Main Article Content

Abstract

The article presents social network analysis as a research method and its practical applicability in the study of bullying in school. This method allows for reconstruction and multi-dimensional analysis of dynamic social networks, which is crucial for the analyzed phenomenon. Researchers dealing with the issues of aggressive behaviour have recently made a particular use of the network concept, its tools and methods. The research based on this analysis can be considered as a starting point to take steps to examine, then reduce and prevent bullying in schools.

Keywords

sieci społeczne analiza sieci społecznych kontekst społeczny przemoc rówieśnicza dręczenie szkolne social network social network analysis social context bullying

Article Details

How to Cite
Tłuściak-Deliowska, A. (2014). The Usefulness of Social Network Analysis in School Bullying Research. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 17(3(67), 147–159. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/67

References

  1. BOHNERT A.S.B., BRADSHAW C.P., LATKIN C.A., 2009, A social network perspective on heroin and cocaine use among adults: Evidence of bidirectional influences, Addiction, 104.
  2. CILLESSEN A.H.N., 2007, New Perspectives on Social Networks in the Study of Peer Relations, New Directions for Child and Adolescent Development, 118.
  3. DERNOWSKA U., Teoria sieci społecznej w badaniach edukacyjnych. Perspektywa teoretyczno-metodologiczna, Kultura i Wychowanie. Międzynarodowe elektroniczne czasopismo naukowe (w przygotowaniu).
  4. ESPELAGE D.L., GREEN H.D., WASSERMAN S., 2007, Statistical Analysis of Friendship Patterns and Bullying Behaviors among Youth, New Directions for Child and Adolescent Development, 118.
  5. ESPELAGE D.L., HOLT M., HENKEL R., 2003, Examination of peer-group contextual effects on aggression during early adolescence, Child Development, 74.
  6. FENIK K., 2013, Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka. Materiał z konferencji „Szkoła wolna od przemocy. Jak sobie radzić z bullyingiem?”, 11.04.2013, Warszawa, dokument pobrany z: http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=55:profilaktyka-agresji-i-przemocy&Itemid=1148 (dostęp 07.10.2013).
  7. GIZA-POLESZCZUK A., KOMENDANT-BRODOWSKA A., BACZKO-DOMBI A., 2011, Przemoc w szkole. Raport z badań. Maj 2011, Instytut Socjologii UW, www.szkolabezprzemocy.pl/pliki/318-sbp2011-raport-glowny-calosc.pdf (dostęp 17.02.2013).
  8. GÓRALSKI A. (red.), 2009, Metody badań pedagogicznych w zarysie, Wydawnictwo Universitas Rediviva.
  9. HALL J.A., VALENTE T.W., 2007, Adolescent Smoking Networks: The Effect of Influence and Selection on Future Smoking, Addictive Behaviors, 32 (12).
  10. HANISH L.D., RODKIN P.C., 2007, Bridging Children’s Social Development and Social Network Analysis, New Directions for Child and Adolescent Development, 118.
  11. HANNEMAN R.A., RIDDLE M., 2005, Introduction to social network methods, University of California, Riverside, http://faculty.ucr.edu/~hanneman/ (dostęp 15.11.2013).
  12. HUITSING G., VAN DUIJN M.A.J., SNIJDERS T.A.B., WANG P., SAINIO M., SALMIVALLI C., VEENSTRA R., 2012, Univariate and multivariate models of positive and negative networks: Liking, disliking, and bully-victim relationships, Social Networks, 34.
  13. HUITSING G., VEENSTRA R., 2012, Bullying in Classrooms: Participant Roles From a Social Network Perspective, Aggressive Behavior, 38.
  14. MCPHERSON M., SMITH-LOWIN L., COOK J.M., 2001, Birds of a Feather: Homophily in Social Networks, Annual Review of Sociology, 27.
  15. MOOLENAAR N.M., 2012, A Social Network Perspective on Teacher Collaboration in Schools: Theory, Methodology and Applications, American Journal of Education, 119.
  16. MORENO J.L., 1934, Who Shall Survive? A New Approach to the Problem of Human Interrelations, Nervous and Mental Disease Publishing Co., Washington.
  17. MORZY M., ŁAWRYNOWICZ A., 2010/2011, Wprowadzenie do analizy sieci społecznych. http://www.cs.put.poznan.pl/mmorzy/tsiss/9_Wprowadzenie_do_SNA.pdf (dostęp 15.11.2013).
  18. OLWEUS D., 2007, Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać?, przeł. D. Jastrun, J. Santorski & Co. Agencja Wydawnicza, Warszawa.
  19. O metodzie (Social Network Analysis), http://www.episteme.com.pl/obszary-wiedzy/SNA/o-metodzie (dostęp 15.11.2013).
  20. PEPLER D.J., CRAIG W.M., 1995, A peek behind the fence: naturalistic observations of aggressive children with remote audiovisual recording, Developmental Psychology, 31.
  21. ROTHENBERG R.B., POTTERAT J., WOODHOUSE D.E., MUTH S.Q., DARROW W., KLOVDAHL A.S., 1998, Social network dynamics and HIV transmission, AIDS, 12.
  22. RIGBY K., 2010, Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać. Poradnik dla rodziców i pedagogów, przekł. R. Mitoraj, Wydawnictwo UJ, Kraków.
  23. RUBIN K.H., BUKOWSKI W.M., PARKER J.G., 2006, Peer interactions, relationships, and groups, [in:] W. Damon, N. Eisenberg (eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development, Wiley, Hoboken, NJ.
  24. SALMIVALLI C., LAGERSPETZ K., BJORKVIST K., OSTERMAN K., KAUKIAINEN A., 1996, Bullying as a Group Process: Participants Roles and Their Relation to Social Status within the Group, Aggressive Behavior, 22.
  25. SCOTT J., 2000, Social Network Analysis. A Handbook, SAGE Publications, London.
  26. SENTSE M., DIJKSTRA J.K., SALMIVALLI C., CILLESSEN A.H., 2013, The Dynamics of Friendships and Victimization in Adolescence: A Longitudinal Social Network Perspective, Aggressive Behavior, 39(3). Social Network Analysis. Theory and Applications, 2011, http://www.redesymediossociales.es (dostęp 15.11.2013).
  27. STĘPKA P., SUDBA K., 2009, Wykorzystanie analizy sieci społecznych (SNA) do budowy organizacji opartej na wiedzy, E-mentor, 1 (28), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/28/id/618 (dostęp 15.11.2013).
  28. SURZYKIEWICZ J., 2000. Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne, CMPP-P, Warszawa.
  29. SWEARER S.M., ESPELAGE D.L., VAILLANCOURT T., HYMEL Sh., 2010, What Can Be Done About School Bullying? Linking Research to Educational Practice, Educational Researcher, 39(1).
  30. SZPUNAR M., 2005, Od struktury hierarchii do struktury sieci jako dominującej formy porządku społecznego, [w:] M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu. Internet a globalne społeczeństwo informacyjne, Elbląg.
  31. SZTOMPKA P., 2005, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  32. TŁUŚCIAK-DELIOWSKA A., 2013a, Deklaracje postaw wobec przemocy rówieśniczej wśród gimnazjalistów, Psychologia Rozwojowa, 3.
  33. TŁUŚCIAK-DELIOWSKA A., 2013b, Zaangażowanie gimnazjalistów w przemoc rówieśniczą. Rola bliskich przyjaźni. Komunikat z badań, Wychowanie na co Dzień (przyjęte do druku).
  34. TRAVERS J., MILGRAM S., 1969, An Experimental Study of the Small World Problem, Sociometry, 32(4).
  35. TURNER J.H., 2004, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa.
  36. VEENSTRA R., DIJSKTRA J.K., STEGLICH C., VAN ZALK M.H.W., 2013, Network-Behavior Dynamics, Journal of Research on Adolescence, 23(3).
  37. VERMANDE M.M., DORD VAN DEN E.J.C.G., GOUDENA P.P., RISPENS J., 2000, Structural Characteristics of Aggressor-Victim Relationships in Dutch School Classes of 4- to 5-Year-Olds, Aggressive Behavior, 26.
  38. WASSERMAN S., FAUST K., 2007, Social Network Analysis. Methods and Applications, Cambridge University Press, Cambridge.
  39. XU Y., FARVER J.M., SCHWARTZ D., CHANG L., 2004, Social networks and aggressive behavior in Chinese children, International Journal of Behavioral Development, 28(5).
  40. ŻAK B., ZBIEG A., 2012, Symulacja upodabniania się postaw w sieci relacji społecznych, Nauki o Zarządzaniu, 4(3).