Main Article Content

Abstract

The considerations included in the article focus on self-narration that serves life reconstruction in time perspective. Showing the essence and importance of self-narration in the life of a contemporary man directs further thinking to the proposal of reading the author?s narrative technique called as ?discovering oneself again?. The article is an attempt of looking closer at the temporary life history course through self-narration about oneself entangled in daily life.

Keywords

narracja biografia perspektywy czasowe doświadczenia życiowe badacz narration biography time perspectives life experiences a researcher

Article Details

How to Cite
Krawczyk-Bocian, A. (2019). Self-Narrative (Re)Construction of Life History through ?Discovering Oneself Again?. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 22(3(87), 27–44. https://doi.org/10.34862/tce.2019.3.2

References

    BARTOSZ B., 2000, Metody jakościowe ? rodzaje, dylematy i perspektywy, [w:] M. Straś-Romanowska (red.), Metody jakościowe w psychologii współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
    BAUMAN T., 2006, Badacz jako krytyk, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
    BERGER P., LUCKMAN T., 1983, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
    DĄBROWSKI K., 1979, Dezintegracja pozytywna, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
    GRZEGOREK A., 2003, Narracja jako forma strukturyzująca doświadczenie, [w:] K. Krzyżewski (red.), Doświadczenie indywidualne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
    JAMES W., 1980, The principles of psychology, Dover, New York.
    JÓZEFIK B., 2008, Od cybernetycznej matafory rodziny do dialogu i narracji, [w:] B. Janusz, K. Gdowska, B. Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
    KEEN S., 2000, Historie, którymi żyjemy, Albo?Albo. Problemy psychologii i kultury, 1.
    KONECKI K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.
    KRAWCZYK-BOCIAN A., 2011, Zdarzenia krytyczne w biografii indywidualnej młodych dorosłych, [w:] E. Dubas, W Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
    KRAWCZYK-BOCIAN A., 2012, Przebieg procesów trajektoryjnych Fritza Schützego i jego zastosowanie w badaniach empirycznych, Edukacja Dorosłych, 2 (67).
    KRAWCZYK-BOCIAN A., 2013, Doświadczanie zdarzeń krytycznych. Narracje biograficzne dorosłych dzieci alkoholików, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
    KRAWCZYK-BOCIAN A., 2016, Biograficzne doświadczanie (nie)pełnosprawności. W świetle teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
    KRAWCZYK-BOCIAN A., 2019, Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza, Wydawnictwo
    Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2019.
    MAZUREK E., 2017, Choroba przewlekła w biografii w świetle wybranych stanowisk teoretycznych i badań empirycznych, [w:] E. Dubas, A. Gutowska (red.), Czas i miejsce w biografii. Aspekty edukacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
    MRÓZ A., 2008, Rozwój osobowy człowiek, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin.
    OLEŚ P., 2004, Konstruowanie autonarracji. Refleksja teoretyczna, [w:] E. Dryll, A. Cierpka (red.), Narracja. Koncepcje i Badania psychologiczne, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.
    PRAWDA M., 1989, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości. O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze, Studia Socjologiczne, 4.
    REWERS E., 2004, Więźniowie transkulturowej wyobraźni, [w:] W. Bolecki, R. Nycz (red.), Narracja i tożsamość. Narracje w kulturze, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
    ROSENTHAL G., 1990, Rekonstrukcja historii życia. Wybrane zasady generowania opowieści w wywiadach biograficzno-narracyjnych, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa.
    Słownik wyrazów obcych PWN, 1995, E. Sobol (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
    SZTOBRYN S., 2017, Czas historii ? czas życia ? czas marzeń, polisemiczny walor pojęcia, [w:] E. Dubas, A. Gutowska (red.), Czas i miejsca w biografii. Aspekty edukacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
    TEUSZ G., 2002, Logika konstruowania biografii w wywiadzie narracyjnym, Teraźniejszość ? Człowiek ? Edukacja, 4.
    TOKARSKA U., 1994, Konstytuowanie się podmiotu przez narrację, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, z. 11.
    TOKARSKA U., 1999, W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne, [w:] A. Gałdowa (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
    TOKARSKA U., 2002, Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia, [w:] J. Trzebiński (red.), Narracja jako rozumienie świata, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
    TRZEBIŃSKI J., 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
    WOLICKA E., 2010, Narracja i egzystencja. ?Droga okrężna? Paula Ricoeura od hermeneutyki do ontoantropologii,
    Wydawnictwo KUL, Lublin.
    ZIMBARDO P., BOYD J., 2009, Paradoks czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.