Main Article Content

Abstract

The conception of aesthetic education and its consequences by Richard Shusterman were presented in this article. On the basis of this neopragmatist?s philosophy, it was considered as a need for changes within the sphere of this education and education in general. Education ought to be based on somaesthetics and changes should provide aesthetical experience and aesthetical perception. Thanks to this, a human may derive a pleasure from art, what in consequence may lead to the approval of its practical character. Those changes may also include popular art and draw attention to the problem of legitimacy of the art in the curriculum. Furthermore, it also should put under consideration the problem of carnality and bodymind dualism. Aesthetic education, having Shusterman?s conception, may affect human development and better understating of body. Moreover, it can affect self-creation and may lead to practicing the philosophy, sometimes even starting a lifestyle based on the aesthetical model of life.

Keywords

edukacja estetyczna doświadczenie estetyczne sztuka popularna cielesność problem ciało–umysł somatoestetyka aesthetic education aesthetic experience popular art carnality body-mind problem somaesthetics

Article Details

How to Cite
Świętek, E. (2014). Richard Shusteman?s Aesthetic Conception and Its Consequences for Aesthetic Education . INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 17(4(68), 119–130. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/88

References

  1. DEWEY J., 1975, Sztuka jako doświadczenie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
  2. DZIEMIDOK B., 2011, Czy sens i znaczenie współczesnej sztuki popularnej sprowadza się do jej wartości rozrywkowych?, Estetyka i Krytyka, nr 20.
  3. KANTOR K., 1965, Wychowanie estetyczne i twórczość, [w:] I. Wojnar (red.), Wychowanie przez sztukę, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
  4. KOCZANOWICZ D., 2008, Doświadczenie sztuki. Sztuka życia. Wymiary estetyki pragmatycznej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  5. RACHOŃ N., 2011, Teoriopoznawcze aspekty doświadczenia estetycznego w filozofii i Johna Deweya, Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, nr 4.
  6. READ H., 1965, Sztuka w ogólnym kształtowaniu człowieka, [w:] I. Wojnar (red.), Wychowanie przez sztukę, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa.
  7. SOŚNIAK T., 2001, Sztuka – technika – wartości, Wyd. Śląsk, Katowice.
  8. SHUSTERMAN R., 1998, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  9. SHUSTERMAN R., 2006, Myślenie poprzez ciało. Rozwinięcie nauk humanistycznych − uzasadnienie dla somaestetyki, Journal of Aesthetic Education, nr 1.
  10. SHUSTERMAN R., 2007, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej, Alta 2, Wrocław.
  11. SHUSTERMAN R., 2005, Praktyka filozofii, filozofia praktyki. Pragmatyzm a życie filozoficzne, Universitas, Kraków.
  12. SZYSZKOWSKA M., Kilka uwag na temat finalności jako cechy doświadczenia estetycznego w koncepcji J. Deweya, strona Ośrodka Badań nad Pragmatyzmem im. Johna Deweya, www.deweycenter.uj.edu.pl/Szyszkowska2.pdf [dostęp: 06.12.2012].
  13. WILKOSZEWSKA K., 1991, Sztuka jako rytm życia. Rekonstrukcja filozofii Johna Deweya, Universitas, Kraków.
  14. WOJNAR I., 1982, Estetyczna samowiedza człowieka, PWN, Warszawa.