Main Article Content

Abstract

Education abounds with fleeting fascinations like programmed learning or ?measuring the schoolwork quality? (in Poland); however, the interest in teachers and students is permanent. It may provide stability for, accordingly, evaluation and diagnostics. The author compared paradigms of the domains and found that formative evaluation and developmental diagnosis have more similarities than differences. Therefore, practitioners can unite the operations according to their needs and leave possible distinctions to theorists.

Keywords

diagnostyka edukacyjna ewaluacja educational diagnosis evaluation

Article Details

How to Cite
Niemierko, B. (2013). Will Educational Diagnostics and Evaluation in Education Keep Separate?. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(4(64), 7–19. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/69

References

  1. BLACK P., WILIAM D., 1998, Assessment and classroom learning, Educational Assessment: Principles, Policy and Practice”, 5.
  2. BRICKELL H., 1976, The influence of external political factors on the role and methodology of evaluation, Evaluation Comment, 2.
  3. BROOKHART S.M., 2004, Grading, Pearson, Upper Saddle River.
  4. BROOKHART S.M., 2009, Editorial, Educational Measurement: Issues and Practice, Special Issue: The Validity of Formative and Interim Assessment, 3.
  5. CANNELL J.J., 1988, Nationally normed achievement testing in America’s public schools. How all 50 states are above the national average, Educational Measurement, Issues and Practice, No. 2.
  6. DOLATA R. (red.), 2007, Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych, CKE, Warszawa.
  7. GLASER R., 1988, Przyszłość pomiaru dydaktycznego, Edukacja, 1.
  8. GOOD T.L., BROPHY J.E., 1987, Looking in classroom, Harper & Row, New York.
  9. HOUSE E.R., 1997, Ewaluacja i jej uprawomocnianie. Główne podejścia, [w:] L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  10. JANOWSKI A., 1975, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, WSiP, Warszawa.
  11. JAROSZ E., WYSOCKA E., 2006, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, Warszawa.
  12. KAHNEMAN D., 2012, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań.
  13. KANE M.D., 2007, Validation, [in:] R.L. Brennan (ed.), Educational measurement, Fourth edition, American Council on Education – Praeger, Westport.
  14. KINGSTON N., NASH B., 2011, Formative assessment: A meta-analysis and a call for research, Educational Measurement: Issues and Practice, No. 4.
  15. KLUS-STAŃSKA D., 2002, Konstruowanie wiedzy w szkole, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
  16. KONARZEWSKI K., 1999, Komu jest potrzebna diagnostyka oświatowa?, [w:] B. Niemierko, B. Machowska (red.), Diagnoza edukacyjna. Oczekiwania, problemy, przykłady, Ośrodek Diagnozy, Egzaminów Szkolnych i Informacji Pedagogicznej, Legnica.
  17. KONOPNICKI J., 1957, Zaburzenia w zachowaniu się dzieci szkolnych i środowisko, PWN, Warszawa.
  18. KONOPNICKI J., 1961, Problem opóźnienia w nauce szkolnej, Ossolineum, Wrocław.
  19. KORETZ D.M., HAMILTON L.S., 2006, Testing for accountability in K-12, [in:] R.L. Brennan (ed.), Educational measurement, Fourth edition, American Council on Education – Praeger, Westport.
  20. KORPOROWICZ L. (red.), 1997, Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  21. KORPOROWICZ L., 2011, Zmienne losy polskiej ewaluacji. Pomiędzy nadzieją, animacją i konfuzją, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, PTDE, Kraków.
  22. KORPOROWICZ L., 2012, Refleksja jako działanie. O stałej potrzebie przełamywania redukcji w pojmowaniu badań ewaluacyjnych w edukacji, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne, PTDE, Kraków.
  23. KOZIELECKI J., 1997, Koncepcje psychologiczne człowieka, Żak, Warszawa.
  24. KUHN T.S., 1962, The structure of scientific revolutions, wyd. pol. 1968, Struktura rewolucji naukowych, PWN, Warszawa.
  25. KUPISIEWICZ C., 1964, Niepowodzenia dydaktyczne. Przyczyny i niektóre środki zaradcze, PWN, Warszawa.
  26. LEIGHTON J.P., GIERL M.J. (eds.), 2009, Cognitive diagnostics assessment for education. Theory and applications, Cambridge University Press, New York.
  27. MACBEATH J., SCHRATZ M., MEURET D., JAKOBSEN L., 2003, Czy nasza szkoła jest dobra?, WSiP, Warszawa.
  28. MAZURKIEWICZ G. (red.), 2011, Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje, Wyd. UJ, Kraków.
  29. MIZEREK H. (red.), 1997, Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów, M/G, Olsztyn.
  30. MIZEREK H., 2011, Tam, gdzie kończą się zaklęcia, a zaczyna ewaluacja, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, PTDE, Kraków.
  31. NIEMIERKO B., 1990, Ogólnopolskie badania osiągnięć uczniów, nauczycieli i szkół. Synteza badań, Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.
  32. NIEMIERKO B., 2007, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa.
  33. NIEMIERKO B., 2009, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
  34. NIEMIERKO B., 2010, Między prawdą a skutecznością – perspektywy oceniania szkolnego, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego, PTDE, Kraków.
  35. NITKO A.J., 1983, Educational tests and measurements. An introduction, Harcourt, New York.
  36. NITKO A.J., 1989, Designing tests that are integrated with instruction, [in:] R.L. Linn (ed.), Educational measurement. Third edition, American Council on Education, New York.
  37. OKOŃ W., 1987, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa.
  38. POKROPEK A., 2009, Metody statystyczne wykorzystywane w szacowaniu trzyletnich wskaźników egzaminacyjnych, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego, PTDE, Kraków.
  39. POPHAM W.J., 1975, Educational evaluation, Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
  40. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Urzędowy, 09/168/1324 z dnia 9 października 2009 r.
  41. SCRIVEN M., 1967, The methodology of evaluation, [in:] R.E. Stake (ed.), Perspectives of curriculum evaluation, Rand McNally, Chicago.
  42. SCRIVEN M., 1973, Goal-free evaluation, [in:] E.R. House (ed.), School evaluation: The politics and process, McCutchan, Berkley.
  43. STRELAU J., 2002, Psychologia różnic indywidualnych, Scholar, Warszawa.
  44. STRÓŻYŃSKI K. (red.), 2011, Ocenianie kształtujące po polsku. Kurs dla doradców metodycznych. Scenariusze zajęć, CODN, Warszawa.
  45. SZMIGEL M.K., 2010, Planowanie rozwoju szkoły z wykorzystaniem trzyletnich wskaźników egzaminacyjnych, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego, PTDE, Kraków.
  46. TEMPLIN J., BRADSHAW L., 2013, Diagnostic measurement theory, methods and applications, NCME Annual Meeting Program.
  47. TYLER R., 1949, Basic principles of curriculum and instruction, The University of Chicago Press, Chicago.
  48. WLAZŁO S., 1999, Mierzenie jakości pracy szkoły. Część trzecia, MarMar, Wrocław.
  49. WOJNARSKA A. (red.), 2011, Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Wyd. UMCS, Lublin.
  50. WYSOCKA E., 2008, Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, PWN, Warszawa.