Main Article Content

Abstract

The article presents the results of testing students? knowledge, where they were asked:
? which sentences describe real interrelationships and which describe possible ones
? which sentences with a conjunction describe real interrelationships
? which sentence with implication (if..., then...) does not describe interrelationships
? which differences are between given definitions
? which acceptance methods are not applied in learning
No female or male student answered all test questions correctly.

Keywords

zależności rzeczywiste zależności możliwe zdania prawdziwe zdania fałszywe zdania ze spójnikiem „i” zdania ze spójnikiem „jeżeli..., to...” zdania analityczne prawdziwe i fałszywe trzy postacie (wersje) definicji : actuall relations possible relations true sentences false sentences sentences with conjuction “and” sentences with conjuntion “if..., then...” analytic sentences true and false three versions of definition

Article Details

How to Cite
Hajduk, E. (2014). Non-Standard Indices of Students? Intellectual Competences. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 17(1(65), 110–125. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/21

References

  1. AJDUKIEWICZ K., 1960, Język o poznanie. Wybór pism. T. 1, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  2. CATHCART T., KLEIN D., 2006, Przychodzi Platon do doktora, Filozofia w żartach, przekł. K. Puławski, Media Rodzina, Poznań.
  3. GRODZIŃSKI E., 1986, Myślenie hipotetyczne, Wydawnictwo Polska Akademia Nauk, Warszawa.
  4. HOCK R.R., 2003, 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii, przekł. E. Wojtych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  5. HAJDUK E., 2004, Sposoby rozwiązywania sporów słownych, [w:] M. Chałubiński, J. Goćkowski, J. Kaczmarek-Murzyniec, A. Woźniak (red.), Koncepcje socjologiczne Stanisława Ossowskiego a teoretyczne i praktyczne zagadnienia współczesności, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  6. HAJDUK E., 2011, Wybór zdań o związkach obiektywnych wskaźnikiem intelektualnych kompetencji studentów, [w:] E. Narkiewicz-Niedbalec (red.), Badania panelowe – przykłady realizacji, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  7. HOŁÓWKA T., 1998, Błędy, spory, argumenty. Szkice z logiki stosowanej, Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  8. KARPIŃSKI J., (1985), Przyczynowość w badaniach socjologicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  9. KMITA J., 1975, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  10. LENIEWICZ E., 1971, Dyrektywy praktyczne. Konstrukcja i uzasadnienie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa.
  11. MALEWSKI A., 1964, O zastosowaniach teorii zachowania, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa.
  12. MAYER R., 2008, Sztuka argumentacji. Jak wygrać każdy spór, przekł. G. Litwińczuk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  13. MARCISZEWSKI W. (red.), 1970, Mała encyklopedia logiki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków.
  14. MARCISZEWSKI W., 1994, Sztuka dyskutowania, ALEPH. Warszawa.
  15. NOWAK S., 1985, Metodologia badań społecznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  16. REYKOWSKI J., 1986, Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  17. SZTOMPKA P., 1973, Teoria i wyjaśnianie. Z metodologicznych problemów socjologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  18. SZTOMPKA P., 2003, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo ZNAK, Kraków.
  19. TOPOLSKI J., 1973, Metodologia historii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  20. ZALEWSKA D., 2009, Funkcja prognostyczna nauki, [w:] D. Zalewska (red.), Granice poznania przyszłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  21. ZIEMBIŃSKI Z., 1992, Logika praktyczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.