Main Article Content

Abstract

In this article, I undertake an autoethnographic reflection on my "dual" identity as a writer of both literary and academic texts. I describe both types of creative processes and consider how their conditions and characteristics may influence my sense of identity as a writer versus a researcher / academic. I seek to answer the question: Who am I when writing novels and short stories, and who am I when writing academic articles?
In analyzing the narrative I have created, I draw on concepts from the fields of pedagogy and the psychology of creativity, including stimulators and inhibitors of creativity, as well as Mihály Csíkszentmihályi’s theory of flow. Referring to the contemplative approach to social research, I present a self-report on the process of generating an autoethnographic narrative. As part of my conclusions, I identify two aspects of my identity as a writer – the Student and the Creator. I describe the characteristics of both constructs and reflect on how much freedom and flexibility are permissible in scientific writing within the academic framework, as well as how the conditions of academic work may shape the identity of the Student in relation to personal well-being.

Keywords

autoetnografia proces twórczy stymulatory i inhibitory twórczości twórcze pisanie podejście kontemplacyjne do badań społecznych autoethnography creative process stimulators and inhibitors of creativity creative writing contemplative approach to social research

Article Details

How to Cite
Janiszewska, A. (2025). Identity of the Literary Text Writer vs. Identity of the Scientific Text Writer – an Autoethnographic Reflection. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society. https://doi.org/10.34862/tce.2025.1.3

References

  1. Ackerley, C. J. (2007). T. S. Eliot: 'The Love Song of J Alfred Prufrock' and 'The Waste Land'. Humanities-Ebooks.
  2. Barone, T., Eisner, E. (2012). Arts-based research. Sage Publications.
  3. Barthes, R. (1999). Śmierć autora. Teksty drugie, (1-2), 247-251. https://tekstydrugie.pl/wp-content/uploads/2016/06/c9455d705b045685120921549687618a.pdf
  4. Bator, J. (2015a). Mroczna bliźniaczka. W: G. Matuszek, H. Sieja-Skrzypulec (red.), Twórcze pisanie w teorii i praktyce (s. 243-249). Księgarnia Akademicka.
  5. Bator, J. (2015b). Zahaczka. W: G. Matuszek, H. Sieja-Skrzypulec (red.), Twórcze pisanie w teorii i praktyce (s. 251). Księgarnia Akademicka.
  6. Boncori, I. (2022). Researching and writing differently. Policy Press.
  7. Bralczyk, J. (2024, 13 lipca). „Bralczyk o sobie”. Z Jerzym Bralczykiem rozmawia Karolina Oponowicz [Wideo]. Fundacja Olgi Tokarczuk. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=u19JaaPxJ-s
  8. Csíkszentmihályi, M. (1996). Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. HarperCollins Publishers.
  9. Csíkszentmihályi, M. (2008). Flow. The Psychology of Optimal Experience. Harperperennial.
  10. Eliot, T. S. (b.d.). Pieśń Miłosna Alfreda Prufrocka. The Egoist. http://raport10.festiwalraport.pl/wp-content/uploads/2015/04/PIE%C5%9A%C5%83-MI%C5%81OSNA-ALFREDA-PRUFROCKA.pdf
  11. Gish, N. K. (1981). Time in the poetry of TS Eliot: A study in structure and theme. Springer.
  12. Gołaszewska, M. (2013, 17 marca). Pamięć Uniwersytetu: Wokół wartości, rozmowa z prof. Marią Gołaszewską [Wideo]. Uniwersytet Jagielloński. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hwmuW1VSzzE
  13. Han, B.-Ch. (2022). Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  14. Janiszewska, A. (2024). Zjawisko „przymusu tworzenia” artystów a gratyfikacja potrzeb niższego rzędu i samorealizacji w odniesieniu do klasycznej teorii hierarchii potrzeb Abrahama Maslowa. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 224-237. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.17
  15. Jung, C. G. (1971a). On the Relation of Analytic Psychology to Poetry. W: G. Adler, R. F. C. Hull (red.). The Spirit in Man, Art, & Literature (Collected Works of C. G. Jung Vol. 15) (s. 84-109). Princeton University Press.
  16. Jung, C. G. (1971b). Psychology and Literature. W: G. Adler, R. F. C. Hull (red.). The Spirit in Man, Art, & Literature (Collected Works of C. G. Jung Vol. 15). Princeton University Press.
  17. Kacperczyk, A., Kafar, M. (2020). Autoetnograficzne „zbliżenia” i „oddalenia”. O autoetnografii w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  18. Kafar, M. (2024). W stronę upodmiotowiania twórczości naukowej–przypadek auto/biografii, Er(r)go. Teoria-Literatura-Kultura, 48(1), 99-117. https://doi.org/10.31261/errgo.14593
  19. Kaufman, S. B., Gregoire, C. (2018). Kreatywni. I masz pomysł na wszystko. Muza.
  20. Kharkhurin, A. (2015). The big question in creativity research: The transcendental source of creativity. Creativity. Theories–Research-Applications, 2(1), 90-96. https://doi.org/10.1515/ctra-2015-0014
  21. Konecki, K. T. (2018). Advances in contemplative social research. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  22. Konecki, K. T. (2019). Kreatywność w badaniach jakościowych. Pomiędzy procedurami a intuicją. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(3), 30-54. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.03
  23. Konecki, K. T. (2022). The Meaning of Contemplation for Social Qualitative Research. Applications and Examples. Routledge.
  24. Konecki, K. T. (2024). Kontemplacja i podejścia pierwszoosobowe w badaniach społecznych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(2), 12-35. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.2.02
  25. Leavy, P. (2018). Metoda spotyka sztukę. Praktyka badań naukowych posługujących się sztuką. Narodowe Centrum Kultury.
  26. May, R. (1994). Odwaga tworzenia. Dom Wydawniczy Rebis.
  27. Nęcka, E. (1991). Immanentne przeszkody dla twórczości. W: A. Tokarz (red.), Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej (s. 11-19). SAWW.
  28. Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  29. Piirto, J. (2004). Understanding Creativity. Great Potential Press.
  30. Popek, S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
  31. Pufal-Struzik, I. (2006). Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów. Wszechnica Świętokrzyska.
  32. Rhodes, M. (1961). An analysis of creativity. The Phi Delta Kappan, 42(7), 305-310. http://www.jstor.org/stable/20342603
  33. Runco, M. A., Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92-96. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.650092 http://emotrab.ufba.br/wp-content/uploads/2019/06/RUNCO-Mark-The-Standard-Definition-of-Creativity.pdf
  34. Sieja-Skrzypulec, H. (2015). Przygotuj się na ból i łzy oraz (na) inne porady dla pisarzy. W: G. Matuszek i H. Sieja-Skrzypulec (red.), Twórcze pisanie w teorii i praktyce (s. 93-121). Księgarnia Akademicka.
  35. Stróżewski, W. (1983). Dialektyka twórczości. Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
  36. Szmidt, K. J. (2010). ABC kreatywności. Difin.
  37. Szmidt, K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  38. Szmidt, K. J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Difin.
  39. Szmidt, K. J. (2021). Pytania o osobowość twórczą: w nawiązaniu do badań profesor Ireny Pufal-Struzik. W: J. Mróz, R. E. Bernacka, K. Tsirigotis (red.), Psychologiczne i edukacyjne konteksty transgresji (s. 37-53). Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.
  40. Szmidt, K. J. (2023). Kreatywność metodologiczna – refleksje wokół koncepcji twórczych metod badań społecznych i pedagogicznych. Edukacja, 2(165), 1–17. https://doi.org/10.24131/3724.230206
  41. Szwabowski, O. (2019). Nekrofilna produkcja akademicka i pieśni partyzantów: autoetnografia pracy akademickiej i dydaktycznej w czasach zombie-kapitalizmu. Uniwersytet Wrocławski. Instytut Pedagogiki.
  42. Szwabowski, O., Zańko, P. (2025, 7 stycznia). Peryferia mają cytować [Wideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Tsw4S7b6n9k
  43. Tokarz, A. (1991). Wprowadzenie. W: A. Tokarz (red.), Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej (s. 5-7). SAWW.
  44. Van der Gaag, M. A. E., Gmelin, J. O. H., de Ruiter, N. M. P. (2025). Understanding identity development in context: comparing reflective and situated approaches to identity. Frontiers in Psychology, 15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1467280
  45. Woolf, W. (2024). Własny pokój. Świat Książki.