Main Article Content

Abstract

For the last dozen or so years the area of social research has expanded. This is connected to different cognitive challenges taken up by researchers. As for educational research, we can notice, amongst others, a strong interest in visual aspects of education, that are associated with the (re)cognition of educational potential of everyday life. With this perspective, it is worth having a look at pop culture which is not only a product but also a natural component of everyday reality. This text is an attempt to understand music video as a culture text with a narrative, which should be seen as an independent audio-visual form. A study ona video clip in educational research is proposed. An attempt to understand the nature and to (re)cognizemusic video as a source of knowledge will be made through analysis and interpretation of certain visualmaterials ? an existing research document ? the video clip to The Last Refugee by Roger Waters. The wholestudy is conducted and discussed from the andragogical perspective.

Keywords

socjologia wizualna badania nad edukacją badania jakościowe kultura popularna muzyka popularna teledysk muzyczny uczenie się nieformalne visualsociology educational research qualitative research pop culture pop music music video non-formal learning

Article Details

How to Cite
Golonka-Legut, J. ., & Pryszmont-Ciesielska, M. . (2018). Musical Video in Educational Research on the Example of Analysis and Interpretation of The Last Refugee by Roger Waters . INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(3(83), 90–102. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/365

References

  1. BANKS M., 2009, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. BARTHES R., 2012, Światło obrazu. Uwagi o fotografii (fragmenty), [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka(red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  3. BARTHES R., 1983, The Photographic Message, [in:] Selected Writings, Fontsns, New York.
  4. DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., 2009, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  5. GIBBS G., 2011, Analizowanie danych jakościowych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  6. GRADY J., 2009, Badania wizualne na rozdrożu, Przegląd Socjologii Jakościowej, 5/2.
  7. JAKUBOWSKI W., 2016, Wstęp, [w:] W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Wyd. Impuls, Kraków.
  8. JARECKA U., 1999, Świat wideoklipu, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  9. JARECKA U., 2002, Od teledysku do wideoklipu. Ewolucja idiomu klipowego, [w:] M. Hopfinger (red.),Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  10. JEZIEŃSKI M., 2011, Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny, Wyd. Nauk. UMK, Toruń.
  11. KONECKI K., 2005, Wizualne wyobrażenia, główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, Przegląd Socjologii Jakościowej, 1.
  12. MALEWSKI M., 1998, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wyd. UWr., Wrocław.
  13. MALEWSKI M., 2017, Badania jakościowe w metodologicznej pułapce scjentyzmu, Teraźniejszość – Człowiek– Edukacja, nr 2 (78).
  14. PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2016, Badania wizualne wobec kultury popularnej. Między interpretowaniem a kreowaniem świata społecznego, [w:] W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej– teorie, metody i obszary badań, Wyd. Impuls, Kraków.
  15. RAPLEY T., 2010, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  16. RYSIEWICZ A. (red.), 2002, Słownik pojęć i tekstów kultury, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  17. SZTOMPKA P., 2005, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa