Main Article Content
Abstract
This article raises the issue of immigration to Canada of Poles who came to that country in years 1945?1989. The text consists of three parts. The first relates to the theoretical concept of ?trajectory? and ?biographical learning?, which approximates the various positions and approaches to the concept of learning from its own experience. In the second part I focus on the beginnings of Polish immigration to Canada, the present wave of Polish migration and I briefly characterize the situation of Polish pioneers and veterans of World War II in the province of Manitoba. The third section attempts to describe the difficulties and (self-) reflection in the narrative on own experiences and biographical learning in the context of own biography subjects.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ADAMCZYK P., Losy żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w świetle instytucjonalnych działań rządów: Wielkiej Brytanii, Kanady i Rządu Polskiego w Londynie, http://www.ptbk.org.pl/userfiles/file/essay2.pdf (dostęp: 05.09.2013).
- ALHEIT P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3(55).
- BŁESZYŃSKA K., 2004, Oświata polonijna, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI w., t. III, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- BRON A., 2006, Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4(36).
- DENZIN N.K., 1989, Interpretive Biography, Series: Qualitative Research Methods, Vol. 17, SAGE Publications, The International Professional Publishers, Newbury Park–London–New Delhi.
- DOMINICÉ P., 2006, Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.
- FIEDUR B., 2008, Wywiad z prof. Kazimierzem Patalasem, Polonijny Biuletyn Informacyjny w Winnipegu, nr 10, 4 stycznia,
- http://www.polishwinnipeg.com/010.htm (z dn. 10.09.2013).
- http://www.cchm.ca/index.php/articles
- http://www.mhs.mb.ca/docs/transactions/3/demeuronpoles.shtml
- http://www.napoleon-series.org/military/Warof1812/2012/Issue18/Poles.pdf
- http://www.studiogl2.ca/mission
- JAROCHOWSKA M.A., 2006, Poza gniazdem. Wizerunki emigrantki polskiej w Kanadzie w XX wieku, Polski Instytut Naukowy w Kanadzie i Biblioteka Polska, Montreal.
- KAPUŚCIŃSKI R., 2004, Podróże z Herodotem, Wydawnictwo Znak, Kraków.
- KRYGIER M., 2007, Zwyczajnie nadzwyczajni, Czas-Związkowiec, z dn. 18–24.10.
- KRYWULT-ALBAŃSKA M., 2011, Przyczyny i okoliczności emigracji z Polski w latach 1980 na przykładzie emigracji do Kanady, CMR Working Papers, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa.
- KUBITSKY J., 2012, Psychologia migracji, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
- KURANTOWICZ E., 2007, O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
- LALAK D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
- MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- PATALAS K., 2004, Przez boje, przez znoje, przez trud. Kombatanckie losy, Stowarzyszenie Polskich Kombatantów w Kanadzie, Koło nr 13 w Winnipegu.
- RECZYŃSKA A., 1997, Piętno wojny. Polonia kanadyjska wobec polskich problemów lat 1939–1945, Prace Instytut Polonijnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- RIEMANN G., SCHÜTZE F., 2012, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, [w:] K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Wydawnictwo >NOMOS<, Kraków.
- SKIBIŃSKA E., 2006, Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa.
- SKRZESZEWSKI S., JANKOWSKI A., 2012, From the Battlegrounds of Canada to the Red River Colony: Poles in the Regiment De Watteville and Regiment De Meuron during the War of 1812, The War of 1812 Magazine, Iss. 18.
- TUREK V., 1952–1953, Poles Among the De Meuron Soldiers, MHS Transactions, Series 3, No. 9.
- TUREK V., 1967, Poles in Manitoba, Studies No. 5, Polish Research Institute in Canada, Toronto.
- WOLAK Ł., 2011, Działacze Zjednoczenia Polskich Uchodźców w Niemczech w materiałach organów bezpieczeństwa PRL w latach 1945–1970, [w:] N. Jarska, T. Kozłowski (red.), Letnia Szkoła Historii Najnowszej 2010. Referaty, Warszawa.
- „Życie z pasją” – rozmowa z weteranami II wojny światowej: Stefanem Olbrechtem i Henrykiem Kozubskim, 15.05.2009, http://www.youtube.com/watch?v=oPeHesW5Ho8 (z dn. 10.09.2013).
- „Życie z pasją” – wywiad z Kazimierzem Paterem, http://radiopolonia.wrzuta.pl/audio/1nHORZJajzB/kazimierz_pater_po_prostu_czlowieczy_los (z dn. 10.09.2013).
References
ADAMCZYK P., Losy żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w świetle instytucjonalnych działań rządów: Wielkiej Brytanii, Kanady i Rządu Polskiego w Londynie, http://www.ptbk.org.pl/userfiles/file/essay2.pdf (dostęp: 05.09.2013).
ALHEIT P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3(55).
BŁESZYŃSKA K., 2004, Oświata polonijna, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI w., t. III, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
BRON A., 2006, Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4(36).
DENZIN N.K., 1989, Interpretive Biography, Series: Qualitative Research Methods, Vol. 17, SAGE Publications, The International Professional Publishers, Newbury Park–London–New Delhi.
DOMINICÉ P., 2006, Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.
FIEDUR B., 2008, Wywiad z prof. Kazimierzem Patalasem, Polonijny Biuletyn Informacyjny w Winnipegu, nr 10, 4 stycznia,
http://www.polishwinnipeg.com/010.htm (z dn. 10.09.2013).
http://www.cchm.ca/index.php/articles
http://www.mhs.mb.ca/docs/transactions/3/demeuronpoles.shtml
http://www.napoleon-series.org/military/Warof1812/2012/Issue18/Poles.pdf
http://www.studiogl2.ca/mission
JAROCHOWSKA M.A., 2006, Poza gniazdem. Wizerunki emigrantki polskiej w Kanadzie w XX wieku, Polski Instytut Naukowy w Kanadzie i Biblioteka Polska, Montreal.
KAPUŚCIŃSKI R., 2004, Podróże z Herodotem, Wydawnictwo Znak, Kraków.
KRYGIER M., 2007, Zwyczajnie nadzwyczajni, Czas-Związkowiec, z dn. 18–24.10.
KRYWULT-ALBAŃSKA M., 2011, Przyczyny i okoliczności emigracji z Polski w latach 1980 na przykładzie emigracji do Kanady, CMR Working Papers, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa.
KUBITSKY J., 2012, Psychologia migracji, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
KURANTOWICZ E., 2007, O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
LALAK D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
PATALAS K., 2004, Przez boje, przez znoje, przez trud. Kombatanckie losy, Stowarzyszenie Polskich Kombatantów w Kanadzie, Koło nr 13 w Winnipegu.
RECZYŃSKA A., 1997, Piętno wojny. Polonia kanadyjska wobec polskich problemów lat 1939–1945, Prace Instytut Polonijnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
RIEMANN G., SCHÜTZE F., 2012, „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych, [w:] K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, Wydawnictwo >NOMOS<, Kraków.
SKIBIŃSKA E., 2006, Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa.
SKRZESZEWSKI S., JANKOWSKI A., 2012, From the Battlegrounds of Canada to the Red River Colony: Poles in the Regiment De Watteville and Regiment De Meuron during the War of 1812, The War of 1812 Magazine, Iss. 18.
TUREK V., 1952–1953, Poles Among the De Meuron Soldiers, MHS Transactions, Series 3, No. 9.
TUREK V., 1967, Poles in Manitoba, Studies No. 5, Polish Research Institute in Canada, Toronto.
WOLAK Ł., 2011, Działacze Zjednoczenia Polskich Uchodźców w Niemczech w materiałach organów bezpieczeństwa PRL w latach 1945–1970, [w:] N. Jarska, T. Kozłowski (red.), Letnia Szkoła Historii Najnowszej 2010. Referaty, Warszawa.
„Życie z pasją” – rozmowa z weteranami II wojny światowej: Stefanem Olbrechtem i Henrykiem Kozubskim, 15.05.2009, http://www.youtube.com/watch?v=oPeHesW5Ho8 (z dn. 10.09.2013).
„Życie z pasją” – wywiad z Kazimierzem Paterem, http://radiopolonia.wrzuta.pl/audio/1nHORZJajzB/kazimierz_pater_po_prostu_czlowieczy_los (z dn. 10.09.2013).