Społeczeństwo–Edukacja, 9(1), 43-55. https://doi.org/10.14746/kse.2016.9.4
References
Ariès, Ph. (1992). Człowiek i śmierć. Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bałutowski, D. (2010). Jak oglądać filmy z młodzieżą. Film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce. Fraszka Edukacyjna.
Bridgewater, E., Menendez, D., Rosengren, K.S. (2021). Capturing Death in Animated Films: Can Films Stimulate Parent-Child Conversations about Death?. Cognitive Development, 59, 101063. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2021.101063
Brol, M., Skorupa, A. (red.). (2014). Psychologiczna praca z filmem. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Dziuban, A. (2010). Społeczny obraz starości i postrzeganie własnego ciała w procesie starzenia się. Przegląd piśmiennictwa. Gerontologia Polska, 18(3), 140-147.
Gatt, C. (2021). Symbols and concepts of death in the animation movie “Coco”: A study with primary school children (Master's thesis). University of Malta. https://www.um.edu.mt/library/oar/bitstream/123456789/78169/1/20MTL024.pdf
Graham, J.A., Yuhas, H., Roman, J.L. (2018). Death and Coping Mechanisms in Animated Disney Movies: A Content Analysis of Disney Films (1937–2003) and Disney/Pixar Films (2003–2016). Social Sciences, 7(10), 199. https://doi.org/10.3390/socsci7100199
Jakubowski, W. (2018). Film jako medium edukacyjne. Studia Edukacyjne, 47, 95-113. https://doi.org/10.14746/se.2018.47.7
Jakubowski, W. (2021). Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji (szkice z pedagogiki kultury popularnej). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Jakubowski, W. (2023). Film w działaniach edukacyjnych, czyli od edukacji filmowej do edukacji przez film. Studia Edukacyjne, (69), 7-21. https://doi.org/10.14746/se.2023.69.1
Kalinowska, E. (2001). Analiza treści jako technika badawcza. Dyskursy Młodych Andragogów, (02), 15-31. https://doi.org/10.34768/dma.vi02.286
Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kopaliński, W. (2015). Słownik symboli. Oficyna Wydawnicza Rytm.
Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mellor, P.A. (1992). Death in high modernity: The contemporary presence and absence of death. The Sociological Review, 40(1), 11-30. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1992.tb03384.x
Ostrowska, A. (1991). Śmierć i umieranie. Oficyna Wydawnicza „Almapress”.
Podbielski, H. (1981). Znaczenie i funkcja mimesis w Poetyce Arystotelesa. Roczniki Humanistyczne, 29(3), s. 33-44. https://bibliotekanauki.pl/articles/1965847.pdf
Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Skorupa, A., Brol, M., Paczyńska-Jasińska, P. (red.). (2018a). Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie (Cz. 1). Wydawnictwo Difin.
Skorupa, A., Brol, M., Paczyńska-Jasińska, P. (red.). (2018b). Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie (Cz. 2). Wydawnictwo Difin.
Skoworonek, B. (2016). Edukacja filmowa (i medialna). Ujęcie antropologiczno-pragmatyczne. W: E. Ciszewska, K. Klejsa (red.), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej (s. 11-20). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sztobryn-Bochomulska, J. (2020). Tanatos w literaturze dziecięcej i jego pedagogiczny wymiar. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zamojska, E. (2016). Edukacja i film – punkty styczne. Refleksja o filmie w edukacji i w badaniach edukacyjnych. Kultura–Społeczeństwo–Edukacja, 9(1), 43-55. https://doi.org/10.14746/kse.2016.9.4