Main Article Content

Abstract

The article is an etnographic study on coping by the means of constructing myths as a strategy used by men who attempt to improve their situation perceived as non-satisfactory or difficult. The opportunity to build practices of coping with the feeling of senselessness of one's own actions, threatening changes, negative perception of oneself and the world can be, amongst others, fishing. What was discussed and analysed in the text is the meaning of difficult situations and practices of coping with them, as well as coping practices based on constructing the myth about fishing as a story about a constant and meaningful world.

Keywords

sytuacja trudna radzenie sobie mit badania etnograficzne a difficult situation coping myth ethnographic research

Article Details

How to Cite
Kłodkowska, J. . (2019). Coping by the Means of Constructing Myths. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 22(2(86), 59–74. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/94

References

  1. ANGROSINO M., 2015, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa.
  2. BARAŃSKI B., 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  3. BERGER P.L., 2012, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. BORKOWSKI J., 2001, Radzenie sobie ze stresem a poczucie tożsamości, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
  5. BRADY I., 2014, Poetyka dla planety. Rozprawa o niektórych problemach związanych z miejscem, [w:] N. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1–2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  6. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2007, Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. CZERNIAWSKA O., 1998, Funkcje środowiska niewidzialnego w andragogice i gerontologii wychowawczej, [w:] E. Marynowicz- Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Łódź.
  8. FISIAK J. (red.), 1996, Collins, Słownik angielsko-polski, Polska Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  9. FOLKMAN S., 1997, Positive psychological states and coping with severe stress, Social Science and Medicine, 45.
  10. GOFFMAN E., 2011, Relacje w przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  11. HOBFOLL S.E., 2006, Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  12. KARGUL J., 2004, Wstęp, [w:] J. Kargul, S. Słowińska, M. Gancarz, Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  13. KARGULOWA A., WOJTASIK B., 2003, Jakość radzenia komuś a jakość radzenia sobie w codziennym życiu, [w:] Poradnictwo zawodowe w przededniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Materiały konferencyjne, BKKK, Warszawa.
  14. KŁODKOWSKA J., 2014, Radzenie sobie pracowników ze zmianami w organizacji, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  15. KŁODKOWSKA J., 2017, Miejsca pracy socjalnej. Wprowadzenie w problematykę, [w:] J. Kłodkowska (red.), Miejsca pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  16. KOŁAKOWSKI L., 2005, Obecność mitu, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  17. KOZIELECKI J., 1987, Koncepcja transgresyjna człowieka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  18. KRAJEWSKI M., 2009, Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś. Codzienność, przedmioty i reżimy podtrzymujące, [w:] M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  19. KRAWIEC B., 2010, Mityczne konteksty współczesnego poradnictwa, [w:] E. Zierkiewicz, V. Drabik-Podgórna (red.), Poradnictwo w kulturze indywidualizmu, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
  20. LAZARUS R.S., 1986, Paradygmat stresu i radzenia sobie, Nowiny Psychologiczne, nr 3–4.
  21. LAZARUS R.S., FOLKMAN S., 1984, Stress, Appraisal, and Coping, Springer, New York.
  22. LÉVI-STRAUSS C., 2009, Struktura mitów, [w:] E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  23. LÉVI-STRAUSS C., 2013, Od miodu do popiołów. Mitologiki, t. 2, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
  24. LEWICKA M., 2012, Psychologia miejsca, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  25. LEWICKA M., TRZEBIŃSKI J. (red.), 1985, Psychologia spostrzegania społecznego, Książka i Wiedza, Warszawa.
  26. MARYNOWICZ-HETKA E. (red.), 2006, Pedagogika społeczna 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  27. MENDEL M., 2006, Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa, [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław.
  28. RADZIEWICZ-WINNICKI A., 2008, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  29. SULIMA R., 2000, Antropologia codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  30. SZTOMPKA P., 2007, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  31. SZUMIGRAJ M., 2009, O problemie w poradnictwie, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  32. TOMASZEWSKI T., 1976, Człowiek w sytuacji, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  33. TRĘBIŃSKA-SZUMIGRAJ E., 2008a, Zaradność, radzenie sobie, [hasło w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 7, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
  34. TRĘBIŃSKA-SZUMIGRAJ E., 2008b, Radzenie sobie z emocjami przez współuzależnione matki, [w:] M. Olejarz (red.), Dyskursy młodych andragogów 9, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
  35. WOSIŃSKA W., 2004, Psychologia życia społecznego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  36. ZIMBARDO PH., 1999, Psychologia i życie, PWN, Warszawa.