Main Article Content

Abstract

In his article Nihilist tendencies in general pedagogy W. Kruszelnicki (2018) argues that general pedagogy sank into a postmodern crisis of values which results in its inability to formulate theoretically groundedaims of education. As a remedy for this tendency W. Kruszelnicki presents F. Nietzsche?s philosophy, who sethought, as Kruszelnicki is convinced, was wrongly associated with the intellectual fundament of postmodernrelativism and skepticism. In this article I would like to refer to these polemics and complement them withsome of my own thoughts regarding the crisis of the theory of education. Here, a significant reference pointwill be Nietzsche?s concept of the ?overhuman?, which W. Kruszelnicki omits in his critique of nihilism. I will finish my reflections with the following hypothesis: according to F. Nietzsche?s posthumanist thoughtthe biggest challenge for the contemporary humanities is not nihilism itself, but the progressing technocratictendencies in terms of formulating and enforcing educational aims within our educational institutions

Keywords

nihilizm wychowanie nadczłowiek postmodernizm W. Kruszelnicki F. Nietzsche nihilism education overhuman postmodernity W. Kruszelnicki F. Nietzsche

Article Details

How to Cite
Lipowicz, M. (2018). Friedrich Nietzsche?s Posthumanismas a Remedy for the Nihilistic Tendencies in the Humanities? A Reply to Wojciech Kruszelnicki. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(3(83), 105–118. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/367

References

  1. BABICH B., 2017, Nietzsche’s Post-Human Imperative: On the “All-Too Human” Dream of Transhumanism, [in:] Y. Tuncel (ed.), Nietzsche and Transhumanism: Precursor or Enemy?, Cambridge Scholars, Cambridge.
  2. BAUMAN Z., 2009, Sztuka życia, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków. BLANCHOT M., 2013, Athenaeum, tłum. W. Kruszelnicki, [w:] M. Kruszelnicki, W. Kruszelnicki (red.),Nietzsche a romantyzm, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. 3 W niem. oryginale: Ich will nicht meinen Typus aufnöthigen. Mein Glück ist die Vielheit! (KSA, 10, s. 485).
  3. BLANCHOT M., 1977, The Limits of Experience: Nihilism, [in:] D.B. Allison (ed.), The New Nietzsche. Contemporary Styles of Interpretation, MIT Press, New York.
  4. BRASSIER R., 2007, Nihil Unbound. Enlightenment and Extinction, pal grave MacMillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire.
  5. CINELLI A., 1993, Nietzsche, Relativism and Truth, Auslegung: A Journal of Philosophy, Vol. 19, No. 1.GILLESPIE M.A., 1995, Nihilism before Nietzsche, The University of Chicago Press, Chicago. GÓRNIEWICZ J., 1997, Kulturowy wzór osobowości a ideał wychowania, [w:] T. Kukołowicz, M. Nowakowa (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. GRANIER J., 1977, Perspectivism and Interpretation, [in:] D.B. Allison (ed.), The New Nietzsche. Contemporary Styles of Interpretation, MIT Press, New York.
  6. HABERMAS J., 2007, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, TAiWPN Universitas, Kraków.
  7. HARÐARSON A., 2017, Aims of Education: How to Resistthe Temptation of Technocratic Models, Journal of Philosophy of Education, Vol. 51, Issue 1.
  8. HAUSKELLER M., 2010, Nietzsche, the Overhuman and the Posthuman: A Reply to Stefan Sorgner, Journal of Evolution and Technology, Vol. 21, Issue 1.
  9. HEIDEGGER M., 1997, Powiedzenie Nietzschego „Bóg umarł”, [w:] M. Heidegger, Drogi lasu, tłum. J. Gierasimiuk, Fundacja Aletheia, Warszawa. HENKE D., 1981, Gott und Grammatik: Nietzsches Kritik der Religion, Günther Neske, Pfullingen.
  10. HOYER T., 2002, Nietzsche und die Pädagogik. Werk, Biografie und Rezeption, Könighausen & Neumann, Würzburg.
  11. KWAŚNICA R., 2014, Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. MORE M., 2010, The Overhuman in the Transhuman, Journal of Evolution and Technology, Vol. 21,Issue 1.
  12. NIETZSCHE F., 1988, Nachgelassene Fragmente 1882–1884, [in:] F. Nietzsche, Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe in 15 Einzelbänden, G. Colli and M. Montinari (eds.), 2., durchges. Aufl., de Gruyter, München, Berlin, New York. NIETZSCHE F., 2002, Ecce homo. Jak się stajemy tym, czym jesteśmy, tłum. G. Sowinski, Wydawnictwo A, Kraków. NIETZSCHE F., 2004a, Pisma pozostałe, tłum. B. Baran, Inter esse, Kraków. NIETZSCHE F., 2004b, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Antyk, Kęty.
  13. NIETZSCHE F., 2006a, Jutrzenka. Myśli o przesądach moralnych, tłum. L.M. Kalinowski, Zielona Sowa, Kraków.
  14. NIETZSCHE F., 2006b, Wiedza radosna, tłum L. Staff, Zielona Sowa, Kraków.
  15. NIETZSCHE F., 2011, Poza dobrem i złem, tłum. S. Wyrzykowski, Vis-à-Vis/Etiuda, Kraków.
  16. SAFRANSKI R., 2003, Nietzsche. Biografia myśli, tłum. D. Stroińska, Czytelnik, Warszawa.
  17. SLOTERDIJK P., 2014, Du mußt Dein Leben ändern. Über Anthropotechnik, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
  18. SORGNER S.L., 2009, Nietzsche, the Overhuman, and Transhumanism, Journal of Evolution and Technology, 20 (1).
  19. SORGNER S.L., 2016, Transhumanismus. ”Die gefährlichste Idee der Welt”!?, Herder, Freiburg im Breisgau.
  20. STOLZ S.A., 2018, A Genealogical Analysis of the Concept of ‘Good’ Teaching: A Polemic, Journal of Philosophy of Education, Vol. 52, No. 1.
  21. ŚLIWERSKI B., 2015, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków.
  22. VATTIMO G., 2006, Koniec nowoczesności, tłum. M. Surma-Gawłowska, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków.
  23. WALES G., 2012, Meaning and (F)act: Ray Brassier’s Speculative Nihilism and its Implications for Dialectics, Res Cogitans, Vol. 3, Issue 1.