Main Article Content

Abstract

In the article I made an attempt to describe the American ideology of way of life, the manifestations ofwhich are visible in the animated productions mentioned above. I have also characterized the notion of Disneyfication, commonly used in the subject literature, which refers to the manner of transforming originalliterary fairy tales characteristic of a corporation, so that they are immediately recognized and equated withthe label by all recipients. The examples of literary fairy tales and their famous fairytale adaptations presented by me prove that original fairytale stories, filled with archetypal figures of virtuous princesses andbrave knights for centuries playing an important role in the process of socialization and cultural adaptation ofthe new generation, perpetuated socially accepted norms, principles and values, and their later animated adaptations only underlined their socializing dimension. Both versions, despite feature and axiological differences, have one denominator ? in a similar way they create a schematic model of women?s characters. When interpreting selected tales and film productions based on them, I wanted to show that the contemporary search for the philosophical stone of disney animation in the form of a hidden, chauvinistic messagegoing beyond the original meaning of the tale itself seems to be over-interpreted.

Keywords

wizerunek kobiecości baśnie Walt Disney film animowany Disneyfication image of femininit fairy tales Walt Disney, animated film Disneyfication

Article Details

How to Cite
Pilawska, R. . (2018). From Cinderella to Stepford Wife ? about the Archetypal and Disney Model of Fairytale Femininity. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(3(83), 35–51. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/357

References

  1. ANDERSEN H.CH., 2006, Baśnie i opowieści, przeł. B. Sochańska, Media Rodzina, Warszawa.
  2. BALUCH A., 1993, Archetypy literatury dziecięcej, Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie, Wrocław.
  3. BETTELHEIM B., 1996, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
  4. BOGUNIA-BOROWSKA M., 2006, Gender studies w przedszkolu, Kultura Popularna, Vol. 15, No. 1.
  5. BRUSCH A., 2015, Wpływ przekazów medialnych na kształtowanie wzorca kobiecości u dzieci w wieku przedszkolnym (na przykładzie animowanych filmów Walta Disneya), Chowanna, nr 2.
  6. BUCZKOWSKI A., 1997, Dwa różne światy, czyli jak socjalizuje się dziewczynkę i chłopca, [w:] J. Brach-Czaina (red.), Od kobiety do mężczyzny i z powrotem. Rozważania o płci w kulturze, TransHumana, Białystok.
  7. DEPTA H., 1975, Film i wychowanie, Wydawnictwo WSiP, Warszawa.
  8. DOHNT H., TIGGEMANN M., 2006, The Contribution of Peer and Media Influences to the Development of Body Satisfaction and Self-Esteem in Young Girls: a Prospective Study, Developmental Psychology, No. 42.
  9. FEATHERSTONE M., 2008, Ciało w kulturze konsumpcyjnej, [w:] M. Szpakowska, Antropologia ciała.Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.FILEK J., 2008, Dusza syrenki, czyli o istocie macdisneywoodu, Tezeusz.pl, http://portal.tezeusz.pl/2008/08/23/dusza-syrenki/ [dostęp: 13.07.2016].
  10. FORNALCZYK A., 2011, Piękna czy bestia, czyli o disneizacji popularnej literatury dziecięcej, [w:] S. Buryła,L. Gąsowska, D. Ossowska (red.), Mody w kulturze i literaturze popularnej, Towarzystwo Autorówi Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków.
  11. HERBAZO S., 2004, Beauty and Thinness Messages in Children’s Media: A Content Analisys, Eating Disorders, No. 12.
  12. HUSZCZ H., CICHOŃ-PIASECKA M., 2003, Baśnie uczą życiowych ról, Wychowanie w Przedszkolu, nr 10.
  13. JAKUBOWSKI W., 2016, Pedagogika popkultury – prolegomena, [w:] W. Jakubowski (red.), Pedagogi kakultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  14. KLIMEK K., 2011, Baśnie księżniczki popkultury, Dwutygodnik.com, http://www.dwutygodnik.com/artykul/2967-basnie-ksiezniczki-popkultury, [dostęp: 13.02.2017].
  15. KONIECZNA E., 2005, Baśń w literaturze i filmie. Rola baśni filmowej w edukacji filmowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo UNIVERSITAS, Kraków.
  16. KRZYSZTOFIAK-KASZYŃSKA M., 1998, Wprowadzenie do analizy przykładów baśni braci Grimm na język polski, [w:] P. Fast (red.), Przekład artystyczny a współczesne teorie translatologiczne, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.
  17. OSTRUCH J., 2004, Nieuchwytne. Relacje matek i córek w codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
  18. SCHICKEL R., 1997, The Disney Version: The Life, Times, Art and Commerce of Walt Disney, Simon& Schuster, Chicago.SIARA O., WIERZBICKA M., 2012, Analiza strukturalna Kopciuszka i Królewny Śnieżki, Antropologia Współczesności, http://www.antropologia.isns.uw.edu.pl/?page_id=60, [dostęp: 16.02.2017].
  19. SITKIEWICZ P., 2009, Małe Wielkie Kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego,słowo/obraz/terytoria, Gdańsk.SZARZYŃSKI P., 2007, Piąta woda po Puchatku, Polityka, nr 2.
  20. WARD A.R., 2004, Mouse Morality. The Rhetoric of Disney Animated Film, University of Texas Press,Austin.
  21. WATTS S., 1995, Walt Disney: Art and Politics in the American Country, The Journal of American History, No. 1.
  22. WORTMAN S., 1958, Baśń w literaturze i życiu dziecka. Co i jak opowiadać?, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa.
  23. WOŹNIAK A., 2013, Wizerunek kobiety w baśniach, jej rola i znaczenie, Hamlet.edu.pl, http://hamlet.edu.pl/wozniak-kobiety-w-basniach [dostęp: 16.02.2016].
  24. WÓJCIK-DUDEK M., 2014, Archetyp, baśń... O (nie)szkolnym alfabecie baśni, [w:] H. Synowiec (red.),Z teorii i praktyki dydaktycznej języka polskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  25. ZAJĄC M., 2000, Promocja książki dziecięcej. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo SBP, Warszawa.
  26. ZIPES J., 2010, Foreword: Grounding the Spell: The Fairy Tale Film and Transformation, [in:] P. Greenhill,S.E. Matrix (eds.), Fairy Tale Films. Visions of Ambiguity, Logan.ZIPES J., 2006, Fairy Tales and Art of Subversion, Routledge Chapman Hall, Abingdon