Main Article Content
Abstract
The main objective set to the paper is to investigate the most significant factors which ought to be taken into account while teaching third agers. The findings of a study conducted among the English philology students clearly show that the knowledge of senior students’ needs is of pivotal importance, and the success of educational process is based on conscious adaptation of teaching styles. As evidenced in the study, a supportive atmosphere not only helps seniors be more willing to communicate in English, but it also fosters motivation to cooperate actively in different patterns of interaction. What should also be emphasised here is that topics need to be selected precisely to match seniors’ interests, and the choice of vocabulary is to be limited to the functional one. In a similar vein, didactic materials as well as the teacher’s quality of voice emission must be adapted to potential disorders of hearing or sight since third agers require far more time to process and comprehend foreign language input. In the actual teaching practice, it seems fairly evident that a slower pace of the lesson and clear instructions have a tremendous influence on maintaining a good rapport with senior citizens.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2019 Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ALVARADO CANTERO L. 2008, Enseñanza de español como segunda lengua a adultos mayores: Algunas consideraciones, Filología y Lingüística, 34.
- BEISGEN B.A., CROUCH KRAITCHMAN M., 2003, Senior Centers Opportunities for Successful Aging, Springer Publishing Company, New York.
- DERENOWSKI M., 2018, Identifying the characteristics of foreign language teachers who work with senior learners, [in:] D. Gabryś-Barker (ed.), Third Age Learners of Foreign Languages, Multilingual Matters, Bristol.
- GROTEK M., 2018, Students needs and expectations concerning foreign language teachers in Universities of the Third Age, [in:] D. Gabryś-Barker (ed.), Third Age Learners of Foreign Languages, Multilingual Matters, Bristol.
- GROTEK M., KILIAŃSKA-PRZYBYŁO G., 2012, Rola czynników afektywnych w procesie nauki języka obcego przez obcy w wieku senioralnych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(59).
- JAROSZEWSKA A., 2010, Kilka uwag na temat metodologii badań prowadzonych wśród osób w wieku senioralnym, Neofilolog, 34.
- JAROSZEWSKA A., 2011, Uczeń w wieki późnej dorosłości – próba charakterystyki w kontekście organizacji procesu nauczania języków obcych, [w:] J. Knieja, S. Piotrowski (red.), Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
- JAROSZEWSKA A., 2013, Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce, Impuls, Kraków.
- JAROSZEWSKA A., 2018, Co dalej z glottodydaktyką?, Języki Obce w Szkole, 1.
- KRYSTOŃ M., 2005, Motivation in the adult education, The New Educational Review, 5, 2(3).
- LATHEN-KOENING C., OXENDEN C., 2014, English File Beginner. Student’s Book, Oxford University Press, Oxford.
- LATHEN-KOENING C., OXENDEN C., SELIGSON P., 2012, English File Pre-Intermediate. Student’s Book, Oxford University Press, Oxford.
- NIŻEGORODCEW A., 2016, Studying English in Senior Years: A Psycholinguistic Perspective, [in:] D. Gałajda, P. Zakrajewski, M. Pawlak (eds.), Researching Second Language Teaching. Studies in Honor of Danuta Gabryś-Barker, Springer, Heidelberg–New York.
- PAWLAK P., DERENOWSKI M., MYSTKOWSKA-WIERTELAK A., 2018, The Use of Indirect Language Learning Strategies by Third-Age Learners: Insights form a Questionnaire Study, [in:] D. Gabryś-Barker (ed.), Third Age Learners of Foreign Languages, Multilingual Matters, Bristol.
- RAMÍREZ GÓMEZ D., 2016, Language Teaching and the Older Adult: The Significance of Experience, Multilingual Matters, Bristol.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1189.
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczycieli, Dz.U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm. Ocena i samoocena studentów prowadzących zajęcia z języka angielskiego... 105
- SINGLETON D., 2018, Really Late Learners: Some research Contexts and Some Practical Hints, [in:] D. Gabryś-Barker (ed.), Third Age Learners of Foreign Languages, Multilingual Matters, Bristol.
- STUART-HAMILTON I., 2014, Introduction to the Psychology of Ageing for Non-Specialists, Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia.
- WINGFIELD A., 2000, Speech perception and the comprehension of spoken language in adult aging, [in:] D. Park, N. Schwartz (eds.), Cognitive Aging: A Primer, Psychology Press, Philadelphia, PA.
- Netografia
- http://www.ppwsz.edu.pl [dostęp: 30.08.2018].
References
ALVARADO CANTERO L. 2008, Enseñanza de español como segunda lengua a adultos mayores: Algunas consideraciones, Filología y Lingüística, 34.
BEISGEN B.A., CROUCH KRAITCHMAN M., 2003, Senior Centers Opportunities for Successful Aging, Springer Publishing Company, New York.
DERENOWSKI M., 2018, Identifying the characteristics of foreign language teachers who work with senior learners, [in:] D. Gabryś-Barker (ed.), Third Age Learners of Foreign Languages, Multilingual Matters, Bristol.
GROTEK M., 2018, Students needs and expectations concerning foreign language teachers in Universities of the Third Age, [in:] D. Gabryś-Barker (ed.), Third Age Learners of Foreign Languages, Multilingual Matters, Bristol.
GROTEK M., KILIAŃSKA-PRZYBYŁO G., 2012, Rola czynników afektywnych w procesie nauki języka obcego przez obcy w wieku senioralnych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(59).
JAROSZEWSKA A., 2010, Kilka uwag na temat metodologii badań prowadzonych wśród osób w wieku senioralnym, Neofilolog, 34.
JAROSZEWSKA A., 2011, Uczeń w wieki późnej dorosłości – próba charakterystyki w kontekście organizacji procesu nauczania języków obcych, [w:] J. Knieja, S. Piotrowski (red.), Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
JAROSZEWSKA A., 2013, Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce, Impuls, Kraków.
JAROSZEWSKA A., 2018, Co dalej z glottodydaktyką?, Języki Obce w Szkole, 1.
KRYSTOŃ M., 2005, Motivation in the adult education, The New Educational Review, 5, 2(3).
LATHEN-KOENING C., OXENDEN C., 2014, English File Beginner. Student’s Book, Oxford University Press, Oxford.
LATHEN-KOENING C., OXENDEN C., SELIGSON P., 2012, English File Pre-Intermediate. Student’s Book, Oxford University Press, Oxford.
NIŻEGORODCEW A., 2016, Studying English in Senior Years: A Psycholinguistic Perspective, [in:] D. Gałajda, P. Zakrajewski, M. Pawlak (eds.), Researching Second Language Teaching. Studies in Honor of Danuta Gabryś-Barker, Springer, Heidelberg–New York.
PAWLAK P., DERENOWSKI M., MYSTKOWSKA-WIERTELAK A., 2018, The Use of Indirect Language Learning Strategies by Third-Age Learners: Insights form a Questionnaire Study, [in:] D. Gabryś-Barker (ed.), Third Age Learners of Foreign Languages, Multilingual Matters, Bristol.
RAMÍREZ GÓMEZ D., 2016, Language Teaching and the Older Adult: The Significance of Experience, Multilingual Matters, Bristol.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1189.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczycieli, Dz.U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm. Ocena i samoocena studentów prowadzących zajęcia z języka angielskiego... 105
SINGLETON D., 2018, Really Late Learners: Some research Contexts and Some Practical Hints, [in:] D. Gabryś-Barker (ed.), Third Age Learners of Foreign Languages, Multilingual Matters, Bristol.
STUART-HAMILTON I., 2014, Introduction to the Psychology of Ageing for Non-Specialists, Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia.
WINGFIELD A., 2000, Speech perception and the comprehension of spoken language in adult aging, [in:] D. Park, N. Schwartz (eds.), Cognitive Aging: A Primer, Psychology Press, Philadelphia, PA.
Netografia
http://www.ppwsz.edu.pl [dostęp: 30.08.2018].