Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem tej polemiki z artykułem Konrada Rejmana jest odsłonięcie tych fragmentów jego wywodu, które widziane z perspektywy krytycznej prowadzą do innej edukacji dla pokoju. Takiej, która jest związana z aktywnością ruchów społecznych, prowadzi badania terenowe i nauczycielskie, eksperymentuje i dba o demokrację. I nie polega na dialogu jako na panaceum.

Słowa kluczowe

krytyczna edukacja dla pokoju problem skali badania dla pokoju ruchy społeczne

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Kowzan, P. (2022). Przyczynek do diagnozy potencjału edukacji dla pokoju w kraju przyfrontowym. Polemika z artykułem Konrada Rejmana „Pedagogika i (nie)istnienie - pokój jako wyzwanie dla edukacji”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 24(2(92), 147-163. https://doi.org/10.34862/tce/2022/12/22/zhdh-0g12

Referencje

  1. Aleksandrowicz, T. R. (2017). Wywiad jako narzędzie w koncepcji nowych wojen. Casus konfliktu ukraińskiego. Studia Politologiczne, 43, 165–193.
  2. Bajaj, M. (2014). Pedagogies of resistance and critical peace education praxis. Journal of Peace Education, 12(2), 154–166.
  3. Bar-Tal, D., & Rosen, Y. (2009). Peace education in societies involved in intractable conflicts: Direct and indirect models. Review of Educational Research, 79(2), 557–575. https://doi.org/10.3102/0034654308330969
  4. Bekerman, Z. (2007). Rethinking intergroup encounters: rescuing praxis from theory, activity from education, and peace/co‐existence from identity and culture. Journal of Peace Education, 4(1), 21–37. https://doi.org/10.1080/17400200601171198
  5. Bendell, J. (2016). Deep adaptation: a map for navigating climate tragedy. IFLAS Occasional Paper, 2, 36. www.iflas.info
  6. Boulding, E. (1986). Educating for peace: A feminist perspective on peace, research, and action. The Journal of Higher Education, 57(5), 552–554. https://doi.org/10.1080/00221546.1986.11778802
  7. Clarke-Habibi, S. (2005). Transforming worldviews: The case of education for peace in Bosnia and Herzegovina. Journal of Transformative Education, 3(1), 33–56. https://doi.org/10.1177/1541344604270238
  8. Czaputowicz, J. (2017). Program i inicjatywy Ruchu „Wolność i Pokój” w zakresie polityki międzynarodowej. Pamięć i Sprawiedliwość, 2(30), 179–202.
  9. Czarnota, K., Dąbrowska, A., Fiałkowska, K., Karwan-Jastrzębska, J., Klaus, W., Kosowicz, A. A., Mandelt, M., Mazur, J., Mikulska-Jolles, A., & Wesołowski, F. (2021). Humanitarian crisis at the Polish-Belarusian. Report by Grupa Granica. https://www.grupagranica.pl/files/Grupa-Granica-Report-Humanitarian-crisis-at-the-Polish-Belarusian-border.pdf
  10. Czyżewski, K. (2019). W stronę Xenopolis. Międzynarodowe Centrum Kultury.
  11. Fiałkowska, K. (2022). Obsesja systematyzacji - czyli co o migracjach sądzi Straż Graniczna, ustami swojego generała na wykładzie inauguracyjnym. https://www.bbng.org/obsesja-systematyzacji
  12. Fisher, R. (2006). Still thinking: The case for meditation with children. Thinking Skills and Creativity, 1(2), 146–151. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2006.06.004
  13. Galtung, J. (1969). Violence, peace and peace research. Journal of Peace Research, 6(3), 167–191. https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150546
  14. Resolution adopted by the General Assembly 33/73. Declaration on the Preparation of Societies for Life in Peace, (1978). http://www.un-documents.net/a33r73.htm
  15. Grzebalska, W. (2021). Regendering defence through a national-conservative platform? The case of Polish paramilitary organizing. Critical Military Studies, 00(00), 1–20. https://doi.org/10.1080/23337486.2021.1977888
  16. Gur-Ze’ev, I. (2001). Philosophy of peace education in a postmodern era. Educational Theory, 51(3), 315–336. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2001.00315.x
  17. Gur-Ze’ev, I. (2014). Improvisation, violence, and peace education. In P. P. Trifonas & B. Wright (Eds.), Critical issues in peace and education (pp. 104–120).
  18. Habermas, J., & Derrida, J. (2003). 15 February 15, or what binds Europeans together: A plea for a common foreign policy, beginning in the core of Europe. Constellations, 10(3), 291–297. https://doi.org/10.1515/9781474473132-021
  19. Halemba, A. (2022). Europe in the woods. Reflections on the situation at the Polish-Belarusian border. Ethnologia Europaea, 52(1), 1–13.
  20. Jachira, K. (2022). Interpelacja nr 30630 do ministra edukacji i nauki w sprawie akcji “Murem za polskim mundurem” organizowanej w polskich szkołach oraz roli ministerstwa i kuratorów oświaty w promowaniu tej inicjatywy oraz inicjatyw podobnych. Sejm RP. https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=CAVF8Y
  21. McGlynn, C., Niens, U., Cairns, E., & Hewstone, M. (2004). Moving out of conflict: the contribution of integrated schools in Northern Ireland to identity, attitudes, forgiveness and reconciliation. Journal of Peace Education, 1(2), 147–163. https://doi.org/10.1080/1740020042000253712
  22. Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa. In M. Mendel (Ed.), Pedagogika miejsca (pp. 21–37). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  23. Niesz, T. (2022). Education as social movement tactic, target, context, and outcome. In R. Desjardins & S. Wiksten (Eds.), Handbook of civic engagement and education (pp. 68–82). Edward Elgar Publishing.
  24. Ochmann, P., & Wojas, J. (2019). Wojna hybrydowa jako przykład umiędzynarodowionego konfliktu wewnętrznego. Studia Prawa Publicznego, 22(2), 101–121. https://doi.org/10.14746/spp.2018.2.22.5
  25. Pyżalski, J., & Roland, E. (2010). Bullying and special needs. A handbook (J. Pyżalski & E. Roland (Eds.). Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi / Universytet w Stavanger. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/5514/3/Bullying_and_special_needs.pdf
  26. Rejman, K. (2022). Pedagogika i (nie)istnienie - egzystencjalna refleksja o edukacji i pokoju. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1–25. https://doi.org/https://doi.org/10.34862/tce/2022/11/08/0d94-6j42
  27. Roland, E., & Midthassel, U. V. (2012). The Zero program. New Directions for Youth Development, 133, 29–39. https://doi.org/10.1002/yd
  28. Romanowska, A. (2009). Szekspir Czesława Miłosza. Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, 4(100), 111–128.
  29. Suchodolski, B. (Ed.). (1983). Wychowanie dla pokoju. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  30. Symonides, J. (1980). Wychowanie dla pokoju. Książka i Wiedza.
  31. Taleb, N. N. (2013). Antykruchość: o rzeczach, którym służą wstrząsy. Kurhaus.
  32. Thiessen, M. S., Walsh, Z., Bird, B. M., & Lafrance, A. (2018). Psychedelic use and intimate partner violence: The role of emotion regulation. Journal of Psychopharmacology, 32(7), 749–755. https://doi.org/10.1177/0269881118771782
  33. Wesołowska, E. A. (1993). Współpraca między narodami i wychowanie dla pokoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  34. Wessells, M. G. (2013). Cosmology, context, and peace education: A view from war zones. In Critical Peace Education: Difficult Dialogues. https://doi.org/10.1007/978-90-481-3945-3_6
  35. Wieviorka, M. (2003). Violence and the subject. Thesis eleven, 73(1), 42–50. https://doi.org/10.1177/0725513603073001003
  36. Wolski, J., & Drabiński, A. (2022). Ukraina (Analiza) Tragedia demografii. Wow - Wolski o Wojnie, YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zB3A2okWkGQ
  37. Zembylas, M., & Bekerman, Z. (2013). Peace education in the present: Dismantling and reconstructing some fundamental theoretical premises. Journal of Peace Education, 10(2), 197–214. https://doi.org/10.1080/17400201.2013.790253
  38. Zielińska, M. (2016). Polacy w Reykjaviku: Miejsce, mobilność i edukacja. Stowarzyszenie Na Styku.
  39. Żuk, P., & Żuk, P. (2018). An ‘ordinary man’s’ protest: self-immolation as a radical political message in Eastern Europe today and in the past. Social Movement Studies, 17(5), 610–617. https://doi.org/10.1080/14742837.2018.1468245