Main Article Content

Abstract

The aim of the article is to present the methodological possibility of combining the biographical perspectives in the research strategy and to show its cognitive results. It is an invitation to drawing a reflection on the two different views of the world of Polish senior immigrants? in Sweden ? the outlook of a researcher and a photographer. It is a trial of join the world of science with the world of art. The article presents the possibility of using the photos/portraits of researched people to deepen the research and to show the meaning of photography in biographical approach. The paper proposes a model of coherent biography as a result of combination of the biography of narration (heard from the narration) with biography of photo (life history of researched people ?read?/created from the portraits by addressees of the portraits). The analyzed data came from research done among a group of Polish senior immigrants in Sweden.

Keywords

badania biograficzne narracja biograficzna biografia koherentna analiza materiału wizualnego life history biographical research coherent biography methodology of narrative approach

Article Details

How to Cite
Malec Rawiński, M. (2014). Life Landscapes of Polish Seniors in Sweden ? Emerged from Narrations, Read from Portraits. Combining Biographical Perspectives in a Research Strategy. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 17(3(67), 127–143. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/65

References

  1. BANKS M., 2009, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa.
  2. BAUMAN Z., 2003, Razem, osobno, Kraków.
  3. BRUNER J., 1990, Życie jako narracja, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 4.
  4. DENZIN N.K., 1989, Interpretive biography, Newbury Park.
  5. DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., 2009, Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa.
  6. GIZA-POLESZCZUK A., 1991, Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Wrocław.
  7. GLASER B.G., STRAUSS A.L., 2009, Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków.
  8. GOFFMAN E., 2000, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa.
  9. HELLING I.K., 1990, Metoda badań biograficznych, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa–Poznań.
  10. HORSDAL M., 2004, Ciało, umysł i opowieści – o ontologicznych i epistemologicznych perspektywach narracji na temat doświadczeń osobistych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2 (26).
  11. KAŹMIERSKA K., 1999, Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej. Analiza narracji kresowych, Warszawa.
  12. KONECKI K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.
  13. KONECKI K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 1, nr 1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Konecki.pdf
  14. KONECKI K., 2012, Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 8, nr 1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume18/PSJ_8_1_Konecki.pdf
  15. KVALE S., 2004, InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok.
  16. MALEC M., 2011, Poszukiwanie recepty na starość - wyzwaniem dla edukacji dorosłych: refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie, [w:] M. Malec (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocław.
  17. MALEC M., 2012, Learning in later life and the construction of meaning: biographical research and the “signposts of life”, International Journal of Education and Ageing, Vol. 2, No. 3.
  18. MALEC M., RAWIŃSKI B., 2011, Pejzaże życia, Tarnów.
  19. MILES M., HUBERMAN A.H., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok.
  20. My też! Seniorzy w EU, 2004, książka w formacje pdf, dostępna 15.12.2011, http://www.filantropia.org.pl/files/file/phwpr0whhs9nylisrssrw8plerbujm.pdf
  21. NIEDŹWIECKI D., 2010, Migracje i tożsamość. Od teorii do analizy przypadku, Kraków.
  22. ROKUSZEWSKA-PAWEŁEK A., 2002, Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna, Łódź.
  23. SILVERMAN D., 2009, Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa.
  24. SONTAG S., 1986, O fotografii, Warszawa.
  25. SZLACHCICOWA I. (red.), 2003, Biografia a tożsamość, Wrocław.
  26. SZTOMPKA P., 2005, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa.
  27. TRZEBIŃSKI J., 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk.
  28. WŁODAREK J., ZIÓŁKOWSKI M. (red.), 1990, Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa.