Main Article Content
Abstract
Poczucie koherencji.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ANTONOVSKY A., 1995, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, Fundacja IPN, Warszawa.
- BIAŁY K., 2009, Między ekspertyzą a humanistycznym wglądem – analiza dyskusji o reformie szkolnictwa wyższego, Innowacje w Edukacji Akademickiej, 1.
- BINNEBESEL J., 2006, Pedagogiczne możliwości kształtowania poczucia koherencji w kontekście salutogenetycznej koncepcji zdrowia A. Antonovsky’ego, Psychoonkologia, 2.
- GRUSZCZYŃSKA E., 2006, What is measured by the Orientation to Life Questionnaire? Construct validity of the instrument for the Sense of Coherence measurement, Polish Psychological Bulletin, 37.
- GULCZYŃSKA A., JANKOWIAK B., 2007, Poczucie koherencji studentów a jakość i trwałość ich związków partnerskich, Seksuologia Polska, 2.
- HESZEN I., SĘK H., 2007, Psychologia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- KONARZEWSKI K., 2005, Uczeń, [w:] K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania. Szkoła, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- KRAŚNIEWSKI A., 2009, Proces Boloński: to już 10 lat, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
- KRAUZE E., 2009, Proces boloński w świadomości studentów Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Dialogi Polityczne, 11.
- KWIECIŃSKI Z., 2006, Dryfować i łudzić. Polska „strategia” edukacyjna, Nauka, 1.
- LARSSON G., KALLENBERG K.O., 1996, Sense of coherence, socioeconomic conditions and health. Interrelationships in a nation-wide Swedish sample, European Journal of Public Health, 6, 175–180.
- LUNDBERG O., NYSTRÖM PECK M., 1994, Sense of coherence, social structure and health: Evidence from a population survey in Sweden, European Journal of Public Health, 4.
- MADARASOVA-GECKOVA A., TAVEL P., VAN DIJK J.P., ABEL T., REIJNEVELD S.A., 2010, Factors associated with educational aspirations among adolescents: cues to counteract socioeconomic differences?, BMC Public Health, 10, 154 [http://www.biomedcentral.com/1471-2458/10/154].
- MARTIN P., STAYER M.A., 1990, The experience of micro- and macroevents: A life span analysis, Research on Aging, 12.
- NILSSON K.W., LEPPERT J., SIMONSSON B., STARRIN B., 2010, Sense of coherence and psychological well-being: improvement with age, Journal of Epidemiology & Community Health, 64.
- PAWLIKOWSKI J.M., 2006, Polskie uczelnie wobec wyzwań procesu bolońskiego. Materiały opublikowane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.
- PIETRASIŃSKI Z., 2008, Ekspansja pięknych umysłów. Nowy Renesans i ożywcza autokreacja, Wydawnictwo CIS, Warszawa.
- PIORUNEK M., WERNER I. 2011, Studiowanie w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego. Subiektywne opinie i plany studentów studiów humanistycznych, Ruch Pedagogiczny, 3–4.
- SĘK H., ŚCIGAŁA I., 1996, Stres i radzenie sobie w modelu salutogenetycznym, [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- SZYMCZAK J., 2005, Poczucie koherencji u osób przyjętych na studia medyczne w Akademii Medycznej w Gdańsku przed rozpoczęciem nauki i w latach przedklinicznych, Annales Academiae Medicae Gedanensis, 35.
- WERNER I., 2009a, Poczucie koherencji a praca, [w:] M. Piorunek (red.), Człowiek w kontekście pracy. Teoria – empiria – praktyka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
- WERNER I., 2009b, Subiektywny aspekt kształcenia w ramach Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego – prolegomena, Innowacje w Edukacji Akademickiej, 1.
- Dokumenty Bolońskie, http://ekspercibolonscy.org.pl (zakładka Dokumenty i publikacje).
- The Black Book of the Bologna Process, ESIB – The National Unions of Students in Europe, 2005 [http://www.esib.org/documents/publications/official_publications/Bologna-Blackbook_2005.pdf]
References
ANTONOVSKY A., 1995, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, Fundacja IPN, Warszawa.
BIAŁY K., 2009, Między ekspertyzą a humanistycznym wglądem – analiza dyskusji o reformie szkolnictwa wyższego, Innowacje w Edukacji Akademickiej, 1.
BINNEBESEL J., 2006, Pedagogiczne możliwości kształtowania poczucia koherencji w kontekście salutogenetycznej koncepcji zdrowia A. Antonovsky’ego, Psychoonkologia, 2.
GRUSZCZYŃSKA E., 2006, What is measured by the Orientation to Life Questionnaire? Construct validity of the instrument for the Sense of Coherence measurement, Polish Psychological Bulletin, 37.
GULCZYŃSKA A., JANKOWIAK B., 2007, Poczucie koherencji studentów a jakość i trwałość ich związków partnerskich, Seksuologia Polska, 2.
HESZEN I., SĘK H., 2007, Psychologia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
KONARZEWSKI K., 2005, Uczeń, [w:] K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania. Szkoła, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
KRAŚNIEWSKI A., 2009, Proces Boloński: to już 10 lat, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
KRAUZE E., 2009, Proces boloński w świadomości studentów Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Dialogi Polityczne, 11.
KWIECIŃSKI Z., 2006, Dryfować i łudzić. Polska „strategia” edukacyjna, Nauka, 1.
LARSSON G., KALLENBERG K.O., 1996, Sense of coherence, socioeconomic conditions and health. Interrelationships in a nation-wide Swedish sample, European Journal of Public Health, 6, 175–180.
LUNDBERG O., NYSTRÖM PECK M., 1994, Sense of coherence, social structure and health: Evidence from a population survey in Sweden, European Journal of Public Health, 4.
MADARASOVA-GECKOVA A., TAVEL P., VAN DIJK J.P., ABEL T., REIJNEVELD S.A., 2010, Factors associated with educational aspirations among adolescents: cues to counteract socioeconomic differences?, BMC Public Health, 10, 154 [http://www.biomedcentral.com/1471-2458/10/154].
MARTIN P., STAYER M.A., 1990, The experience of micro- and macroevents: A life span analysis, Research on Aging, 12.
NILSSON K.W., LEPPERT J., SIMONSSON B., STARRIN B., 2010, Sense of coherence and psychological well-being: improvement with age, Journal of Epidemiology & Community Health, 64.
PAWLIKOWSKI J.M., 2006, Polskie uczelnie wobec wyzwań procesu bolońskiego. Materiały opublikowane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.
PIETRASIŃSKI Z., 2008, Ekspansja pięknych umysłów. Nowy Renesans i ożywcza autokreacja, Wydawnictwo CIS, Warszawa.
PIORUNEK M., WERNER I. 2011, Studiowanie w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego. Subiektywne opinie i plany studentów studiów humanistycznych, Ruch Pedagogiczny, 3–4.
SĘK H., ŚCIGAŁA I., 1996, Stres i radzenie sobie w modelu salutogenetycznym, [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
SZYMCZAK J., 2005, Poczucie koherencji u osób przyjętych na studia medyczne w Akademii Medycznej w Gdańsku przed rozpoczęciem nauki i w latach przedklinicznych, Annales Academiae Medicae Gedanensis, 35.
WERNER I., 2009a, Poczucie koherencji a praca, [w:] M. Piorunek (red.), Człowiek w kontekście pracy. Teoria – empiria – praktyka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
WERNER I., 2009b, Subiektywny aspekt kształcenia w ramach Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego – prolegomena, Innowacje w Edukacji Akademickiej, 1.
Dokumenty Bolońskie, http://ekspercibolonscy.org.pl (zakładka Dokumenty i publikacje).
The Black Book of the Bologna Process, ESIB – The National Unions of Students in Europe, 2005 [http://www.esib.org/documents/publications/official_publications/Bologna-Blackbook_2005.pdf]