Main Article Content

Abstract

Boundaries defining the sphere of privacy in adolescence are subject to large changes. At the same time, the function of self-awareness is also formed. The use of new media can significantly affect the form of these changes. Adolescents publish in the social media a lot of personal information. The extent of this phenomenon is high. They also show a low awareness of the associated risks. Therefore, the need for education is obvious. The most effective technique of education is the active mediation. Its aim is the creation of a conscious concern for the determination of privacy sphere. The optimal level of social anxiety is an emotional controller defining the boundary of privacy.

Keywords

nowe media prywatność kryzys adolescencyjny wychowanie privacy adolescence new media education

Article Details

How to Cite
Branicki, W. (2014). Privacy of Adolescents in the World of New Media. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 17(4(68), 107–118. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/86

References

  1. ABOUJAOUDE E., 2012, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  2. BRANICKI W., AUGUSTYNIAK E., 2011, Komunikacja zapośredniczona przez technologię a rozwój relacji interpersonalnych w czasie kryzysu adolescencyjnego, Kultura i Edukacja, 2(81).
  3. DĄBROWSKI K., 1986, Trud istnienia, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  4. ERIKSON E.H., 2000, Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
  5. GRZEGORZEWSKA I., 2011, Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(53).
  6. HALL C.S., LINDZEY G., 2002, Teorie osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. KĘPIŃSKI A., 2002, Lęk, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  8. LENHART A., 2012, Teens, Smartphones & Texting, Pew Research Center Internet and American Life Project, Washington.
  9. LIU C., ANG R.P., LWIN M.O., 2013, Cognitive, personality, and social factors associated with adolescents online personal information disclosure, Journal of Adolescence, No. 36.
  10. MCWILLIAMS N., 2009, Diagnoza psychoanalityczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  11. MADDEN M., CORTESI S., GASSER U., LENHART A., DUGGAN M., 2012, Parents, Teens, and Online Privacy, Pew Research Center Internet and American Life Project, The Brkman Center for Internet & Society at Harvard University, Washington.
  12. MADDEN M., LENHART A., CORTESI S., GASSER U., DUGGAN M., SMITH A., BEATON M., 2013, Teens, Social Media, and Privacy, Pew Research Center Internet and American Life Project, The Brkman Center for Internet & Society at Harvard University, Washington.
  13. PINSONNEAULT A., HEPPEL N., 1997–1998, Anonymity in Group Support Systems Research: A New Conceptualization, Measure, and Contingency Framework, Journal of Management Information Systems, Winter, Vol. 14, No. 3.
  14. SMETANA J. G., VILLALOBOS M., TASOPOULOS-CHAN M., GETTMAN D.C., CAMPIONE-BARR N., 2009, Early and middle adolescents’ disclosure to parents about activities in different domains, Journal of Adolescence, No 32.
  15. TADDEI S., CONTENA B., 2013, Privacy, trust and control: Which relationships with online self-disclosure?, Computers in Human Behavior, No. 29.
  16. TURKLE Sh., 2013, Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  17. ZIMBARDO P., 2008, Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.