Main Article Content

Abstract

This text analyzes a difference between the complementary and integrative form of exploring general pedagogy in Poland in the 20th century. The Polish term ?kształcenie? creates a space for this analysis. By using Foucault?s archeological method and a concept of Koselleck?s time layers, the author investigates the changes in interpreting the word ?kształcenie? and its domain assignment. The author will conduct a detailed analysis of the socialist totalitarianism during which pedagogical thinking was converted to a politically deformed educational thinking.

Keywords

pedagogika ogólna kształcenie wychowanie myślenie pedagogiczne myślenie edukacyjne general pedagogy education pedagogical thinking educational thinking

Article Details

How to Cite
Stępkowski, D. (2020). Integrative or Complementary? ?Archeology? of Polish General Pedagogy Transformations in the Twentieth Century. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 22(3(87), 7–26. https://doi.org/10.34862/tce.2019.3.1

References

  1. BASS R.V., GOOD J.W., 2004, Educare and Educere: Is a Balance Possible in the Educational System?, The Educational Forum, Vol. 68, No. 2, DOI: https://doi.org/10.1080/00131720408984623, dostępny na: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ724880.pdf [dostęp: 04.11.2019].
  2. BENNER D., 2017, John Dewey. A modern thinker: On Education (as Bildung and Erziehung) and Democracy (as a political system and a mode of associated living), [in:] L.J. Waks, A.R. English (eds.), John Dewey’s Democracy and Education. A Centennial Handbook, Cambridge.
  3. BENNER D., BRÜGGEN F., 2004, Bildsamkeit/Bildung, [in:] D. Benner, J. Oelkers (Hrsg.), Historisches
  4. Wörterbuch der Pädagogik, Weinheim–Basel.
  5. BÖHM W., 2004, Pädagogik, [in:] D. Benner, J. Oelkers (Hrsg.), Historisches Wörterbuch der Pädagogik, Weinheim–Basel.
  6. BORYŚ W., 2005, Słownik etymologiczny języka polskiego, Kraków.
  7. BREINBAUER I. M., 2000, Einführung in die Allgemeine Pädagogik, Wien.
  8. FOUCAULT M., 1977, Archeologia wiedzy, Warszawa.
  9. FOUCAULT M., 2002, Porządek dyskursu, Gdańsk.
  10. HERBART J. F., 2007, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Warszawa.
  11. HESSEN S., 1997a, Podstawy pedagogiki, Warszawa
  12. HESSEN S., 1997b, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa.
  13. HORLACHER R., 2016, The Educated Subject and the German Concept of Bildung: A Comperative Cultural History, New York–London.
  14. KENDALL G., WICKHAM G., 2003, Using Foucault’s Methods, London–New Delhi.
  15. KOMAR Z. 2019, The Idea of Continental Pädagogik, [in:] B. Kudláčová, A. Rajsky (eds.), Education and “Pädagogik” – Philosophical and Historical Reflection (Central, Southern and South-Eastern Europe), Berlin.
  16. KOSELLECK R., 2009, O antropologicznej i semantycznej strukturze pojęcia kształcenia, [w:] R. Koselleck, Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego, Warszawa.
  17. KOSELLECK R., 2012, Warstwy czasu. Studia z metahistorii, Warszawa.
  18. KWIECIŃSKI Z., 2003, Pedagogia totalna Bogdana Suchodolskiego, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, vol. 4.
  19. NAWROCZYŃSKI B., 1957, Zasady nauczania, Wrocław.
  20. OKOŃ W., 1967, Podstawy wykształcenia ogólnego, Warszawa.
  21. OKOŃ W., 1999, Wszystko o wychowaniu, Warszawa.
  22. RUCKER TH., 2019, Teaching and the Claim of Bildung: The View from General Didactics, Studies in Philosophy and Education, online, DOI: https://doi.org/10.1007/s11217-019-09673-0, dostępny na: https://doi.org/10.1007/s11217-019-09673-0 [dostęp: 4.11.2019].
  23. RYBÁK D., 2019, The Idea of Education, or What is Not Visible for the Approach of Objectifying Science?,
  24. [in:] B. Kudláčová, A. Rajsky (eds.), Education and “Pädagogik” – Philosophical and Historical Reflection (Central, Southern and South-Eastern Europe), Berlin.
  25. SCHEURICH J.J., MCKENZIE K.B., 2009, Metodologie Foucaulta. Archeologia i genealogia, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Warszawa.
  26. Słownik łacińsko-polski, 1973, oprac. K. Kumaniecki, Warszawa.
  27. STĘPKOWSKI D., 2019, (Wy)kształcenie w polskiej pedagogice ogólnej. Prolegomena do historii pojęcia, [w:] K. Maliszewski, D. Stępkowski, B. Śliwerski, Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia, Kraków.
  28. SUCHODOLSKI B., 1959a, Przedmowa, [w:] B. Suchodolski (red.), Zarys pedagogiki, t. 1, Warszawa.
  29. SUCHODOLSKI B., 1959b, Pedagogika jako nauka, [w:] B. Suchodolski (red.), Zarys pedagogiki, t. 1, Warszawa.
  30. Suchodolski B., 1961, O program świeckiego wychowania moralnego, Warszawa.
  31. SUCHODOLSKI B., 1970, Trzy pedagogiki, Warszawa.
  32. SVOBODOVÁ Z., 2014, Paideia as Care of Soul – the Potential of Contemporary School, [in:] D. Stępkowski, A. Murzyn (eds.), Religion Long Fogotten. The Importance of Religion in Education towards Civil Society, Kraków.
  33. WASILEWSKI M., 2017, Pedagogika grecka od Protagorasa do Posejdoniosa, Łódź.
  34. WITKOWSKI L., 2013, Przełom dwoistości w pedagogiki polskiej. Historia. Teoria. Krytyka, Kraków.