Main Article Content

Abstract

The article deals with teachers? vocational ideology which is based on the conception of selfless work. Professional teachers consider their work as a practice which could be compared to a ?mission? and which consists in ?helping? young ones. Ethically pure motives of teachers? work are finally proved by ?low wages alibi?. Economical motive is repealed by teachers because of given obviousness of low level of wages in public educational sector. But economic determination in the last instance appears in the last word of interviewed teachers. Thus a serious problem appears ? we can consider teachers as ones who live ?off? teaching but they are creating their vocational identity as they live ?for? teaching (Weber 1998). This contradiction interpreted from the perspective of knowledge sociology can be perceived as categorization of contradictions occurring in lifeworld and everyday practice (Mannheim 1985; Horkheimer 1985). In teachers? case it brings up a danger of teaching as a severe exploitation (Holt 1987). Teachers? propertylessness is enough to make teachers live ?off? teaching by keeping learners in state of dependence. In Weber?s notions ? teachers bear odium of déclassé and they are paid off ?wage speakers? (Weber 1998). On the other hand professional teaching is as alienated work as all others in a capitalist economy. Low wages alibi is a rhetoric mechanism covering unacceptable alienation of teachers? work. Thus there is even more important question ? what does low wages alibi of teachers uncover? The answer is ? a potential of resistance (Potulicka, Rutkowiak 2010) because of the orientation on a ?market-driven subject? (Giroux 2010) against developmental needs of students, which is contradictory to teachers? conception of vocation.

Keywords

nauczyciel szkoła ideologia bezinteresowność teacher school ideology selflessness

Article Details

How to Cite
Stańczyk, P. (2011). Low Wages Alibi. On High Rank of Selflessness in Vocational Ideology of Teachers. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 14(4(56), 43–63. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/376

References

  1. ALTHUSSER L., 2006, Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej UW, Warszawa.
  2. BOWLES S., GINTIS H., 1976, Schooling in Capitalist America. Educational Reform end the Contradictions of Economic Life, Basic Books, New York.
  3. BRUNER J., 2010, Kultura edukacji, Universitas, Kraków.
  4. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2010, Poszukiwania dróg przemian świadomości nauczycieli (w zakresie reformowania edukacji), Studia Pedagogiczne, t. LXIII, Warszawa.
  5. DUDZIKOWA M., 2001, Mit o szkole jako o miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Impuls, Kraków.
  6. GAWLICZ K., STARNAWSKI M., 2011, Obcy polskiego systemu edukacyjnego 20 lat po zmianie systemowej, [w:] M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja, Wyd. DSW, Wrocław.
  7. GIROUX H.A., 2010, Bare Pedagogy and the Scourge of Neoliberalism: Rethinking the Higher Education as the Practice of Freedom, Ars Educandi, tom VII, Gdańsk.
  8. GRAMSCI A., 1991, Zeszyty filozoficzne, PWN, Warszawa.
  9. HOLT J., 1987, Pomagacz, [w:] J. Rutkowiak (red.), Zagadnienie celów wychowania, Wyd. UG, Gdańsk.
  10. HORKHEIMER M., 1985, Nowe pojęcie ideologii, [w:] A. Chmielecki, S. Czerniak, J. Niżnik, S. Rainko (red.), Problemy socjologii wiedzy, PWN, Warszawa.
  11. KLUS-STAŃSKA D., 2008, Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje rozum, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 2(8), Gdańsk.
  12. KOPCIEWICZ L., 2007, Rodzaj i edukacja, Wyd. DSW, Wrocław.
  13. KVALE S., Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, TransHumana, Białystok 2004.
  14. KWAŚNICA R., 2003, Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, tom 2, PWN, Warszawa.
  15. KWIATKOWSKA H., 1991, Edukacja nauczycielska w optyce pytań o współczesność i przyszłość, [w:] H. Kwiatkowska (red.), Edukacja nauczycielska wobec zmiany społecznej, PTP, Warszawa.
  16. KWIATKOWSKA H., 2001, Potrzeba nowego usytuowania nauczyciela w kulturze a problem nauczycielskiej tożsamości, [w:] A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze, Akademia Świętokrzyska, Kielce–Warszawa.
  17. KWIATKOWSKA H., 2005, Tożsamość nauczycieli, GWP, Gdańsk. KWIECIŃSKI Z., 1992, Socjopatologia edukacji, EDYTOR, Warszawa.
  18. KWIECIŃSKI Z., 2000, Tropy – ślady – próby. Szkice i studia z pedagogii pogranicza, EDYTOR, Poznań– Olsztyn.
  19. KWIECIŃSKI Z., 2007, Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wyd. DSW, Wrocław.
  20. LACLAU E., 2009, Rozum populistyczny, Wyd. DSW, Wrocław.
  21. LEWOWICKI T., 2007 Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, ITE – PIB, Warszawa–Radom.
  22. MANNHEIM K., 1985, Ideologia i utopia, [w:] A. Chmielecki, S. Czerniak, J. Niżnik, S. Rainko (red.), Problemy socjologii wiedzy, PWN, Warszawa.
  23. NALASKOWSKI A., 1997, Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji, Adam Marszałek, Toruń.
  24. POTULICKA E., RUTKOWIAK J., 2010, Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków.
  25. RUDNICKI P., 2008, Ład społeczny i zakładnicy modeli edukacyjnych. Refleksje pedagogiczne, [w:] P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz, Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli, Wyd. DSW, Wrocław
  26. RUDNICKI P., 2011, Pedagogiczne refleksje nad transformacyjnym dwudziestoleciem: ograniczona refleksyjność, zakamuflowana indoktrynacja, niewyzwalająca edukacja, [w:] M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja, Wyd. DSW, Wrocław.
  27. RUTKOWIAK J., 2000, Nauczyciel w wieloznaczności wolności a jego uczenie się od outsiderów, [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, WSP ZNP, Warszawa.
  28. SCHOENEBECK H., 2009, Postpedagogika. Od antypedagogiki do Amcation, Impuls, Kraków.
  29. SZKUDLAREK T., 2009, Puste, płynne, zepsute i wieloznaczne, [w:] E. Laclau, Rozum populistyczny, Wyd. DSW, Wrocław.
  30. ŚLIWERSKI B., 2010, Nauczyciel jako zawód, Studia Pedagogiczne, t. LXIII.
  31. WEBER M., 1984, Szkice z socjologii religii, KiW, Warszawa. WEBER M., 1998, Polityka
  32. jako zawód i powołanie, „Znak” i Fundacja Batorego, Kraków–Warszawa.
  33. WEBER M., 2002, Gospodarka i społeczeństwo, PWN, Warszawa.
  34. ZALEWSKA E., 2000, Ideologiczne konteksty działalności zawodowej nauczycieli w okresie transformacji ustrojowej w Polsce, Wyd. UG, Gdańsk.
  35. ZAWORSKA-NIKONIUK D., 2011, (Nie)ideologiczność dyskursów współczesnej pedagogiki? O pedagogu na polu minowym współczesnych sporów (nie)ideologicznych i szansach transgresyjności i transgeneracyjności, [w:] M. Nowak-Dziemianowicz, P. Rudnicki, Pedagogika. Zakorzenienie i transgresja, Wyd. DSW, Wrocław.
  36. ŽIŽEK S., 2001, Przekleństwo fantazji, Wyd. UWr, Wrocław.
  37. ŽIŽEK S., 2007, Rewolucja u bram. Pisma Lenina z roku 1917, ha!art, Kraków.
  38. ŽIŽEK S., 2008, W obronie przegranych spraw, Krytyka Polityczna, Warszawa.