Main Article Content

Abstract

The presented article is an effect of reflections on concepts and categories by the means of which the knowledge about youth is designed in the pedagogical discourse. In the research a specific type of discourse analysis had been used by the means of combining the issues of knowledge production, power relations and the construction of subjects. It is expressed as an element of the constructing analytics. Starting from the analysis of the pedagogical discourse a reflection has been made on the ways of how specific types of knowledge about young people/youth, which are the constructions expressing certain interests (utility systems, values, viewpoints) create conditions of possibilities and justification for constructing young people. The youth concepts which express characteristic rationalities of ruling were underlined, i.e. considering the category of youth as a resource, problem and transition.

Article Details

How to Cite
Ostrowicka, H. (2020). Pedagogical Discourse as an Element of Constructing Young People. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 16(2(62), 49–73. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/39

References

  1. ADAMSKI W., 1993, Młodzież współczesna, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja „Innowacja”, Warszawa.
  2. ADAMSKI W., 2013, Młodzież jako przedmiot badań. Orientacje teoretyczne i problematyka w perspektywie porównawczej, [w:] J. Głuszyński (red.), Teoretyczno-metodologiczne problemy badań nad młodzieżą, Ośrodek Analiz Społecznych, Poznań.
  3. ARIÈS P., 1973, L’enfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime, Seuil, Paris.
  4. BALEY S., 1931, Psychologia wieku dojrzewania, Książnica-Atlas, Lwów.
  5. BECK U., 2004, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Scholar, Warszawa.
  6. BIELECKA-PRUS J., HOROLETS A., 2013, Rekonstrukcja praktyk analizy dyskursu na podstawie wybranych anglojęzycznych czasopism dyskursywnych, Przegląd Socjologii Jakościowej, 1, dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org› (dostęp 1.03.2013).
  7. BORER V.L., Lawn M., 2013, Introduction. Governing Education Systems by Shaping Data: from the past to the present, from national to international perspectives, European Educational Research Journal, 1.
  8. BOROWICZ R., 2000, Plany życiowe młodzieży, ich realizacja, świat wartości. Badania longitudinalne, Socjologia Wychowania, 14, AUNC, Toruń.
  9. BOROWSKA T., 2007, Zasoby emocjonalne młodzieży a prezentowane przez nią wartości, Forum Oświatowe, 2.
  10. CHAŁASIŃSKI J., 1938, Młode pokolenie chłopów. Procesy i zagadnienia kształtowania się warstwy chłopskiej w Polsce, Państwowy Instytut Kultury Wsi, Warszawa.
  11. CHAŁASIŃSKI J., 1969, Rewolucja młodości. Studia o awansie młodego pokolenia wsi i integracji narodu polskiego, LSW, Warszawa.
  12. CHARMAZ K., 2009, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa.
  13. CHUTORAŃSKI M., 2013, Urządzanie uniwersytetu, [w:] M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy Universitar? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Impuls, Kraków.
  14. CIŻKOWICZ B., 2009, Wyuczona bezradność młodzieży, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz.
  15. CYBAL-MICHALSKA A. (red.), 2011, Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  16. CYLKOWSKA-NOWAK M., 2009, Street Fashion of Japan jako próba konstruowania tożsamości młodzieży japońskiej, Przegląd Pedagogiczny, 1.
  17. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 1997, Niepokoje współczesnej młodzieży: w świetle korespondencji do czasopism młodzieżowych, Impuls, Kraków.
  18. DEAN M., 2010, Governmentality. Power and rule in modern society, Sage, London.
  19. DOMAGAŁA-ZYŚK E., 2008, Uzdolnienia młodzieży a jej szanse na samorealizację kulturową, [w:] F.W. Wawro (red.), Młodzież a kultura życia w kontekstach społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  20. DOMALEWSKI J., MIKIEWICZ P., 2004, Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, IRWiR PAN, Warszawa.
  21. FATYGA B., 1999, Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, OBM UW, Warszawa.
  22. FATYGA B., 2001, Ogólnometodologiczne problemy badań młodzieży, [w:] J. Grzelak, M. Sochocki (red.), Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, Sumus, Warszawa.
  23. FOUCAULT M., 1977, Archeologia wiedzy, PWN, Warszawa.
  24. FOUCAULT M., 1995, Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa.
  25. FOUCAULT M., 2002, Porządek dyskursu, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
  26. FOUCAULT M., 2010, Bezpieczeństwo, terytorium, populacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  27. FOUCAULT M., 2011, Narodziny biopolityki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  28. FOUCAULT M., 2012, Hermeneutyka podmiotu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  29. GILLIS J.R., 1981, Youth and history: Tradition and change in European age relations, Academic Press, London–New York.
  30. GRIESE H., 1996, Socjologiczne teorie młodzieży, Impuls, Kraków.
  31. GRIFFITHS P., 1996, Youth and authority, Oxford University Press, Oxford.
  32. HEJNICKA-BEZWIŃSKA T., 2008, Pedagogika ogólna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  33. JUNG C.G., 1998, O istocie psychiczności. Listy 1906–1961, Wydawnictwo WROTA, Warszawa.
  34. KŁOSKOWSKA A., 1987, Socjologia młodzieży: przegląd koncepcji, Kultura i Społeczeństwo, 2.
  35. KOSSOWSKI P., ŚWIERCZYŃSKA-JELONEK D., 2007, Kontakty kulturalne dzieci i młodzieży – przemiany i uwarunkowania. Kilka słów o badaniach płockich, Kwartalnik Pedagogiczny, 1.
  36. KOZAKIEWICZ M., 1984, Młodzież w okresie przełomów, LSW, Warszawa.
  37. KOZAKIEWICZ M., 1998, Młodzież – teorie młodzieży, [w:] W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii, Fundacja „Innowacja”, Warszawa.
  38. KRAUSE-SIKORSKA H., 2010, Specyfika relacji interpersonalnych w młodzieżowej „społeczności” Digital Natives, Studia Edukacyjne, 14.
  39. KRZYCHAŁA S., 2007, Ryzyko własnego życia. Indywidualizacja w późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  40. KSIĘŻOPOLSKA M., 2007, Style rozwiązywania kryzysu tożsamości wśród nadużywających i uzależnionych od alkoholu młodych przestępców – rozważania teoretyczne z opisem badań własnych, Ruch Pedagogiczny, 5–6.
  41. KWIECIŃSKI Z., 2001, Młodzież – czyli osiem razy „p”: profile epistemiczne, hipotezy, kwestie edukacyjne, [w:] R. Kwiecińska, M. Szymański (red.), Młodzież a dorośli: napięcia między socjalizacją a wychowaniem, Instytut Technologii i Eksploatacji, Kraków.
  42. KWIECIŃSKI Z., 2002, Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Wyd. UMK, Toruń–Olsztyn.
  43. LAWN M., GREK S., 2012, Europeanising education: governing a new policy space, Symposium Books, Oxford.
  44. LEMKE J., 1995, Textual Politics: Discourse and Social Dynamics, Taylor & Francis, London.
  45. LEPPERT R., 2002, Młodzież – świat przeżywany i tożsamość. Studia empiryczne nad bydgoskimi licealistami, Impuls, Kraków.
  46. MALEWSKI M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  47. MAREK L., 2003, Młodzież a odpowiedzialność – czy istotnie koniec „wieku odpowiedzialności”?, [w:] M. Gańko-Karwowska, L. Marek (red.), Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy KBP PAN, Wyd. Hogben, Szczecin.
  48. MILLER R., 1964, U progu młodości, Nasza Księgarnia, Warszawa.
  49. NOWICKA M., 2011, „Urządzenie”, „zastosowanie”, „układ”... – kategoria dispositif u Michela Foucaulta, jej tłumaczenia i ich implikacje dla postfoucaultowskich analiz władzy, Przegląd Socjologii Jakościowej, 2.
  50. O’MALLEY P., 2008, Governmentality and risk, [in:] J. Zinn (ed.), Social theories of risk and uncertainty, Oxford University Press, Oxford.
  51. OLENIACZ M., 2005, Przeżywanie młodości. Obraz fenomenu w badaniach biograficznych, Impuls, Kraków.
  52. OSTROWICKA H., 2012a, Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne, Impuls, Kraków.
  53. OSTROWICKA H., 2012b, Risk and Civicness Discourses as Educational Practices of Constituting the “Entrepreneur of Oneself”, Kultura i Edukacja, 6.
  54. OSTROWICKA-MISZEWSKA H., 2008, Projekt życia czy kalejdoskop epizodów? Kategorie temporalne w świadomości młodych liderów organizacji politycznych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1.
  55. OSTROWSKA U., 2000, Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Impuls, Kraków.
  56. OZGA E., 2007, Obywatelska aktywność młodzieży w środowisku lokalnym, Pedagogika Społeczna, 4.
  57. PIORUNEK M., 2004, Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji, Wydawnictwo UAM, Poznań.
  58. PIORUNEK M., 2005, Młodzież wobec edukacyjno-zawodowej przyszłości – kontekst transformacji kulturowych, [w:] R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  59. PRAJSNER M. (red.), 2003, Młodzież z grup ryzyka. Perspektywy profilaktyki, PARPAMEDIA, Warszawa.
  60. PRZECŁAWSKA A., ROWICKI L. (red.), 2000, Nastolatki i kultura w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  61. ROSE N., 1990, Governing the soul: The shaping of the private self, Routledge, London–New York.
  62. ROSENMAYR L., 1971, Zurtheoretischen Neuorientierung der Jugendsoziologie, [in:] K.R. Allerbeck, L. Rosenmayr (Hrsg), Aufstand der Jugend? NeueAspekte der Jugendsoziologie, Juventa, Monachium.
  63. SADOWNIK A., 2011, Na rozstajnych drogach. Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
  64. SENNET R., 2006, Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Muza, Warszawa.
  65. SIĘGIEŃ A.J., 2006, Poczucie tożsamości narodowej młodzieży pochodzenia białoruskiego. Perspektywa edukacji międzykulturowej, Kultura i Edukacja, 2–3.
  66. SIMONS M.J., MASSCHELEIN J., The governmentalization of learning and the assemblage of a learning apparatus, Educational Theory, 4.
  67. SKUZA P., 2007, Koncepcja zdwojonej podmiotowości C.R. Junga w zrównoważonym badaniu pedagogicznym nad zjawiskiem kibicowania lokalnym klubom piłkarskim wśród młodzieży, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2.
  68. SOŁTYSIAK T. (red.), 2005, Zagrożenia w wychowaniu i w socjalizacji młodzieży oraz możliwości oraz możliwości ich przezwyciężania, Wyd. AB, Bydgoszcz.
  69. STAŃCZYK P., 2009, Młodzież wobec ideologii merytokracji – pozytywna socjalizacja oszukanego pokolenia,
  70. Forum Oświatowe, 1.
  71. SZKUDLAREK T., 1997, Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania XIII, z. 317.
  72. ŚLIWERSKI B., 1998, Pedagogika analityczno-krytyczna Michela Foucaulta, Społeczeństwo Otwarte, nr 1.
  73. TROWLER P., 1998, Education Policy: A Policy Sociology Approach, Routledge, London–New York.
  74. TUROWSKA A., 2008, Znaczenie samooceny w funkcjonowaniu społecznym, Kultura i Edukacja, 2.
  75. TUROWSKA A., 2009, Alokacja kontroli u młodzieży maturalnej, Kultura i Edukacja, 2.
  76. WALTERS W., HAAHR J.H., 2011, Rządzenie Europą. Dyskurs, urządzanie i integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  77. WAWRO F. (red.), 2007, Problemy współczesnej młodzieży w ujęciu nauk społecznych, KUL, Lublin.
  78. WEBER M., 1985, „Obiektywność” poznania w naukach społecznych, [w:] A. Chmielecki, S. Czerniak, J. Niżnik, S. Rainko (red.), Problemy socjologii wiedzy, PWN, Warszawa.
  79. WIATROWSKI Z., 2009, Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej, Wyd. ITE, Radom.
  80. Wielka encyklopedia PWN, 2004, t. 25, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  81. WIŁKOMIRSKA A., 2011, Wiedza obywatelska młodzieży w Polsce i na świecie – komunikat z badań międzynarodowych, Forum Oświatowe, 1.
  82. WODAK R., 2011, Wstęp: badania nad dyskursem – ważne pojęcia i terminy, [w:] R. Wodak, M. Krzyżanowski M., (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Łośgraf, Warszawa.
  83. WODAK R., KRZYŻANOWSKI M. (red.), 2011, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Łośgraf, Warszawa.
  84. WOJTASIK B., 2005, Edukacyjno-zawodowe wybory nastolatków w „społeczeństwie ryzyka”, [w:] R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik (red.), Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  85. ZIELIŃSKA A., 2007, Rozumienie demokracji przez nastolatki oraz preferencje dorastającej młodzieży dotyczące koncepcji demokracji i ich uwarunkowania, Kwartalnik Pedagogiczny, 2.
  86. ZIELIŃSKA M., 2003, Młodzież jako przedmiot badań socjologicznych. Uwagi teoretyczne i metodologiczne, [w:] B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, E. Papiór (red.), Młodzież polska w nowym ładzie społecznym, UZ, Zielona Góra.