Main Article Content
Abstract
This text presents a fragment of empirical research carried out in the dissertation on learning mechanisms in the context of a rebellion (participation in protests and demonstrations). In the analyzed empirical material, the author identified the strands that show the problem called ?socialization to/of rebellion?. Examined people talked about the beginnings of their participation in demonstrations and protests, interalia in the context of family and peerial environment from an early age. The purpose of research, however, is not to reconstruct the process of socialization, but to understand and describe the mechanisms oflearning in the context of rebellious actions. The result of this learning is, among other things, a definedidentity.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ALHEIT P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek– Edukacja, nr 3(55).
- BANDURA A., 2007, Teoria społecznego uczenia się, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- CZUBAK-KOCH M., 2014, Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- HOWARTH D., 2008, Dyskurs, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- ILLERIS K., 2006, Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, tłum. A. Jurgiel i in., Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- JURGIEL A., 2011, Praktyki badawcze obecne w badaniach biograficznych nad procesami społeczno-kulturowego uczenia się dorosłych. Ujęcie krytyczne, Edukacja Dorosłych, nr 2.KANT I., 1993, O wiecznym pokoju: zarys filozoficzny, Wyd. UWr., Wrocław.
- KURANTOWICZ E., 2007, O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki uczenia się ludzi dorosłych, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- MARODY M., 1987, Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, PWN, Warszawa.
- MERRILL B., 2011, Gender, klasa społeczna, biografia: teoria, badania, praktyka, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2(54).
- RANCIERE J., 2010, Dissensus: On Politics and Aesthetics, Continuum.
- TILLMANN K.-J., 2013, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa.
- WENGER E., 2010, Communities of Practice and Social Learning Systems: the Career of a Concept, [in:] Ch. Blackmore (ed.), Social Learning Systems and Communities of Practice, Springer, London.
References
ALHEIT P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek– Edukacja, nr 3(55).
BANDURA A., 2007, Teoria społecznego uczenia się, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
CZUBAK-KOCH M., 2014, Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
HOWARTH D., 2008, Dyskurs, Oficyna Naukowa, Warszawa.
ILLERIS K., 2006, Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, tłum. A. Jurgiel i in., Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
JURGIEL A., 2011, Praktyki badawcze obecne w badaniach biograficznych nad procesami społeczno-kulturowego uczenia się dorosłych. Ujęcie krytyczne, Edukacja Dorosłych, nr 2.KANT I., 1993, O wiecznym pokoju: zarys filozoficzny, Wyd. UWr., Wrocław.
KURANTOWICZ E., 2007, O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki uczenia się ludzi dorosłych, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
MARODY M., 1987, Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, PWN, Warszawa.
MERRILL B., 2011, Gender, klasa społeczna, biografia: teoria, badania, praktyka, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2(54).
RANCIERE J., 2010, Dissensus: On Politics and Aesthetics, Continuum.
TILLMANN K.-J., 2013, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa.
WENGER E., 2010, Communities of Practice and Social Learning Systems: the Career of a Concept, [in:] Ch. Blackmore (ed.), Social Learning Systems and Communities of Practice, Springer, London.