Main Article Content

Abstract

The topic of the article is boredom experienced as a condition of chronic monotony and not sufficient simulation that blocks man?s cognitive and creative activity. However, it has also positive aspects, which is also mentioned in the text. The writer discusses the concept of boredom, its types (situational boredom, existential boredom, chronic boredom and boredom caused by surfeit), sources of boredom and some effects of chronic boredom which are important from the pedagogic point of view. The boredom is juxtaposed with curiosity and cognitive fascination, which is the basis of internal motivation connected with an effective creative process. He also notices and shortly presents positive aspects of ordinary boredom and the condition of ?dolce far niente?, ?sanctified passiveness? as a chance to slow down and contemplate oneself and the world. The conclusion, however, is that the boredom should be perceived as a permanent state of the lack of research attitude.

Keywords

nuda znudzenie edukacja pedagogika boredom education pedagogy

Article Details

How to Cite
Szmidt, K. J. (2013). Boredom as a Pedagogic Problem. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(3(63), 55–69. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/54

References

  1. ADAIR J., 2008, Sztuka twórczego myślenia, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
  2. AMABILE T.M., 1996, Creativity in Context. Update to the Social Psychology of Creativity, Westview Press.
  3. CRAFT A., 2000, Creativity across the primary curriculum. Framing and developing practice, Routledge, London.
  4. CSIKSZENTMIHALYI M., 1975, Beyond boredom and anxiety, Jossey-Bass, San Francisco.
  5. CSIKSZENTMIHALYI M., 1996, Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention, Harper Perennial, New York.
  6. CSIKSZENTMIHALYI M., 1997, Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Wyd. Studio Emka, Warszawa.
  7. CSIKSZENTMIHALYI M., 1998, Urok codzienności. Psychologia emocjonalnego przepływu, Wydawnictwo CiS, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
  8. CZAPLIŃSKI P., ŚLIWIŃSKI P. (red.), 1999, Nuda w kulturze, Rebis, Poznań.
  9. FARMER R.F., SUNDBERG N.D., 1986, Boredom Proneness: The Development and Correlates of a New Scale, Journal of Personality Assessment, nr 50.
  10. GLEICK J., 2003, Szybciej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
  11. GURYCKA A., 1977, Przeciw nudzie. O aktywności, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa.
  12. HEALY S.D., 1984, Boredom, Self and Culture, Toronto.
  13. HENNESSEY B.A., 2010, Intrinsic Motivation and Creativity in the Classroom: Have We Come Full Circle?, [in:] R.A. Beghetto, J.C. Kaufman (eds.), Nurturing Creativity in the Classroom, Cambridge University Press, New York.
  14. KALAT J.W., 2006, Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  15. KLUSKA P., 2007, Nuda – jej doświadczanie i przełamywanie w opiniach studentów pedagogiki, maszynopis pracy magisterskiej napisanej pod kier. K.J. Szmidta, Katedra Badań Edukacyjnych UŁ, Łódź.
  16. KLUS-STAŃSKA D., 2000, Po co nam wiedza potoczna w szkole?, [w:] K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, Warszawa.
  17. KOZIELECKI J., 1998, Człowiek wielowymiarowy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  18. MASLOW A.H., 1990, Motywacja i osobowość, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa.
  19. MIETZEL G., 2002, Psychologia kształcenia, GWP, Gdańsk.
  20. POSTMAN N., 1995, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, PIW, Warszawa.
  21. SARACHO O.N., 2012, Teachers’ Perceptions and Behaviors on Creativity, [in:] O. Saracho (ed.), Contemporary Perspectives on Research in Creativity in Early Childhood Education, Information Age Publishing, Charlotte.
  22. SPACKS P.M., 1995, Boredom: The Literary History of a State of Mind, Chicago.
  23. STAŃCZYK P., 2012, Nuda w szkole – między alienacją a emancypacją, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3.
  24. STARKO A.J., 2010, Creativity in the Classroom. Schools of Curious Delight, 4th ed., Routlege, New York, London.
  25. SZMIDT K.J., 2001, Doświadczenie „przepływu” jako kategoria pedagogiczna, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, D. Śmierzyński (red.), Problemy teoretyczno-metodologiczne pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
  26. SZMIDT K.J., 2003, Szkoła przeciw myśleniu pytajnemu uczniów: próba określenia problemu, sugestie rozwiązania, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
  27. SZMIDT K.J., 2011, Konkurs, czyli porażka. Szkolna praktyka stymulowania zdolności uczniów, [w:] J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać – zrozumieć – doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  28. SZMIDT K.J., 2013, Pedagogika twórczości, wydanie drugie poszerzone, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
  29. TIGHE E., PICARIELLO M.L., AMABILE T.M., 2003, Environmental Influences on Motivation and Creativity in the Classroom, [in:] J.C. Houtz (ed.), The Educational Psychology of Creativity, Hampton Press, Inc., Cresskill.
  30. TOOHEY P., 2012, Historia nudy, Bellona, Warszawa.
  31. TREFFINGER D.J., SCHOONOVER P.F., SELBY E.C., 2013, Educating for Creativity & Innovation, Prufrock Press, Inc. Waco.
  32. WINTER R., 2012, Nuda w kulturze rozrywki. Poradnik, Wydawnictwo WAM, Kraków.