Main Article Content

Abstract

Living in a constantly evolving world where access to new technologies is common requires reflection on the benefits and threats of their use. One of such threats is the phenomenon of FOMO (fear of missing out), which is becoming more and more common in the modern world. It is associated with experiencing fear due to the inability to participate in spaces where electronic communication takes place. The phenomenon of FOMO is a relatively new risky behavior that has appeared due to the popularization of social media and mobile devices. This syndrome affects the holistic functioning of a person - it affects his cognitive, emotional, social and physical spheres, and is based on psychosocial factors. Therefore, there is a need to recognize it as a social problem and take early, systemic and long-term actions for students and their parents, aimed at increasing awareness of the issue in question and the involvement of teachers and specialists (including doctors) in this process.

Keywords

FOMO Internet media społecznościowe profilaktyka FOMO Internet social media prevention

Article Details

How to Cite
Pietryga-Szkarłat, B., & Curyło-Sikora, P. (2024). Fear of Disconnection in Adolescents – FOMO Prevention in the School Environment. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 26(2(96), 109–127. https://doi.org/10.34862/tce.2024.2.1

References

  1. Andreassen, C.S., Billieux, J., Griffiths, M.D., Kuss, D.J., Demetrovics, Z., Mazzoni, E., Pallesen, S. (2016). The relationship between addictive use of social media and video games and symptoms of psychiatric disorders: A large-scale cross-sectional study. Psychology of Addictive Behaviors, 30(2), 252-262. https://doi.org/10.1037/adb0000160
  2. Al-Busaidi, A.S., Dauletova, V., Al-Wahaibi, I. (2022). The role of excessive social media content generation, attention seeking, and individual differences on the fear of missing out: amultiple mediation model. Behaviour & Information Technology, 42(7), 1-21. https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2075791
  3. Australian Psychological Society. (2015). Stress & wellbeing. How Australians are copying with life. The findings of the Australian Psychological Society Stress and Wellbeing in Australia survey. https://psychology.org.au/getmedia/ae32e645-a4f0-4f7c-b3ce-dfd83237c281/stress-wellbeing-survey.pdf
  4. Azizi, S.M., Soroush, A., Khatony, A. (2019). The relationship between social networking addiction and academic performance in Iranian students of medical sciences: a cross-sectional study. BMC Psychology, (7), 28. https://doi.org/10.1186/s40359-019-0305-0
  5. Baker, Z.G., Krieger, H., LeRoy, A.S. (2016). Fear of missing out: Relationships with depression, mindfulness, and physical symptoms. Translational Issues in Psychological Science, 2(3), 275–282. https://doi.org/10.1037/tps0000075
  6. Beard, K.W. (2008). Internet addiction in children and adolescents. W: C.B. Yarnall (red.), Computer science research trends (s. 59-70). Science Publishers.
  7. Beard, K.W. (2017). Praca z młodzieżą uzależnioną od Internetu. W: K.S. Young, C.N. de Abreu (red.), Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Poradnik dla terapeutów i lekarzy (s. 201-218). Fundacja Dolce Vita.
  8. Bluestein, D., Cubic, B.A. (2009). Psychologists and primary care physicians: a training model for creating collaborative relationships. Journal of clinical psychology in medical settings, 16(1), 101-112. https://doi.org/10.1007/s10880-009-9156-9
  9. Błasiak, A., Dybowska, E. (2014). Wstęp. W: A. Błasiak, E. Dybowska (red), W trosce o dobro współczesnego dziecka (s. 7-14). Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM.
  10. Bykowska-Godlewska, B., Dębski, M., Strzałkowska, A. (2020). Przeciwdziałanie zjawisku fonoholizmu wśród młodzieży jako wyzwanie społeczne w świetle badań empirycznych przeprowadzonych w ramach projektu „Młodzi cyfrowi”. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 21(2), 28-44. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/5814/5079
  11. Chi, L.C., Tang, T.C., Tang, E. (2022). The phubbing phenomenon: across-sectional study on the relationships among social media addiction, fear of missing out, personality traits, and phubbing behavior. Current Psychology, 41(2), 1112-1123. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02468-y
  12. Citko, A., Owsieniuk, I. (2020). Epidemiologia i skutki zdrowotne syndromu FOMO. Rola lekarzy rodzinnych we wczesnym rozpoznawaniu, leczeniu i profilaktyce syndromu FOMO u nastolatków i młodych dorosłych. Pediatria i Medycyna Rodzinna, 16(1), 70-76. https://doi.org/10.15557/PiMR.2020.0012
  13. Curyło-Sikora, P. (2022). Kształtowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży w obliczu tendencji współczesności stanowiących czynniki ryzyka dla zdrowia psychospołecznego. Problemy Opiekuńczo–Wychowawcze, 611(6), 3-19. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.8926
  14. Curyło-Sikora, P. (2024). Rola dorosłych w obliczu stresu dziecięcego. Problemy Wczesnej Edukacji (tekst w druku).
  15. Czerski, W.M. (2022). Piętno technologii – nomofobia i FOMO jako przykłady lęków współczesnej młodzieży. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 22(2), 133-144. https://doi.org/10.14746/kse.2022.22.06
  16. Damodaran, K.K., Sharma, V., Purushothaman, S. (2019). Relationship between the hand discomfort with the dimensions of hand and touch screen mobiles. Drug Invention Today, 12(3), 537-540. https://www.researchgate.net/publication/332222756_Relationship_between_the_hand_discomfort_with_the_dimensions_of_hand_and_touch_screen_mobiles
  17. Dębski M. (2019). E-uzależnienia. Jak budować profesjonalną szkolną profilaktykę. https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/e-uzaleznienia-jak-budowac-profesjonalna-szkolna-profilaktyke
  18. Dębski M. (2024). Ciągle włączeni, czyli pokolenie FOMO. Nowa Era https://www.nowaera.pl/ciagle-wlaczeni-czyli-pokolenie-fomo
  19. Dębski, M., Bigaj, M. (2019). Ogólnopolskie badanie Młodzi Cyfrowi. Wybrane wyniki i rekomendacje. https://dbamomojzasieg.pl/wp-content/uploads/2019/11/Ogolnopolskie-badanie-Mlodzi-Cyfrowi.pdf
  20. Dong, Y., Chen, M., Wu, Z., Zhang, Z. (2024). Covid-19 psychological pressures, depression and FOMO: the mediating role of online social support and emotional regulation. BMC Psychology, 12, 116-131. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01610-2
  21. Elhai, J.D., Levine, J.C., Dvorak, R.D., Hall, B.J. (2016). Fear of missing out, need for touch, anxiety and depression are related to problematic smartphone use. Computers in Human Behavior, 63, 509–516. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.079
  22. Flis, J. (2019). Nowe uzależnienia. Kiedy mamy do czynienia z nałogowym regulowaniem emocji na przykładach konkretnych zachowań nadużywania mediów społecznościowych zaobserwowanych w szkole. W: I. Bartol, A. Białogłowska, J. Flis, K. Funez-Sokoła, P. Halkiewicz, J. Kapuścińska-Kozakiewicz, A. Kaźmierczyk, A. Kłosowska, A. Kubala-Kulpińska, M. Lange-Rachwał, M. Łoskot, J. Mazurek, A. Meslin, M. Talaga-Duma, M. Wasilewicz, D. Zając (red.), Wsparcie zdrowia psychicznego uczniów. Materiały do profilaktyki, diagnozy i interwencji dla nauczycieli, wychowawców i pedagogów (s. 5-13). Forum Media Polska.
  23. Goetz, M. (2020). Fomo – nowa choroba cywilizacyjna. W: A. Kubala-Kulpińska, A. Kałuba-Korczak, K. Funez-Sokoła, K. Bartkowiak, M. Goetz (red.), Nowe Zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa psychicznego uczniów (s. 7-12). Forum Media Polska.
  24. Gupta, M., Sharma, A. (2021). Fear of missing out: A brief overview of origin, theoretical underpinnings and relationship with mental health. World Journal of Clinical Cases, 9(19), 4881-4889. https://doi.org/10.12998/wjcc.v9.i19.4881
  25. Herman, D. (2000). Introducing short-term brands: A new branding tool for a new consumer reality. Journal of Brand Management, 7(5), 330-340. https://doi.org/10.1057/bm.2000.23
  26. Junik, W., Poćwiardowska, B., Van Laere, K. (2023). Razem w cyberświecie - pomysłownik na trudne sytuacje. Fundacja Poza Schematami. https://fundacjapozaschematami.pl/wp-content/uploads/razem-w-cyberswiecie.pdf
  27. Jupowicz-Ginalska, A., Jasiewcz, J., Kisilowska, M., Baran, T., Wysocki, A. (2018). FOMO 2018, Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań. https://www.gov.pl/web/krrit/badania-nad-zjawiskiem-fomo-w-polsce
  28. Jupowicz-Ginalska, A., Kisilowska, M., Jasiewcz, J., Baran, T., Wysocki, A. (2019). FOMO 2019, Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań. https://www.gov.pl/web/krrit/badania-nad-zjawiskiem-fomo-w-polsce
  29. Jupowicz-Ginalska, A., Kisilowska, M., Iwanicka, K., Baran, T., Wysocki, A., Witkowska, M., Lange, R. (2021). FOMO 2021, Polacy a lęk przed odłączeniem podczas pandemii – raport z badań. https://www.wdib.uw.edu.pl/images/fomo2021.pdf
  30. Jupowicz-Ginalska, A., Kisilowska-Szurmińska, M., Iwanicka, K., Baran, T., Wysocki, A., Dudziak-Kisiak, M., Wróblewska, K., Borkowska, A., Witkowska, M. (2022). FOMO 2022, Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań. https://fomo.wdib.uw.edu.pl/download/2807/
  31. Kapica, G. (2023). Dziecko w drodze do dorosłości. Eunomia, 1(104), 91-104. https://bibliotekanauki.pl/articles/37540987.pdf
  32. Kubala-Kulpińska, A. (2020). Uzależnienia od gier komputerowych – jak z nimi walczyć?. W: A. Kubala-Kulpińska, A. Kałuba-Korczak, K. Funez-Sokoła, K. Bartkowiak, M. Goetz (red.), Nowe Zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa psychicznego uczniów (s. 13-16). Forum Media Polska.
  33. Kwon, J. H. (2017). Zapobieganie uzależnieniu od Internetu u nastolatków. W: K.S. Young, C.N. de Abreu (red.), Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Poradnik dla terapeutów i lekarzy (s. 255-278). Fundacja Dolce Vita. https://fundacjadolcevita.pl/lib/r6qdml/Uzaleznienie_od_internetu-km0tt36l.pdf
  34. Makaruk, K., Wójcik, S. (2012). EU NET ADB – Badanie nadużywania internetu przez młodzież w Polsce i Europie. Fundacja Dzieci Niczyje. https://www.saferinternet.pl/images/stories/pdf/raport_eu_net_adb_pl.pdf
  35. Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  36. Miller, W.R., Rollnick, S. (2002). Motivational Interviewing: Preparing People for Change. Guilford Press.
  37. Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2024). Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025. https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20242025
  38. Modzelewski, P. (2020). Fomo (Fear of Missing Out).An Educational and Behavioral Problem In Times of New Communication Forms. Pedagogical Context, 1(14), 215-232. https://doi.org/10.19265/kp.2020.1.14.255
  39. Musioł, M. (2013). Pedagogizacja medialna rodziny. Zakres – uwarunkowania – dylematy. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/4130/1/Musiol_Pedagogizacja_medialna_rodziny.pdf
  40. Naren, V., Sobana, J., Jaiganesh, K. (2016). Prevalence of Internet addiction and its impact on the physiological balance of mental health. National Journal of Physiology Pharmacy and Pharmacology, 6(1), 97-100. https://doi.org/10.5455/njppp.2015.5.0511201588
  41. Najwyższa Izba Kontroli. (2016). Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży. https://www.nik.gov.pl/plik/id,12563,vp,14960.pdf
  42. Pilecka, W., Fryt, J. (2011a). Teoretyczne podstawy psychologii zdrowia dzieci i młodzieży. Teoria stresu dziecięcego. W: W. Pilecka (red.), Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna (s. 31-46). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  43. Pilecka, W., Fryt, J. (2011b). Teoria dziecięcej odporności psychicznej. W: W. Pilecka (red.), Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna (s. 48-68). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  44. Porzaka, R. (2019). Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce. Fundacja Masz Szansę. https://www.profilaktycy.pl/images/zasoby_pliki/ksiazka/Profilaktyka_w_szkole.pdf
  45. Przybylski, A.K., Murayama, K., DeHaan, C.R., Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of Fear of Missing Out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.014
  46. Rawas, H., Bano, N., Asif, U., Khan, M. (2021). Nomophobia associated with depression, anxiety, and stress in nursing students: A cross-sectional study in college of nursing, Jeddah, Saudi Arabia. King Khalid University Journal of Health Sciences, 6(1), 46-51. https://doi.org/10.4103/kkujhs.kkujhs_31_20
  47. Riordan, B.C., Flett, J.A.M., Hunter, J.A., Scarf, D., Conner, T.S. (2015). Fear of missing out (FoMO): the relationship between FoMO, alcohol use, and alcohol-related consequences in college students. Annals of Neuroscience and Psychology, 2, 1-7. https://doi.org/10.1080/14659891.2023.2288846
  48. Sendal-Jagusiak, L. (2020). Pokolenie „always on” – psychologiczne i społeczne funkcjonowanie młodzieży korzystającej z nowych mediów. Ars Educandi, 17, 41-60. https://doi.org/10.26881/ae.2020.17.02
  49. Solich, K. (2016). Dziecko w obliczu wyzwań współczesnego świata. W: A. Pękala, A. Leszcz-Krysiak (red), Tradycja-Teraźniejszość-Przyszłość Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej (s. 39-49). Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza.
  50. Spitzer, M. (2015). Cyberkrank! Wie das digitalisierte Leben unsere Gesundheit ruiniert. Droemer Verlag.
  51. Steers, M.N., Wickham R.E., Acitelli L.K. (2014). Seeing everyone else's highlight reels: How Facebook usage is linked to depressive symptoms. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(8), 701-731. https://doi.org/10.1521/jscp.2014.33.8.701
  52. Solano, L., Pirrotta, E., Ingravalle, V., Fayella, P. (2009). The family physician and the psychologist in the office together: a response to fragmentation. Ment Health Fam Med, 6(2), 91-98.
  53. Tomczyk, Ł. (2018). FOMO (Fear of Missing Out) – wyzwanie diagnostyczne i edukacyjne. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37(3), 139-150. https://doi.org/10.17951/lrp.2018.37.3.139-150
  54. Tomczyk, Ł. (2018a). FOMO (Fear of Missing Out). Opracowanie dla Fundacji Nowoczesna Polska w Projekcie Cybernauci. https://edukacjamedialna.edu.pl/media/chunks/attachment/Tomczyk_Fomo.pdf
  55. Witkowska, M. (2020). Fomo i nadużywanie nowych technologii. Poradnik dla rodziców. NASK Państwowy Instytut Badawczy. https://cyberprofilaktyka.pl/publikacje/FOMO%20i%20e-uzale%C5%BCnienia_internet.pdf
  56. Werbiński, I. (2000). Zaburzenia relacji między rodzicami i ich wpływ na rozwój dziecka. Studia nad Rodziną, 4(1(6), 97-106. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_nad_Rodzina/Studia_nad_Rodzina-r2000-t4-n1_(6)/Studia_nad_Rodzina-r2000-t4-n1_(6)-s97-106/Studia_nad_Rodzina-r2000-t4-n1_(6)-s97-106.pdf
  57. Wrona-Polańska, H. (1996). „Obraz samego siebie” jako regulator zachowania. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie. Prace Psychologiczne 5, 176, 37-51. https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/7992/RND176--03--Obraz-samego-siebie--Wrona-Polanska.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  58. Woynarowska, B. (2012). Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży i jej cele. W: B. Woynarowska (red.), Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli gimnazjum (s. 11-13). Ośrodek Rozwoju i Edukacji. https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/6latek/edukacja_zdrowotna_gimnazjum.pdf
  59. Young, K.S. (2009). Understanding online gaming addiction and treatment issues for adolescents. American Journal of Family Therapy, 37(5), 355-372. https://doi.org/10.1080/01926180902942191