Main Article Content

Abstract

The article describes how children perceive the difference between humans and animals. Classic definitions of species difference known from philosophy or theology differ significantly from the meanings that children describe to differences between the human and animal worlds. At the same time, in many theories of education, the child and childhood are perceived as belonging to the world of nature. Therefore, the question about children's ways of perceiving the species difference seems to be particularly important from the perspective of education and cultural anthropology. Based on interviews with children, the text shows the meanings and consequences of placing the meanings of the species difference in the ways of obtaining and consuming food. Interpreting the collected empirical material with the help of critical discourse analysis, we can see the polysemic nature of the species difference understood in this way, the functions of which are generated by cultural, religious and species divisions.

Keywords

różnica gatunkowa animal studies wczesne wychowanie jedzenie species difference, animal studies, early education, food species difference animal studies early education food

Article Details

How to Cite
Nowicki, T. (2022). The Difference between Human and Animal in the Perception of Children in Early School Age . INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 24(1(91), 91–111. https://doi.org/10.34862/TCE/2022/07/18/9502-F723

References

  1. Arens, W. (2010). Mit ludożercy: Antropologia i antropofagia. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  2. Barker, Ch. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  3. Baratay, E. (2014). Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii. Wydawnictwo w Podwórku.
  4. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka.
  5. Cackowska, M. (2009). Książka obrazkowa dla dzieci. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkow-ska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna (s. 312-330). Wydawnictwa Adademickie i Profesjonalne.
  6. Campbell. N. A., Reece J. B., Urry, L. A. (2013). Biologia. Rebis.
  7. Cole, M., Stewart, K. (2014). Our Children and Other Animals. The Cultural Construction of Hu-man-Animal Relations in Childhood. Farnham-Burlington.
  8. Daniel, C. (2006). Voracious children: who eats whom in children’s literature.Routledge.
  9. Derrida, J. (2002). The Animal That Therefore I Am (More to Follow). Critical Inquiry, 28(2), 369-418.
  10. Garbula, J. M., Kowalik-Olubińska, M. (2012). Konstruowanie obrazu dzieciństwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturowej. Przegląd Pedagogiczny, (1), 25-34.
  11. Herrmann, P., Waxman, S. R., Medin, D. L. (2010). Anthropocentrism is not the first step in chil-dren’s reasoning about the natural world. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(22), 9979-9984. https://doi.org/10.1073/pnas.1004440107
  12. Hunt, P. (2008). Literatura dla dzieci a dzieciństwo. W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań na dzieciństwem. Wydawnictwo WAM.
  13. Jabłońska, B. (2013). Krytyczna analiza dyskursu w świetle założeń socjologii fenomenologicznej (dylematy teoretyczno- metodologiczne). Przegląd Socjologii Jakościowej, 9(1), 48-61. https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.1.04
  14. Jordanowa, L. (1989). Children in History. Concepts of Nature and Society. In: G. Scarre (Ed.), Chil-dren, parents and Politics (s. 3-24). Cambiridge Uniwersity Press.
  15. Kartezjusz. (2002). Rozprawa o metodzie. Zielona Sowa.
  16. Kehily, M. J. (2008). Zrozumieć dzieciństwo. Wprowadzenie w kluczowe tematy i zagadnienia. W: M. Kościelniak (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 15-42). Wydawnictwo WAM.
  17. Kipling, R. (2010). Księga Dżungli. Media Rodzina.
  18. Kummerling-Meibauer, B., Meibauer, J. (2017). Pierwsze ilustracje, pierwsze koncepty: książki wczesnokonceptowe. W: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak (red.), Książka obrazkowa. Wprowadzenie (s. 57-78). Instytut Kultury Popularnej.
  19. Konecki, K. T. (2005). Ludzie i ich zwierzęta. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  20. Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. https://www.echr.coe.int/documents/convention_pol.pdf
  21. Mamzer, H. (2015). Posthumanizm we współczesnych modelach rodzin: zwierzęta jako członkowie rodziny? W: S. Grotowska, I. Taranowicz (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy (s. 151-176). Oficyna Wydawnicza Arboretum.
  22. Męczkowska-Christiansen, A. (2010). Dyskursy dzieciństwa a polityka. Pomiędzy wykluczeniem a obywatelskim uczestnictwem. Problemy Wczesnej Edukacji, 12(2), 25-38.
  23. Nowicki, T. (2013). Żywy trup. Jak kultura popularna reprodukuje lęk przed wykluczeniem. Kultura Popularna, 2(36), s. 112-127. http://doi.org/10.5604/16448340.1081211
  24. Pilch, T., Baumman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Żak.
  25. Rehman, A. A., Alharthi, K. (2016). An Introduction to Research Paradigms. International Journal of Educational Investigations, 3(8), 51-59. http://www.ijeionline.com/attachments/article/57/IJEI.Vol.3.No.8.05.pdf
  26. Szkudlarek, T. (2012a). Tożsamość. W: Dyskursywna konstrukcja podmiotu (s. 303-356). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  27. Szkudlarek, T. (2012b). Wstęp. W: Dyskursywna konstrukcja podmiotu (s. 7-25). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  28. Szczygielska, M. (2017). Jedząc kebaba... Zwierzęta i zwierzęcość a islamofobia. Praktyka Teoretyczna, 26(4), 238-248. https://doi.org/10.14746/prt.2017.4.9
  29. Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka – studium pajdocentryzmu. Wydawnictwo GWP.
  30. Tarłowski, A., Rybska, E. (2021). Young Children’s Inductive Inferences Within Animals Are Affect-ed by Whether Animals Are Presented Anthropomorphically in Films. Frontiers in Psychology, 12, article 634809. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.63480
  31. Tillmann, K.-J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  32. Waxman, S. R., Herrmann, P., Woodring, J., Medin, D. L. (2014). Humans (really) are animals: picture-book reading influences 5-year-old urban children’s construal of the relation between humans and non-human animals. Frontiers in psychology, 5, article 172. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00172
  33. Weil, K. (2014). Zwrot ku zwierzętom. Sprawozdanie. W: A. Barcz, M. Dąbrowska (red.), Zwierzęta, gender i kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna (s. 15-35). Enaukowiec.
  34. White, E. B. (1999). Stuart Malutki. Prószyński i S-ka.