Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem tej polemiki z artykułem Konrada Rejmana jest odsłonięcie tych fragmentów jego wywodu, które widziane z perspektywy krytycznej prowadzą do innej edukacji dla pokoju. Takiej, która jest związana z aktywnością ruchów społecznych, prowadzi badania terenowe i nauczycielskie, eksperymentuje i dba o demokrację. I nie polega na dialogu jako na panaceum.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów. O ile nie jest określone inaczej opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
O ile nie jest określone inaczej prawa do tekstów na stronie posiadają ich autorzy, a teksty są dostępne są licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Aleksandrowicz, T. R. (2017). Wywiad jako narzędzie w koncepcji nowych wojen. Casus konfliktu ukraińskiego. Studia Politologiczne, 43, 165–193.
- Bajaj, M. (2014). Pedagogies of resistance and critical peace education praxis. Journal of Peace Education, 12(2), 154–166.
- Bar-Tal, D., & Rosen, Y. (2009). Peace education in societies involved in intractable conflicts: Direct and indirect models. Review of Educational Research, 79(2), 557–575. https://doi.org/10.3102/0034654308330969
- Bekerman, Z. (2007). Rethinking intergroup encounters: rescuing praxis from theory, activity from education, and peace/co‐existence from identity and culture. Journal of Peace Education, 4(1), 21–37. https://doi.org/10.1080/17400200601171198
- Bendell, J. (2016). Deep adaptation: a map for navigating climate tragedy. IFLAS Occasional Paper, 2, 36. www.iflas.info
- Boulding, E. (1986). Educating for peace: A feminist perspective on peace, research, and action. The Journal of Higher Education, 57(5), 552–554. https://doi.org/10.1080/00221546.1986.11778802
- Clarke-Habibi, S. (2005). Transforming worldviews: The case of education for peace in Bosnia and Herzegovina. Journal of Transformative Education, 3(1), 33–56. https://doi.org/10.1177/1541344604270238
- Czaputowicz, J. (2017). Program i inicjatywy Ruchu „Wolność i Pokój” w zakresie polityki międzynarodowej. Pamięć i Sprawiedliwość, 2(30), 179–202.
- Czarnota, K., Dąbrowska, A., Fiałkowska, K., Karwan-Jastrzębska, J., Klaus, W., Kosowicz, A. A., Mandelt, M., Mazur, J., Mikulska-Jolles, A., & Wesołowski, F. (2021). Humanitarian crisis at the Polish-Belarusian. Report by Grupa Granica. https://www.grupagranica.pl/files/Grupa-Granica-Report-Humanitarian-crisis-at-the-Polish-Belarusian-border.pdf
- Czyżewski, K. (2019). W stronę Xenopolis. Międzynarodowe Centrum Kultury.
- Fiałkowska, K. (2022). Obsesja systematyzacji - czyli co o migracjach sądzi Straż Graniczna, ustami swojego generała na wykładzie inauguracyjnym. https://www.bbng.org/obsesja-systematyzacji
- Fisher, R. (2006). Still thinking: The case for meditation with children. Thinking Skills and Creativity, 1(2), 146–151. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2006.06.004
- Galtung, J. (1969). Violence, peace and peace research. Journal of Peace Research, 6(3), 167–191. https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150546
- Resolution adopted by the General Assembly 33/73. Declaration on the Preparation of Societies for Life in Peace, (1978). http://www.un-documents.net/a33r73.htm
- Grzebalska, W. (2021). Regendering defence through a national-conservative platform? The case of Polish paramilitary organizing. Critical Military Studies, 00(00), 1–20. https://doi.org/10.1080/23337486.2021.1977888
- Gur-Ze’ev, I. (2001). Philosophy of peace education in a postmodern era. Educational Theory, 51(3), 315–336. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2001.00315.x
- Gur-Ze’ev, I. (2014). Improvisation, violence, and peace education. In P. P. Trifonas & B. Wright (Eds.), Critical issues in peace and education (pp. 104–120).
- Habermas, J., & Derrida, J. (2003). 15 February 15, or what binds Europeans together: A plea for a common foreign policy, beginning in the core of Europe. Constellations, 10(3), 291–297. https://doi.org/10.1515/9781474473132-021
- Halemba, A. (2022). Europe in the woods. Reflections on the situation at the Polish-Belarusian border. Ethnologia Europaea, 52(1), 1–13.
- Jachira, K. (2022). Interpelacja nr 30630 do ministra edukacji i nauki w sprawie akcji “Murem za polskim mundurem” organizowanej w polskich szkołach oraz roli ministerstwa i kuratorów oświaty w promowaniu tej inicjatywy oraz inicjatyw podobnych. Sejm RP. https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=CAVF8Y
- McGlynn, C., Niens, U., Cairns, E., & Hewstone, M. (2004). Moving out of conflict: the contribution of integrated schools in Northern Ireland to identity, attitudes, forgiveness and reconciliation. Journal of Peace Education, 1(2), 147–163. https://doi.org/10.1080/1740020042000253712
- Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa. In M. Mendel (Ed.), Pedagogika miejsca (pp. 21–37). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
- Niesz, T. (2022). Education as social movement tactic, target, context, and outcome. In R. Desjardins & S. Wiksten (Eds.), Handbook of civic engagement and education (pp. 68–82). Edward Elgar Publishing.
- Ochmann, P., & Wojas, J. (2019). Wojna hybrydowa jako przykład umiędzynarodowionego konfliktu wewnętrznego. Studia Prawa Publicznego, 22(2), 101–121. https://doi.org/10.14746/spp.2018.2.22.5
- Pyżalski, J., & Roland, E. (2010). Bullying and special needs. A handbook (J. Pyżalski & E. Roland (Eds.). Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi / Universytet w Stavanger. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/5514/3/Bullying_and_special_needs.pdf
- Rejman, K. (2022). Pedagogika i (nie)istnienie - egzystencjalna refleksja o edukacji i pokoju. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1–25. https://doi.org/https://doi.org/10.34862/tce/2022/11/08/0d94-6j42
- Roland, E., & Midthassel, U. V. (2012). The Zero program. New Directions for Youth Development, 133, 29–39. https://doi.org/10.1002/yd
- Romanowska, A. (2009). Szekspir Czesława Miłosza. Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, 4(100), 111–128.
- Suchodolski, B. (Ed.). (1983). Wychowanie dla pokoju. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
- Symonides, J. (1980). Wychowanie dla pokoju. Książka i Wiedza.
- Taleb, N. N. (2013). Antykruchość: o rzeczach, którym służą wstrząsy. Kurhaus.
- Thiessen, M. S., Walsh, Z., Bird, B. M., & Lafrance, A. (2018). Psychedelic use and intimate partner violence: The role of emotion regulation. Journal of Psychopharmacology, 32(7), 749–755. https://doi.org/10.1177/0269881118771782
- Wesołowska, E. A. (1993). Współpraca między narodami i wychowanie dla pokoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Wessells, M. G. (2013). Cosmology, context, and peace education: A view from war zones. In Critical Peace Education: Difficult Dialogues. https://doi.org/10.1007/978-90-481-3945-3_6
- Wieviorka, M. (2003). Violence and the subject. Thesis eleven, 73(1), 42–50. https://doi.org/10.1177/0725513603073001003
- Wolski, J., & Drabiński, A. (2022). Ukraina (Analiza) Tragedia demografii. Wow - Wolski o Wojnie, YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zB3A2okWkGQ
- Zembylas, M., & Bekerman, Z. (2013). Peace education in the present: Dismantling and reconstructing some fundamental theoretical premises. Journal of Peace Education, 10(2), 197–214. https://doi.org/10.1080/17400201.2013.790253
- Zielińska, M. (2016). Polacy w Reykjaviku: Miejsce, mobilność i edukacja. Stowarzyszenie Na Styku.
- Żuk, P., & Żuk, P. (2018). An ‘ordinary man’s’ protest: self-immolation as a radical political message in Eastern Europe today and in the past. Social Movement Studies, 17(5), 610–617. https://doi.org/10.1080/14742837.2018.1468245