Main Article Content

Abstract

The point of the text is a search for an answer to the question as to what is the sense of meetings between diagnostics and evaluation understood primarily as meetings of diagnosticians and evaluators. The reflection on those is derived from theoretical assumptions concerning the category of a meeting, understanding of sense and justification of the interpretation model adapted. As it follows from an idea derived from J. Tischner?s thought, a meeting requires directness presented with conscious non-secretiveness on the stratum of dialogue (J. Tischner, T. Gadacz, M. Heidegger) between diagnosticians and evaluators ? theoreticians and practitioners. The sense of meetings between diagnostics and evaluation derived from W. Stróżewski?s definition of sense reveals their ?theoretical?, ontological, epistemological, axiological and agathological dimensions. The interpretation of meetings between diagnostics and evaluation, conducted in the light of S. Messick?s unitary doctrine of validity, highlights the integrated character of these meetings at school. The validitybased model of the concept of meetings presents its several strata (the ?theoretical?, metholodological, axiological and ethical ones), and its cumulative character is reflected on the dimension of social consequences of diagnosis and evaluation.

Keywords

diagnostyka pedagogiczna ewaluacja szkoła educational diagnosis ecaluation school

Article Details

How to Cite
Groenwald, M. (2013). The Sense of Diagnostics and Evaluation Meeting Each Other at School. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(4(64), 21–34. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/70

References

  1. ABRISZEWSKI K., 2012, Poznanie, zbiorowość, polityka, Wyd. Universitas, Kraków.
  2. AJDUKIEWICZ K., 2006, Język i poznanie, t. 1, przeł. F. Zeidler, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  3. ARYSTOTELES, 2007, Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  4. ARYSTOTELES, 2009, Metafizyka, przeł. K. Leśniak, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  5. CRONBACH L. J., 2005, Ustalania trafności testu, przeł. M. Zakrzewska, [w:] J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych, GWP, Gdańsk.
  6. DYMARSKI Z., 2009, Dwugłos o złu, Wyd. Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  7. GADACZ T., 2003, O umiejętności życia, Wyd. Znak, Kraków.
  8. GADACZ T., 2005, Wychowanie jako spotkanie osób, [w:] F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Wyd. WAM, Kraków.
  9. GROENWALD M., 2011, Etyczne aspekty egzaminów szkolnych, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  10. GUION R.M., 2005, O trynitarnej doktrynie trafności, przeł. M. Zakrzewska, [w:] J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych, GWP, Gdańsk.
  11. HEIDEGGER M., 2005, Bycie i czas, przeł. B. Baran, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  12. KLUS-STAŃSKA D., 2002, Konstruowanie wiedzy w szkole, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
  13. KLUS-STAŃSKA D., 2009, Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków.
  14. KLUS-STAŃSKA D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
  15. KORPOROWICZ L., 2011, Ewaluacja jako animacja. W kierunku ewaluacji piątej generacji, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  16. KUHN T.S., 2009, Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka, Wyd. Aletheia, Warszawa.
  17. KWAŚNICA R., 2007, Dwie racjonalności, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
  18. MESSICK S., 2005, Trafność oceny psychologicznej, przeł. M. Zakrzewska, [w] J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych, GWP, Gdańsk.
  19. NIEMIERKO B., 2009, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  20. PERKOWSKA H., 2001, Filozoficzne konteksty rozumienia fenomenu odpowiedzialności moralnej, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  21. POTULICKA E., 2010, Teoretyczne podstawy neoliberalizmu a jego praktyka, [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak (red.), Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków.
  22. RUBACHA K., 2008, Wstęp, [w:] K. Rubacha (red.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków.
  23. RUTKOWIAK J., 2009, Wielość paradygmatów dydaktyki a wspólny mianownik realności, [w:] L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków.
  24. SKORUPIŃSKI P., 2004, Geneza pojęcia trafności teoretycznej, [w]: B. Niemierko (red.), Diagnostyka edukacyjna. Teoria i praktyka. Wybór tekstów, Wyd. PTDE, Kraków.
  25. STRÓŻEWSKI W., 2005, Istnienie i sens, Wyd. „Znak”, Kraków.
  26. SZYLING G., 2011, Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków.
  27. TISCHNER J., 2002, Myślenie według wartości, Wyd. „Znak”, Kraków.
  28. WYSOCKA E., 2007, Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
  29. ZAMOJSKI P., 2009, Ideologiczne wymiary procesu kształcenia a zakres problemowy dydaktyki, [w:] L. Hurło, D. Klus Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków.
  30. ZAMOJSKI P., 2010, Pytanie o cel kształcenia, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  31. ZIEMSKI S., 1973, Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa.