Main Article Content
Abstract
In many theories on teacher professionalism the role of diagnostic competencies for the responsible construction of the educational process is emphasised. On the other hand, if conducted from a close cognitive perspective, the diagnosing is inevitably burdened not only with subjectivism but also with the schematic character and certain instability of the teacher?s judgments. It is assumed that the validity of diagnostic tools is supported by employing methodological triangulation making it possible to arrive at something of ?a surplus of knowledge? and to grant the collected results a meaning that goes beyond short-term instructional decisions.
In this text I analyse various aspects of informal diagnoses, in which the triangulation strategy was applied, thus unravelling issues that hinder the collection of knowledge of a potential greater than just the sum of various data obtained through different methods. Among them, the most significant are different forms of reduction of complex aetiology leading to a non-problematic and coherent picture of educational reality. What also results from the analyses is the fact that the possibility of achieving or only seeking ?the surplus of knowledge? is determined by a diagnostician?s personal interest in the school world, put by psychologists among cognitive motivation mechanisms.
The undertaken reflections cover the methodological, pragmatic and reflexive dimensions of educational diagnosis, and this is why, on the one hand, they reveal the role of the diagnostician?s curiosity and pedagogical theory in recognising and interpreting school situations, and, on the other hand, they provide empirical data for rumination on the concept of praxis in teacher education as formulated by M. Czerepaniak-Walczak.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ARENDS R.I., 1998, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa.
- BROOKHART S., 2003, Developing Measurement Theory for Classroom Assessment Purposes and Uses, Educational Measurement, Issues and Practice, Winter (22,4).
- CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2012, Ile techne, ile praxis?, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3(59).
- DYLAK S., 2005, W cieniu własnej wiedzy – między pewnością a bezradnością wychowawcy, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, t. 3, GWP, Sopot.
- FLICK U., 2011, Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- GOŁĘBNIAK B.D., 1998, Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń Poznań.
- GROENWALD M., 2007, Przestrzeń jako kategoria strukturotwórcza w badaniu osiągnięć uczniów, [w:] M. Strzyż, A. Zieliński (red.), Region w edukacji przyrodniczo-geograficznej, Wydawnictwo Instytutu Geografii Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
- KASÁČOVÁ B., CABANOVÁ M., 2011, Pedagogická diagnostika. Teória a metódy diagnostikovania v elementárnej edukácii, Pedagogicka fakulta, Uniwerzita Mateja Bela, Banská Bystrica.
- KLUS-STAŃSKA D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
- KONARZEWSKI K., 2004, Struktura i klimat klasy, [w:] K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania. Szkoła, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- KWIATKOWSKA H., 2008, Pedeutologia, WAiP, Warszawa.
- ŁUKASZEWSKI W., DOLIŃSKI D., 2000, Mechanizmy leżące u podstaw motywacji, [w:] J. Strelau (red. nauk.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.
- MIZEREK H., 1999, Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
- NIEMIERKO B., 2001, Chłodne oblicze egzaminu zewnętrznego, [w:] B. Niemierko, M. Szmigel (red.), Teoria i praktyka oceniania zewnętrznego, PANDIT, Kraków.
- NIEMIERKO B., 2009, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- POLAK K., 2002, Podążając ku niewidzialnemu. (Teorie indywidualne nauczycieli), [w:] K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, Warszawa.
- RAPLEY T., 2010, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- REYKOWSKI J., 1974, Eksperymentalna psychologia emocji, Książka i Wiedza, Warszawa.
- TRIPP D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, Warszawa.
- WALCZAK B., 2010, Analiza danych ilościowych i jakościowych, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Odpowiedzialność, Wydawnictwo UJ, Kraków.
References
ARENDS R.I., 1998, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa.
BROOKHART S., 2003, Developing Measurement Theory for Classroom Assessment Purposes and Uses, Educational Measurement, Issues and Practice, Winter (22,4).
CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2012, Ile techne, ile praxis?, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3(59).
DYLAK S., 2005, W cieniu własnej wiedzy – między pewnością a bezradnością wychowawcy, [w:] M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, t. 3, GWP, Sopot.
FLICK U., 2011, Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
GOŁĘBNIAK B.D., 1998, Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń Poznań.
GROENWALD M., 2007, Przestrzeń jako kategoria strukturotwórcza w badaniu osiągnięć uczniów, [w:] M. Strzyż, A. Zieliński (red.), Region w edukacji przyrodniczo-geograficznej, Wydawnictwo Instytutu Geografii Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
KASÁČOVÁ B., CABANOVÁ M., 2011, Pedagogická diagnostika. Teória a metódy diagnostikovania v elementárnej edukácii, Pedagogicka fakulta, Uniwerzita Mateja Bela, Banská Bystrica.
KLUS-STAŃSKA D., 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
KONARZEWSKI K., 2004, Struktura i klimat klasy, [w:] K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania. Szkoła, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
KWIATKOWSKA H., 2008, Pedeutologia, WAiP, Warszawa.
ŁUKASZEWSKI W., DOLIŃSKI D., 2000, Mechanizmy leżące u podstaw motywacji, [w:] J. Strelau (red. nauk.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.
MIZEREK H., 1999, Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
NIEMIERKO B., 2001, Chłodne oblicze egzaminu zewnętrznego, [w:] B. Niemierko, M. Szmigel (red.), Teoria i praktyka oceniania zewnętrznego, PANDIT, Kraków.
NIEMIERKO B., 2009, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
POLAK K., 2002, Podążając ku niewidzialnemu. (Teorie indywidualne nauczycieli), [w:] K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, Warszawa.
RAPLEY T., 2010, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
REYKOWSKI J., 1974, Eksperymentalna psychologia emocji, Książka i Wiedza, Warszawa.
TRIPP D., 1996, Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, Warszawa.
WALCZAK B., 2010, Analiza danych ilościowych i jakościowych, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Odpowiedzialność, Wydawnictwo UJ, Kraków.