Main Article Content
Abstract
The article analyzes two songs by the punk band The Analogs: Idole and Latarnia. The analysis is carried out in an educational context. The authors located their inquiry within the framework of public pedagogies, assuming that the space of popular culture is important for the formation of a person. Idols and Latarnia deal with the topic of authority. The authors wonder what vision of authority is promoted in the mentioned works. By making the work close to the text and referring to the cultural tradition in which the works were written. They then use the work of Lech Witkowski to embed reflection in the pedagogical field. The authors point out that, firstly, the idol is rejected as a false form of authority; secondly, they indicate the need to work on yourself - the song Latarnia emphasizes the importance of independence. The Lighthouse as a form of authority is embedded in the real achievements of a given individual, his or her art of life. Lighthouse does not appear as an idol, but rather as someone that another entity has or can become. The vision of authority that emerges from the analyzed texts draws from anarchist traditions. This vision is an interesting proposition that goes beyond the affirmation or rejection of authorities, where authority is not associated with obedience, but supports the autonomy and self-reliance of the individual, encouraging him to have the courage to be among the storms and steadfastly fight through the storms.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2023 Oskar Szwabowski, Dominika Gruntkowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Baron, S.W. (1989). Resistance and its consequences. The Street Culture of Punk. Youth & Society, 21(2), 207-237. https://doi.org/10.1177/0044118X89021002005
- Beer, D. (2014). Punk Sociology. Palgrave.
- Dąbrowska-Lyons, A. (2021). Polski Punk. 1978-1984. Sławek Pakos Firma W Moich Oczach, Zima Firma Fonograficzno-Handlowa.
- Dale, P. (2012). Anyone Can Do It: Empowerment, Tradition and the Punk Underground. Routledge.
- Debord, G. (2006). Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu (M. Kwaterko, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Deleuze, G. (2000). Nietzsche (B. Banasiak, tłum.). Wydawnictwo KR.
- Foucault, M. (2018). Rządzenie sobą i innymi. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Garaż. (2009). Idol czy koleś. Rozmowa z Pigułą i Harry'm z... the Analogs. Garaż, 27, 28-30.
- Gray, N. (2011). The Clash. Ostatnia załoga na mieście (B. Biatkowski, G. Kuźmierz, tłum.). Kagva.
- Gruntkowska, D., Szwabowski, O. (2023). O projekcie Publiczne pedagogie The Analogs. Parezja, (1), 123-129. http://www.parezja.uwb.edu.pl/wp-content/uploads/2023/12/11aktualne.pdf
- Jakubowski, W. (2021). Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji. Impuls.
- Jeziński, M. (2017). Muzyka popularna. W poszukiwaniu autorytetu. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Karwatowska, M. (2012). Autorytety w opiniach młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
- Łażewska, D. (2013). „Drogi Mistrz” czy „Mistrz Drogi”? Autorytet pedagogiczny w czasach postmoderny. W: D. Łażewskiej (red.) Autorytet w wychowaniu i edukacji (s. 58-75). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9515
- Ruszner, M. (2020). Bękarty pańszczyzny. Wydawnictwo RM.
- Słownik Języka Polskiego PWN (on-line). Autorytet, Idol. Słownik Języka Polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/ [12.04.2023].
- The Analogs. (2000a). Idole [piosenka]. Na: Hlaskover Rock. Jimmy Jazz Records.
- The Analogs. (2000b). Nie chcą zamieszek [piosenka]. Na: Hlaskover Rock. Jimmy Jazz Records.
- The Analogs. (2006). Władza albo śmierć [piosenka]. Na: Poza Prawem. Jimmy Jazz Records.
- The Analogs. (2008). Latarnia [piosenka]. Na: Miejskie opowieści. Jimmy Jazz Records.
- The Analogs. (2010). Stała kontrola [piosenka]. Na: Taniec Cieni. Jimmy Jazz Records.
- The Analogs. (2012). Moje życie, moja droga [piosenka]. Na: Ballady czasu upadku. Lou&Rocked Boys.
- The Analogs. (2014). Billboardy [piosenka]. Na: Bezpieczny port. Lou&Rocked Boys.
- The Analogs. (2018). Podpal to [piosenka]. Na: Wilk. Lou&Rocked Boys.
- The Analogs. (2020). Żmija [piosenka]. Na: Chwdp. Lou&Rocked Boys.
- Wagner, I. (2005). Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie. Impuls.
- Way, L. (2021) Punk is just a state of mind: Exploring what punk means to older punk women. The Sociological Review, 69(1), 107-122.
- Witkowski, L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Impuls.
References
Baron, S.W. (1989). Resistance and its consequences. The Street Culture of Punk. Youth & Society, 21(2), 207-237. https://doi.org/10.1177/0044118X89021002005
Beer, D. (2014). Punk Sociology. Palgrave.
Dąbrowska-Lyons, A. (2021). Polski Punk. 1978-1984. Sławek Pakos Firma W Moich Oczach, Zima Firma Fonograficzno-Handlowa.
Dale, P. (2012). Anyone Can Do It: Empowerment, Tradition and the Punk Underground. Routledge.
Debord, G. (2006). Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu (M. Kwaterko, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Deleuze, G. (2000). Nietzsche (B. Banasiak, tłum.). Wydawnictwo KR.
Foucault, M. (2018). Rządzenie sobą i innymi. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Garaż. (2009). Idol czy koleś. Rozmowa z Pigułą i Harry'm z... the Analogs. Garaż, 27, 28-30.
Gray, N. (2011). The Clash. Ostatnia załoga na mieście (B. Biatkowski, G. Kuźmierz, tłum.). Kagva.
Gruntkowska, D., Szwabowski, O. (2023). O projekcie Publiczne pedagogie The Analogs. Parezja, (1), 123-129. http://www.parezja.uwb.edu.pl/wp-content/uploads/2023/12/11aktualne.pdf
Jakubowski, W. (2021). Edukacja w popkulturze – popkultura w edukacji. Impuls.
Jeziński, M. (2017). Muzyka popularna. W poszukiwaniu autorytetu. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Karwatowska, M. (2012). Autorytety w opiniach młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Łażewska, D. (2013). „Drogi Mistrz” czy „Mistrz Drogi”? Autorytet pedagogiczny w czasach postmoderny. W: D. Łażewskiej (red.) Autorytet w wychowaniu i edukacji (s. 58-75). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/9515
Ruszner, M. (2020). Bękarty pańszczyzny. Wydawnictwo RM.
Słownik Języka Polskiego PWN (on-line). Autorytet, Idol. Słownik Języka Polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/ [12.04.2023].
The Analogs. (2000a). Idole [piosenka]. Na: Hlaskover Rock. Jimmy Jazz Records.
The Analogs. (2000b). Nie chcą zamieszek [piosenka]. Na: Hlaskover Rock. Jimmy Jazz Records.
The Analogs. (2006). Władza albo śmierć [piosenka]. Na: Poza Prawem. Jimmy Jazz Records.
The Analogs. (2008). Latarnia [piosenka]. Na: Miejskie opowieści. Jimmy Jazz Records.
The Analogs. (2010). Stała kontrola [piosenka]. Na: Taniec Cieni. Jimmy Jazz Records.
The Analogs. (2012). Moje życie, moja droga [piosenka]. Na: Ballady czasu upadku. Lou&Rocked Boys.
The Analogs. (2014). Billboardy [piosenka]. Na: Bezpieczny port. Lou&Rocked Boys.
The Analogs. (2018). Podpal to [piosenka]. Na: Wilk. Lou&Rocked Boys.
The Analogs. (2020). Żmija [piosenka]. Na: Chwdp. Lou&Rocked Boys.
Wagner, I. (2005). Stałość czy zmienność autorytetów. Pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie. Impuls.
Way, L. (2021) Punk is just a state of mind: Exploring what punk means to older punk women. The Sociological Review, 69(1), 107-122.
Witkowski, L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Impuls.