Main Article Content
Abstract
The article describes how children perceive the difference between humans and animals. Classic definitions of species difference known from philosophy or theology differ significantly from the meanings that children describe to differences between the human and animal worlds. At the same time, in many theories of education, the child and childhood are perceived as belonging to the world of nature. Therefore, the question about children's ways of perceiving the species difference seems to be particularly important from the perspective of education and cultural anthropology. Based on interviews with children, the text shows the meanings and consequences of placing the meanings of the species difference in the ways of obtaining and consuming food. Interpreting the collected empirical material with the help of critical discourse analysis, we can see the polysemic nature of the species difference understood in this way, the functions of which are generated by cultural, religious and species divisions.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- Arens, W. (2010). Mit ludożercy: Antropologia i antropofagia. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- Barker, Ch. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Baratay, E. (2014). Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii. Wydawnictwo w Podwórku.
- Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka.
- Cackowska, M. (2009). Książka obrazkowa dla dzieci. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkow-ska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna (s. 312-330). Wydawnictwa Adademickie i Profesjonalne.
- Campbell. N. A., Reece J. B., Urry, L. A. (2013). Biologia. Rebis.
- Cole, M., Stewart, K. (2014). Our Children and Other Animals. The Cultural Construction of Hu-man-Animal Relations in Childhood. Farnham-Burlington.
- Daniel, C. (2006). Voracious children: who eats whom in children’s literature.Routledge.
- Derrida, J. (2002). The Animal That Therefore I Am (More to Follow). Critical Inquiry, 28(2), 369-418.
- Garbula, J. M., Kowalik-Olubińska, M. (2012). Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturowej. Przegląd Pedagogiczny, (1), 25-34.
- Herrmann, P., Waxman, S. R., Medin, D. L. (2010). Anthropocentrism is not the first step in chil-dren’s reasoning about the natural world. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(22), 9979-9984. https://doi.org/10.1073/pnas.1004440107
- Hunt, P. (2008). Literatura dla dzieci a dzieciństwo. W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań na dzieciństwem. Wydawnictwo WAM.
- Jabłońska, B. (2013). Krytyczna analiza dyskursu w świetle założeń socjologii fenomenologicznej (dylematy teoretyczno- metodologiczne). Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(1), 48-61. https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.1.04
- Jordanowa, L. (1989). Children in History. Concepts of Nature and Society. In: G. Scarre (Ed.), Chil-dren, parents and Politics (s. 3-24). Cambiridge Uniwersity Press.
- Kartezjusz. (2002). Rozprawa o metodzie. Zielona Sowa.
- Kehily, M. J. (2008). Zrozumieć dzieciństwo. Wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia. W: M. Kościelniak (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 15-42). Wydawnictwo WAM.
- Kipling, R. (2010). Księga Dżungli. Media Rodzina.
- Kummerling-Meibauer, B., Meibauer, J. (2017). Pierwsze ilustracje, pierwsze koncepty: książki wczesnokonceptowe. W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 57-78). Instytut Kultury Popularnej.
- Konecki, K. T. (2005). Ludzie i ich zwierzęta. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. https://www.echr.coe.int/documents/convention_pol.pdf
- Mamzer, H. (2015). Posthumanizm we współczesnych modelach rodzin: zwierzęta jako członkowie rodziny? W: S. Grotowska, I. Taranowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy (s. 151-176). Oficyna Wydawnicza Arboretum.
- Męczkowska-Christiansen, A. (2010). Dyskursy dzieciństwa a polityka. Pomiędzy wykluczeniem a obywatelskim uczestnictwem. Problemy Wczesnej Edukacji, 12(2), 25-38.
- Nowicki, T. (2013). Żywy trup. Jak kultura popularna reprodukuje lęk przed wykluczeniem. Kultura Popularna, 2(36), s. 112-127. http://doi.org/10.5604/16448340.1081211
- Pilch, T., Baumman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Żak.
- Rehman, A. A., Alharthi, K. (2016). An Introduction to Research Paradigms. International Journal of Educational Investigations, 3(8), 51-59. http://www.ijeionline.com/attachments/article/57/IJEI.Vol.3.No.8.05.pdf
- Szkudlarek, T. (2012a). Tożsamość. W: Dyskursywna konstrukcja podmiotu (s. 303-356). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Szkudlarek, T. (2012b). Wstęp. W: Dyskursywna konstrukcja podmiotu (s. 7-25). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Szczygielska, M. (2017). Jedząc kebaba... Zwierzęta i zwierzęcość a islamofobia. Praktyka Teoretyczna, 26(4), 238-248. https://doi.org/10.14746/prt.2017.4.9
- Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka – studium pajdocentryzmu. Wydawnictwo GWP.
- Tarłowski, A., Rybska, E. (2021). Young Children’s Inductive Inferences Within Animals Are Affect-ed by Whether Animals Are Presented Anthropomorphically in Films. Frontiers in Psychology, 12, article 634809. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.63480
- Tillmann, K.-J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Waxman, S. R., Herrmann, P., Woodring, J., Medin, D. L. (2014). Humans (really) are animals: picture-book reading influences 5-year-old urban children’s construal of the relation between humans and non-human animals. Frontiers in psychology, 5, article 172. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00172
- Weil, K. (2014). Zwrot ku zwierzętom. Sprawozdanie. W: A. Barcz, M. Dąbrowska (red.), Zwierzęta, gender i kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna (s. 15-35). Enaukowiec.
- White, E. B. (1999). Stuart Malutki. Prószyński i S-ka.
References
Arens, W. (2010). Mit ludożercy: Antropologia i antropofagia. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Barker, Ch. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Baratay, E. (2014). Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii. Wydawnictwo w Podwórku.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka.
Cackowska, M. (2009). Książka obrazkowa dla dzieci. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkow-ska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna (s. 312-330). Wydawnictwa Adademickie i Profesjonalne.
Campbell. N. A., Reece J. B., Urry, L. A. (2013). Biologia. Rebis.
Cole, M., Stewart, K. (2014). Our Children and Other Animals. The Cultural Construction of Hu-man-Animal Relations in Childhood. Farnham-Burlington.
Daniel, C. (2006). Voracious children: who eats whom in children’s literature.Routledge.
Derrida, J. (2002). The Animal That Therefore I Am (More to Follow). Critical Inquiry, 28(2), 369-418.
Garbula, J. M., Kowalik-Olubińska, M. (2012). Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturowej. Przegląd Pedagogiczny, (1), 25-34.
Herrmann, P., Waxman, S. R., Medin, D. L. (2010). Anthropocentrism is not the first step in chil-dren’s reasoning about the natural world. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(22), 9979-9984. https://doi.org/10.1073/pnas.1004440107
Hunt, P. (2008). Literatura dla dzieci a dzieciństwo. W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań na dzieciństwem. Wydawnictwo WAM.
Jabłońska, B. (2013). Krytyczna analiza dyskursu w świetle założeń socjologii fenomenologicznej (dylematy teoretyczno- metodologiczne). Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(1), 48-61. https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.1.04
Jordanowa, L. (1989). Children in History. Concepts of Nature and Society. In: G. Scarre (Ed.), Chil-dren, parents and Politics (s. 3-24). Cambiridge Uniwersity Press.
Kartezjusz. (2002). Rozprawa o metodzie. Zielona Sowa.
Kehily, M. J. (2008). Zrozumieć dzieciństwo. Wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia. W: M. Kościelniak (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 15-42). Wydawnictwo WAM.
Kipling, R. (2010). Księga Dżungli. Media Rodzina.
Kummerling-Meibauer, B., Meibauer, J. (2017). Pierwsze ilustracje, pierwsze koncepty: książki wczesnokonceptowe. W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 57-78). Instytut Kultury Popularnej.
Konecki, K. T. (2005). Ludzie i ich zwierzęta. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. https://www.echr.coe.int/documents/convention_pol.pdf
Mamzer, H. (2015). Posthumanizm we współczesnych modelach rodzin: zwierzęta jako członkowie rodziny? W: S. Grotowska, I. Taranowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy (s. 151-176). Oficyna Wydawnicza Arboretum.
Męczkowska-Christiansen, A. (2010). Dyskursy dzieciństwa a polityka. Pomiędzy wykluczeniem a obywatelskim uczestnictwem. Problemy Wczesnej Edukacji, 12(2), 25-38.
Nowicki, T. (2013). Żywy trup. Jak kultura popularna reprodukuje lęk przed wykluczeniem. Kultura Popularna, 2(36), s. 112-127. http://doi.org/10.5604/16448340.1081211
Pilch, T., Baumman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Żak.
Rehman, A. A., Alharthi, K. (2016). An Introduction to Research Paradigms. International Journal of Educational Investigations, 3(8), 51-59. http://www.ijeionline.com/attachments/article/57/IJEI.Vol.3.No.8.05.pdf
Szkudlarek, T. (2012a). Tożsamość. W: Dyskursywna konstrukcja podmiotu (s. 303-356). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Szkudlarek, T. (2012b). Wstęp. W: Dyskursywna konstrukcja podmiotu (s. 7-25). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Szczygielska, M. (2017). Jedząc kebaba... Zwierzęta i zwierzęcość a islamofobia. Praktyka Teoretyczna, 26(4), 238-248. https://doi.org/10.14746/prt.2017.4.9
Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka – studium pajdocentryzmu. Wydawnictwo GWP.
Tarłowski, A., Rybska, E. (2021). Young Children’s Inductive Inferences Within Animals Are Affect-ed by Whether Animals Are Presented Anthropomorphically in Films. Frontiers in Psychology, 12, article 634809. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.63480
Tillmann, K.-J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Waxman, S. R., Herrmann, P., Woodring, J., Medin, D. L. (2014). Humans (really) are animals: picture-book reading influences 5-year-old urban children’s construal of the relation between humans and non-human animals. Frontiers in psychology, 5, article 172. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00172
Weil, K. (2014). Zwrot ku zwierzętom. Sprawozdanie. W: A. Barcz, M. Dąbrowska (red.), Zwierzęta, gender i kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna (s. 15-35). Enaukowiec.
White, E. B. (1999). Stuart Malutki. Prószyński i S-ka.