Main Article Content
Abstract
Boundaries defining the sphere of privacy in adolescence are subject to large changes. At the same time, the function of self-awareness is also formed. The use of new media can significantly affect the form of these changes. Adolescents publish in the social media a lot of personal information. The extent of this phenomenon is high. They also show a low awareness of the associated risks. Therefore, the need for education is obvious. The most effective technique of education is the active mediation. Its aim is the creation of a conscious concern for the determination of privacy sphere. The optimal level of social anxiety is an emotional controller defining the boundary of privacy.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ABOUJAOUDE E., 2012, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- BRANICKI W., AUGUSTYNIAK E., 2011, Komunikacja zapośredniczona przez technologię a rozwój relacji interpersonalnych w czasie kryzysu adolescencyjnego, Kultura i Edukacja, 2(81).
- DĄBROWSKI K., 1986, Trud istnienia, Wiedza Powszechna, Warszawa.
- ERIKSON E.H., 2000, Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
- GRZEGORZEWSKA I., 2011, Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(53).
- HALL C.S., LINDZEY G., 2002, Teorie osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- KĘPIŃSKI A., 2002, Lęk, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
- LENHART A., 2012, Teens, Smartphones & Texting, Pew Research Center Internet and American Life Project, Washington.
- LIU C., ANG R.P., LWIN M.O., 2013, Cognitive, personality, and social factors associated with adolescents online personal information disclosure, Journal of Adolescence, No. 36.
- MCWILLIAMS N., 2009, Diagnoza psychoanalityczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- MADDEN M., CORTESI S., GASSER U., LENHART A., DUGGAN M., 2012, Parents, Teens, and Online Privacy, Pew Research Center Internet and American Life Project, The Brkman Center for Internet & Society at Harvard University, Washington.
- MADDEN M., LENHART A., CORTESI S., GASSER U., DUGGAN M., SMITH A., BEATON M., 2013, Teens, Social Media, and Privacy, Pew Research Center Internet and American Life Project, The Brkman Center for Internet & Society at Harvard University, Washington.
- PINSONNEAULT A., HEPPEL N., 1997–1998, Anonymity in Group Support Systems Research: A New Conceptualization, Measure, and Contingency Framework, Journal of Management Information Systems, Winter, Vol. 14, No. 3.
- SMETANA J. G., VILLALOBOS M., TASOPOULOS-CHAN M., GETTMAN D.C., CAMPIONE-BARR N., 2009, Early and middle adolescents’ disclosure to parents about activities in different domains, Journal of Adolescence, No 32.
- TADDEI S., CONTENA B., 2013, Privacy, trust and control: Which relationships with online self-disclosure?, Computers in Human Behavior, No. 29.
- TURKLE Sh., 2013, Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- ZIMBARDO P., 2008, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
References
ABOUJAOUDE E., 2012, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
BRANICKI W., AUGUSTYNIAK E., 2011, Komunikacja zapośredniczona przez technologię a rozwój relacji interpersonalnych w czasie kryzysu adolescencyjnego, Kultura i Edukacja, 2(81).
DĄBROWSKI K., 1986, Trud istnienia, Wiedza Powszechna, Warszawa.
ERIKSON E.H., 2000, Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
GRZEGORZEWSKA I., 2011, Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(53).
HALL C.S., LINDZEY G., 2002, Teorie osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
KĘPIŃSKI A., 2002, Lęk, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
LENHART A., 2012, Teens, Smartphones & Texting, Pew Research Center Internet and American Life Project, Washington.
LIU C., ANG R.P., LWIN M.O., 2013, Cognitive, personality, and social factors associated with adolescents online personal information disclosure, Journal of Adolescence, No. 36.
MCWILLIAMS N., 2009, Diagnoza psychoanalityczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
MADDEN M., CORTESI S., GASSER U., LENHART A., DUGGAN M., 2012, Parents, Teens, and Online Privacy, Pew Research Center Internet and American Life Project, The Brkman Center for Internet & Society at Harvard University, Washington.
MADDEN M., LENHART A., CORTESI S., GASSER U., DUGGAN M., SMITH A., BEATON M., 2013, Teens, Social Media, and Privacy, Pew Research Center Internet and American Life Project, The Brkman Center for Internet & Society at Harvard University, Washington.
PINSONNEAULT A., HEPPEL N., 1997–1998, Anonymity in Group Support Systems Research: A New Conceptualization, Measure, and Contingency Framework, Journal of Management Information Systems, Winter, Vol. 14, No. 3.
SMETANA J. G., VILLALOBOS M., TASOPOULOS-CHAN M., GETTMAN D.C., CAMPIONE-BARR N., 2009, Early and middle adolescents’ disclosure to parents about activities in different domains, Journal of Adolescence, No 32.
TADDEI S., CONTENA B., 2013, Privacy, trust and control: Which relationships with online self-disclosure?, Computers in Human Behavior, No. 29.
TURKLE Sh., 2013, Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
ZIMBARDO P., 2008, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.