Main Article Content

Abstract

This text presents a fragment of empirical research carried out in the dissertation on learning mechanisms in the context of a rebellion (participation in protests and demonstrations). In the analyzed empirical material, the author identified the strands that show the problem called ?socialization to/of rebellion?. Examined people talked about the beginnings of their participation in demonstrations and protests, interalia in the context of family and peerial environment from an early age. The purpose of research, however, is not to reconstruct the process of socialization, but to understand and describe the mechanisms oflearning in the context of rebellious actions. The result of this learning is, among other things, a definedidentity.

Keywords

socjalizacja bunt uczenie się biografia socialization rebellion learning biography

Article Details

How to Cite
Szczygieł, P. . (2018). Socialization to Rebellion and Learning in the Light of Narrations of People Participating in Manifestations. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(3(83), 55–66. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/359

References

  1. ALHEIT P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek– Edukacja, nr 3(55).
  2. BANDURA A., 2007, Teoria społecznego uczenia się, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  3. CZUBAK-KOCH M., 2014, Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  4. HOWARTH D., 2008, Dyskurs, Oficyna Naukowa, Warszawa.
  5. ILLERIS K., 2006, Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, tłum. A. Jurgiel i in., Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  6. JURGIEL A., 2011, Praktyki badawcze obecne w badaniach biograficznych nad procesami społeczno-kulturowego uczenia się dorosłych. Ujęcie krytyczne, Edukacja Dorosłych, nr 2.KANT I., 1993, O wiecznym pokoju: zarys filozoficzny, Wyd. UWr., Wrocław.
  7. KURANTOWICZ E., 2007, O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki uczenia się ludzi dorosłych, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  8. MARODY M., 1987, Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, PWN, Warszawa.
  9. MERRILL B., 2011, Gender, klasa społeczna, biografia: teoria, badania, praktyka, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2(54).
  10. RANCIERE J., 2010, Dissensus: On Politics and Aesthetics, Continuum.
  11. TILLMANN K.-J., 2013, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, PWN, Warszawa.
  12. WENGER E., 2010, Communities of Practice and Social Learning Systems: the Career of a Concept, [in:] Ch. Blackmore (ed.), Social Learning Systems and Communities of Practice, Springer, London.