Main Article Content

Abstract

Presented text in author’s intention consists an attempt to understand the theoretical construction of the ecology of identity. Text tends towards the new direction in developing of growth and broadly inspires from integral theory of development of Ken Wilber as the construction of that category. The ecology of identity can be treated as not often crystalized field upon the integral theory of education. Selfrealisation is viewed as authencity (A. Giddens) and the integrity as grounding the development in the context of theoretical basis of ecology and identity. My voice consists the considerations on the nature of development and identity with the vision of integral theory of Ken Wilber.

Keywords

ekologia tożsamość samorealizacja integracja Ken Wilber ecology identity self-realisation integration Ken Wilber

Article Details

How to Cite
Marzec, J. (2024). In the Search for ‘the Ecology of Identity’ in Contemporary Social Thought. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 26(1(95), 129–158. https://doi.org/10.34862/tce/2024/06/06/la-no

References

  1. Alderman B. (2019). What is Integral Postmetaphysical Spirituality. Integral Review, 15(1), 8-13. https://integral-review.org/issues/vol_15_no_1_definitions_what_is_integral_postmetaphysical_spirituality.pdf
  2. Alheit, P. (2002). „Podwójne oblicze” całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy „cichej rewolucji”. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, (2), 55-78.
  3. Armstrong, M. (2007). Zarządzanie ludźmi. Praktyczny przewodnik dla menedżerów liniowych. Dom Wydawniczy Rebis.
  4. Barker, Ch. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  5. Bauer, W. (2004). Tożsamość i przemiany społeczne - przegląd teoretycznych stanowisk. Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, (1), 7-25.
  6. Beck, U., Giddens, A., Lash, S. (2009). Modernizacja refleksyjna. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  7. Biesta, G. (2005). Against Learning. Reclaiming a language for education in the age of learning. Nordisk Pedagogik, 25(1), 54-66. https://core.ac.uk/reader/17044413
  8. Biesta, G. (2006). Beyond Learning. Democratic Education for the Human Future. Paradigm Publishers.
  9. Biesta, G. (2010). The New Logic of Emancipation. Educational Theory, 60(1), 40-59. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2009.00345.x
  10. Biesta, G. (2013). The Beautiful Risk of Education. Paradigm Publishers.
  11. Błajet, P., Przyborowska, B. (2012). What Can „Integral” Mean in Education. Kultura i Edukacja, (6), 66-80. https://doi.org/10.15804/kie.2012.06.04
  12. Elliott, A. (2011). Współczesna teoria społeczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  13. Feldman, L.D. (2007). An Example of Integral Pedagogy. AQAL: Journal of Integral Theory and Practice, 2(2), 1-23.
  14. Giddens, A. (2006). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  15. Górniewicz, J.(red.). (1991). Studia nad problematyką samorealizacji. Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
  16. Han, B.-C. (2022). Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  17. Harari, Y. (2017). Homo deus. Wydawnictwo Literackie.
  18. Harari, Y. (2018). 21 lekcji na XXI wiek. Wydawnictwo Literackie.
  19. Hodgson, N., Vliegle, J., Zamojski, P. (2018). Education and the Love for the World: Articulating a Post-Critical Educational Philosophy. Foro de Education, 16(24), 7-20. https://doi.org/10.14516/fde.576
  20. Jacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  21. Kielar, M.B. (2012). Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  22. Kielar, M.B, Gop, A. (2012). Integralny Pluralizm Metodologiczny: teoria i badania naukowe. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  23. Kopciewicz, L. (2021). Dyskursy kryzysu klimatycznego. Ars Educandi, 18, 67-82. https://doi.org.10.26881/ae.2021.18.04
  24. Krzykawski, M. (2018). Co nam dzisiaj po Jacques’u Rancierze?. Teksty Drugie, (6), 146-153. https://journals.openedition.org/td/13374
  25. Leszczyński, A. (1989). Pojęcie osoby w psychologii humanistycznej. Studia Filozoficzne, (2), 167-179.
  26. Leszczyński, A. (1990). O dwóch pojęciach zdrowia psychicznego. Znak, (9), 63-71.
  27. Lewartowska-Zychowicz, M. (2010). Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  28. Markowski, P.M. (2019). Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu. Wydawnictwo Karakter.
  29. Marzec, A. (2021). Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  30. Męczkowska, A. (2006). Podmiot i pedagogika. Od Oświeceniowej utopii do pokrytycznej dekonstrukcji. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  31. Męczkowska-Christiansen, A. (2010). Neoliberalizm i edukacja ku nieodpowiedzialności. W: M. Lewartowska-Zychowicz, M. Szczepska-Pustkowska, A. Kożyczkowska (red.), Przestrzenie teraźniejszości i jej społeczno-edukacyjne sensy (s. 79-95). Wydawnictwo Adam Marszałek.
  32. Murray, T. (2009). What’s Integral in Integral Education. From Progressive Pedagogy to Integral Pedagogy. Integral Review, 5(1), 96-134. https://integral-review.org/what-is-the-integral-in-integral-education-from-progressive-pedagogy-to-integral-pedagogy/
  33. Naess, A. (1973). The shallow and the deep, long-range ecology movement. A summary. Inquiry, 16, 1-4. https://openairphilosophy.org/wp-content/uploads/2018/11/OAP_Naess_Shallow_and_the_Deep.pdf
  34. Naess, A. (1986). The Deep Ecology Movement. Some Philosophical Aspects. Philosophical Inquiry, 8(1-2), 1-16.
  35. Naess, A. (2000). Deep Ecology and Education: A Conversation with Arne Naess. Canadian Journal of Environmental Education, 5, 48-62. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ638001.pdf
  36. Olchanowski, T. (2013). Pedagogika a paradygmat nieświadomości. Aneteia.
  37. Potulicka, E. (2010). Pytania o skutki neoliberalnej kultury i edukacji- aspekt jednostkowy. Ars Educandi, 7, 90-113. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/arseducandi/issue/view/763/352
  38. Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2012). Neoliberalne uwikłania edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  39. Purser, R. (2019). McMindfulness. How Mindfulness Became The New Capitalist Spirituality. Repeater Books.
  40. Rutkowiak, J. (1995). Odmiany myślenia o edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  41. Rybicka, E. (2013). Mapy. Od metafory do kartografii krytycznej. Teksty Drugie, (4), 30-47. https://rcin.org.pl/Content/62180/WA248_79219_P-I-2524_rybicka-mapy_o.pdf
  42. Siemionow, J., Śpica, P. (red.). (2019). Historyczne i współczesne konteksty badan nad edukacją. Studia teoretyczne i analizy empiryczne z okazji jubileuszu sześćdziesięciolecia pedagogiki gdańskiej (1958-2018). Wydawnictwo Adam Marszałek.
  43. Simons, M., Masschelein, J. (2006). The Learning Society and Governmentality: An Introduction. Educational Philosophy and Theory, 38(4), 419-430. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2006.00202.x
  44. Simons, M., Masschelein, J. (2008). The Governmentalization of Learning and the Assemblage of Learning Apparatus. Educational Theory, 58(4), 391-415. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2008.00296.x
  45. Simons, M., Masschelein, J. (2013). In defence of School. A public issue. E-ducation, Culture& Society Publishers. https://philarchive.org/archive/MASIDO-2
  46. Sośnicki, K. (1964). Istota i cele wychowania. Nasza Księgarnia.
  47. Sośnicki, K. (1967). Rozwój pedagogiki zachodniej. Na przełomie XIX I XX wieku. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
  48. Stańczyk, P. (2017). Recenzja książki Tomasza Szkudlarka: On the Politics of Educational Theory. Forum Oświatowe, 29(1), 241-245. https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/541
  49. Szkudlarek, T. (2001). Ekonomia i moralność: przemieszczenia dyskursu edukacyjnego. Teraźniejszosć-Człowiek-Edukacja, numer specjalny, 165-191.
  50. Szkudlarek, T. (2008). Dyskursywna konstrukcja podmiotowości („Puste znaczące” a pedagogika). Forum Oświatowe, 20, 125-141. https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/255
  51. Szkudlarek, T. (2017). On the Politics of Educational Theory. Routledge.
  52. Szkudlarek, T. (red.). (2013). Education and the Political: New Theoretical Articulations. Sense Publishers.
  53. Szkudlarek, T., Mendel, M. (2013). Kryzys jako dyskurs i narracja. Forum Oświatowe, 25(3), 13-34. https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/163
  54. Wexler, J. (2005). Toward a Model of Integral Education. ReVision, 28(2), 29-35.
  55. Witkowski, L. (2018). Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  56. Wilber, K. (1996). Niepodzielone. Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  57. Wilber, K. (2000). Jeden smak. Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza,
  58. Wilber, K. (2006a). Integral Spirituality A Startling New Role for Religion in the Modern and Postmodern World. Integral Books.
  59. Wilber, K. (2006b). Integralna teoria wszystkiego. Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  60. Wilber, K. (2007). The Integral Vision. A Very Short Introduction to the Revolutionary Integral Approach to Life, God, the Universe, and Everything. Shambhala.
  61. Wilber, K. (2008). Małżeństwo rozumu z duszą: integracja nauki i religii (H. Smagacz, tłum.). Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
  62. Wilber, K. (2010). Boomeritis.Wydawnictwo Czarna Owca.
  63. Wilber, K. (2016). Integral Meditation. Mindfulness as a Path to Grow Up, Wake Up, and Show Up in Your Life. Shambhala.
  64. Wilber, K. (2017a). The Religion of Tomorrow. A Vision for the Future of the Great Traditions. Shambhala.
  65. Wilber, K. (2017b). Trump and The Post-Truth World: An Evolutionary Self-Correction. Shambhala.
  66. Wilber, K. (2018). Integral Buddhism and the Future of Spirituality. Shambhala.
  67. Wilber, K., Patten, T., Leonard, A., Morelli, M. (2008). Integral Life Practice: A 21-st Century Blueprint for Physical Health, Emotional Balance, Mental Clarity, and Spiritual Awekening. Integral Books.
  68. Znaniecka, M. (2016). Kategoria duchowości i jej wybrane parafrazy w pedagogice. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.