Main Article Content
Abstract
The aim of the article is to present the methodological possibility of combining the biographical perspectives in the research strategy and to show its cognitive results. It is an invitation to drawing a reflection on the two different views of the world of Polish senior immigrants? in Sweden ? the outlook of a researcher and a photographer. It is a trial of join the world of science with the world of art. The article presents the possibility of using the photos/portraits of researched people to deepen the research and to show the meaning of photography in biographical approach. The paper proposes a model of coherent biography as a result of combination of the biography of narration (heard from the narration) with biography of photo (life history of researched people ?read?/created from the portraits by addressees of the portraits). The analyzed data came from research done among a group of Polish senior immigrants in Sweden.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- BANKS M., 2009, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa.
- BAUMAN Z., 2003, Razem, osobno, Kraków.
- BRUNER J., 1990, Życie jako narracja, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 4.
- DENZIN N.K., 1989, Interpretive biography, Newbury Park.
- DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., 2009, Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa.
- GIZA-POLESZCZUK A., 1991, Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Wrocław.
- GLASER B.G., STRAUSS A.L., 2009, Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków.
- GOFFMAN E., 2000, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa.
- HELLING I.K., 1990, Metoda badań biograficznych, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa–Poznań.
- HORSDAL M., 2004, Ciało, umysł i opowieści – o ontologicznych i epistemologicznych perspektywach narracji na temat doświadczeń osobistych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2 (26).
- KAŹMIERSKA K., 1999, Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej. Analiza narracji kresowych, Warszawa.
- KONECKI K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.
- KONECKI K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 1, nr 1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Konecki.pdf
- KONECKI K., 2012, Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 8, nr 1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume18/PSJ_8_1_Konecki.pdf
- KVALE S., 2004, InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok.
- MALEC M., 2011, Poszukiwanie recepty na starość - wyzwaniem dla edukacji dorosłych: refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie, [w:] M. Malec (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocław.
- MALEC M., 2012, Learning in later life and the construction of meaning: biographical research and the “signposts of life”, International Journal of Education and Ageing, Vol. 2, No. 3.
- MALEC M., RAWIŃSKI B., 2011, Pejzaże życia, Tarnów.
- MILES M., HUBERMAN A.H., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok.
- My też! Seniorzy w EU, 2004, książka w formacje pdf, dostępna 15.12.2011, http://www.filantropia.org.pl/files/file/phwpr0whhs9nylisrssrw8plerbujm.pdf
- NIEDŹWIECKI D., 2010, Migracje i tożsamość. Od teorii do analizy przypadku, Kraków.
- ROKUSZEWSKA-PAWEŁEK A., 2002, Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna, Łódź.
- SILVERMAN D., 2009, Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa.
- SONTAG S., 1986, O fotografii, Warszawa.
- SZLACHCICOWA I. (red.), 2003, Biografia a tożsamość, Wrocław.
- SZTOMPKA P., 2005, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa.
- TRZEBIŃSKI J., 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk.
- WŁODAREK J., ZIÓŁKOWSKI M. (red.), 1990, Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa.
References
BANKS M., 2009, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa.
BAUMAN Z., 2003, Razem, osobno, Kraków.
BRUNER J., 1990, Życie jako narracja, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 4.
DENZIN N.K., 1989, Interpretive biography, Newbury Park.
DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., 2009, Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa.
GIZA-POLESZCZUK A., 1991, Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Wrocław.
GLASER B.G., STRAUSS A.L., 2009, Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków.
GOFFMAN E., 2000, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa.
HELLING I.K., 1990, Metoda badań biograficznych, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa–Poznań.
HORSDAL M., 2004, Ciało, umysł i opowieści – o ontologicznych i epistemologicznych perspektywach narracji na temat doświadczeń osobistych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2 (26).
KAŹMIERSKA K., 1999, Doświadczenia wojenne Polaków a kształtowanie tożsamości etnicznej. Analiza narracji kresowych, Warszawa.
KONECKI K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.
KONECKI K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 1, nr 1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Konecki.pdf
KONECKI K., 2012, Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 8, nr 1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume18/PSJ_8_1_Konecki.pdf
KVALE S., 2004, InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok.
MALEC M., 2011, Poszukiwanie recepty na starość - wyzwaniem dla edukacji dorosłych: refleksje nad uczeniem się starości przez całe życie, [w:] M. Malec (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocław.
MALEC M., 2012, Learning in later life and the construction of meaning: biographical research and the “signposts of life”, International Journal of Education and Ageing, Vol. 2, No. 3.
MALEC M., RAWIŃSKI B., 2011, Pejzaże życia, Tarnów.
MILES M., HUBERMAN A.H., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok.
My też! Seniorzy w EU, 2004, książka w formacje pdf, dostępna 15.12.2011, http://www.filantropia.org.pl/files/file/phwpr0whhs9nylisrssrw8plerbujm.pdf
NIEDŹWIECKI D., 2010, Migracje i tożsamość. Od teorii do analizy przypadku, Kraków.
ROKUSZEWSKA-PAWEŁEK A., 2002, Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna, Łódź.
SILVERMAN D., 2009, Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Warszawa.
SONTAG S., 1986, O fotografii, Warszawa.
SZLACHCICOWA I. (red.), 2003, Biografia a tożsamość, Wrocław.
SZTOMPKA P., 2005, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa.
TRZEBIŃSKI J., 2002, Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk.
WŁODAREK J., ZIÓŁKOWSKI M. (red.), 1990, Metoda biograficzna w socjologii, Warszawa.