Main Article Content
Abstract
The aim of this paper was to analyze the representations of masculinity in the Polish literature textbooks for upper-secondary schools. A critical discourse analysis was conducted and, subsequently, the findings were interpreted in the light of the postcolonial theory. Consequently, meanings and functions of male identities in the textbooks and spaces of exclusion in the representations of masculinity were specified. Their meaning in broad socio-cultural context was presented.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BAKUŁA B., 2006, Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (Zarys problematyki), Teksty Drugie, nr 6.
- BONI M. (red.), 2009, Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
- BORKOWSKA G., 2007, Polskie doświadczenie kolonialne, Teksty Drugie, nr 4.
- BUCHOWSKI M., 2008, Widmo orientalizmu w Europie. Od egzotycznego Innego do napiętnowanego swojego, Recykling Idei, nr 10.
- BRUGEILLES C., CROMER S., 2009, Promoting Gender Equality Through Textbooks. A methodological Guide, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris.
- CHAKRABARTY D., 2009, Od subaltern studies do provincializing Europe. Kilka postkolonialnych refleksji na temat historii, Porównania, nr 6.
- CONNEL R.W, 2005, Globalisation, Imperialism and Masculinities, [in:] M.S. Kimmel, J. Hearn, R.W. Connel (eds.), Handbook of Studies on Men and Masculinities, Sage Publications.
- DAVIS N.Y., 1998, Gender and nation, [in:] R. Wilford, R. Miller (eds.), Women, Ethnicity and Nationalism: The Politics of Transition, Routledge, London–New York.
- DĄBROWSKA M., RADOMSKI A. (red.), 2010, Męskość w kulturze współczesnej. Praktyki męskości, Wydawnictwo Wiedza i Edukacja, Lublin.
- DOMAŃSKA E., 2008, Obrazy PRL-u w perspektywie postkolonialnej, [w:] K. Brzechczyna (red.), Obrazy PRL-u, IPN, Poznań.
- FUSZARA M. (red), 2008, Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Trio, Warszawa.
- GEE J.P., 2005, An introduction to discourse analysis, Taylor & Francis e-Library.
- GHANDI L., 2008, Teoria postkolonialna, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
- HEIN L., SELDEN M., 2000, The Lessons of War, Global Power and Social Change: Censoring History. Citizenship and Memory in Japan, Germany and the United States, ed. by L. Hein and M. Selden, An East Gate Book, New York.
- HOOKS B., 1990, Yearning: Race, gender, and cultural politics, South End Press, Boston, MA.
- KALINOWSKA E., 1995, Wizerunki dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn w podręcznikach szkolnych, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1–2.
- KOPCIEWICZ L., ZIERKIEWICZ E., 2009, Wstęp, [w:] L. Kopciewicz, E. Zierkiwicz (red.), Koniec mitu niewinności. Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Eneteia, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.
- LERNER R., NAGAU A.K., ROTHMAN S., 1995, Molding the Good Citizen. The Politics of High School History Texts, Preager Publishers, Westport, Connecticut, London.
- MARCZUK B., GRABEK A., 2013, Tęczowy podręcznik, Rzeczpospolita, 28.03.
- MELOSIK Z., 2010, Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Wyd. Impuls, Kraków.
- PANKOWSKA D., 2005, Obraz systemu ról płciowych w podręcznikach – analiza porównawcza, [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 1.
- PANKOWSKA D, 2009, Obraz systemu ról płciowych w polskich podręcznikach dla klas początkowych, [w:] L. Kopciewicz i E. Ziarkiewicz (red.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Eneteia, Wydawnictwo Psychologii i Kultury Warszawa.
- SPIVAK G.Ch., 1988, Can the subaltern speak? [in:] C. Nelson, L. Grossberg (eds.), Marxism and the Interpretation of Culture, University of Illinois Press, Urbana and Chicago.
- SZAFRANIEC K., 2011, Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
- TILLMAN K.-J., 1996, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- ZAMOJSKA E., 2010, Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
References
BAKUŁA B., 2006, Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (Zarys problematyki), Teksty Drugie, nr 6.
BONI M. (red.), 2009, Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
BORKOWSKA G., 2007, Polskie doświadczenie kolonialne, Teksty Drugie, nr 4.
BUCHOWSKI M., 2008, Widmo orientalizmu w Europie. Od egzotycznego Innego do napiętnowanego swojego, Recykling Idei, nr 10.
BRUGEILLES C., CROMER S., 2009, Promoting Gender Equality Through Textbooks. A methodological Guide, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris.
CHAKRABARTY D., 2009, Od subaltern studies do provincializing Europe. Kilka postkolonialnych refleksji na temat historii, Porównania, nr 6.
CONNEL R.W, 2005, Globalisation, Imperialism and Masculinities, [in:] M.S. Kimmel, J. Hearn, R.W. Connel (eds.), Handbook of Studies on Men and Masculinities, Sage Publications.
DAVIS N.Y., 1998, Gender and nation, [in:] R. Wilford, R. Miller (eds.), Women, Ethnicity and Nationalism: The Politics of Transition, Routledge, London–New York.
DĄBROWSKA M., RADOMSKI A. (red.), 2010, Męskość w kulturze współczesnej. Praktyki męskości, Wydawnictwo Wiedza i Edukacja, Lublin.
DOMAŃSKA E., 2008, Obrazy PRL-u w perspektywie postkolonialnej, [w:] K. Brzechczyna (red.), Obrazy PRL-u, IPN, Poznań.
FUSZARA M. (red), 2008, Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Trio, Warszawa.
GEE J.P., 2005, An introduction to discourse analysis, Taylor & Francis e-Library.
GHANDI L., 2008, Teoria postkolonialna, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
HEIN L., SELDEN M., 2000, The Lessons of War, Global Power and Social Change: Censoring History. Citizenship and Memory in Japan, Germany and the United States, ed. by L. Hein and M. Selden, An East Gate Book, New York.
HOOKS B., 1990, Yearning: Race, gender, and cultural politics, South End Press, Boston, MA.
KALINOWSKA E., 1995, Wizerunki dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn w podręcznikach szkolnych, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1–2.
KOPCIEWICZ L., ZIERKIEWICZ E., 2009, Wstęp, [w:] L. Kopciewicz, E. Zierkiwicz (red.), Koniec mitu niewinności. Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Eneteia, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.
LERNER R., NAGAU A.K., ROTHMAN S., 1995, Molding the Good Citizen. The Politics of High School History Texts, Preager Publishers, Westport, Connecticut, London.
MARCZUK B., GRABEK A., 2013, Tęczowy podręcznik, Rzeczpospolita, 28.03.
MELOSIK Z., 2010, Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Wyd. Impuls, Kraków.
PANKOWSKA D., 2005, Obraz systemu ról płciowych w podręcznikach – analiza porównawcza, [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 1.
PANKOWSKA D, 2009, Obraz systemu ról płciowych w polskich podręcznikach dla klas początkowych, [w:] L. Kopciewicz i E. Ziarkiewicz (red.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Eneteia, Wydawnictwo Psychologii i Kultury Warszawa.
SPIVAK G.Ch., 1988, Can the subaltern speak? [in:] C. Nelson, L. Grossberg (eds.), Marxism and the Interpretation of Culture, University of Illinois Press, Urbana and Chicago.
SZAFRANIEC K., 2011, Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
TILLMAN K.-J., 1996, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
ZAMOJSKA E., 2010, Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.