Main Article Content

Abstract

This paper aims to present an overview of diagnostic tasks measuring creative imagination, appliedby psychologists in experimental studies. A special attention is given to experimental techniques formulated within the framework of major theories of creative process. The article examines theoretical assumptions of these techniques, procedures of the study and factors which influence the validity and reliability of measuring imagery abilities. The conclusions drawn from this examination provide a basis fordefining a possibility of applying experimental techniques of creative imagination measurement in educational studies, especially in the diagnostics of children?s creative potential.

Keywords

wyobraźni twórcza wyobraźnia wizualna pomiar wyobraźni eksperymentalnetechniki pomiaru creative imagination visual imagination imagination measurement experimental techniquesof measurement

Article Details

How to Cite
Jankowska, D. M. . (2018). Experimental Techniques of Measuring Visual and Creative Imagination? Application Potential in Pedagogical Research. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(2(82), 103–124. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/349

References

  1. ANASTASI A., SCHAEFER C.E., 1971, The Franck Drawing Completion Test as a measure of creativity, The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development, 119(1).
  2. APPELT K., 2005, Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] A.I. Brzezińska (red.),Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  3. BAKIERA L., STELTER Ż., 2011, Leksykon psychologii rozwoju człowieka, t. 2, Difin, Warszawa.
  4. BRANDIMONTE M.A., HITCH G.J., BISHOP D.V.M., 1992, Manipulation of visual mental images in children and adults, Journal of Experimental Child Psychology, 53(3).
  5. BRZEZIŃSKA A., 1992, Prawidłowości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, [w:] A. Brzezińska,M. Burtowy, Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe UAM,Poznań.
  6. BRZEZIŃSKA A., 2004, Osoby znaczące w rozwoju człowieka. Prolog: dlaczego potrzebny jest nam drugi człowiek?, Remedium, 140(10).
  7. BRZEZIŃSKA A.I., CZUB M., KACZAN R., 2013, Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój?, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
  8. COCOBAIN J., VERTOLLI M.O., DAVIES J., 2013, Creative Imagination is Stable Across Technological Media: The Spore Creature Creator Versus Pencil and Paper, Journal of Creative Behavior, 48(1).
  9. DOMINO G., 1980, Chinese tangrams as a technique to assess creativity, Journal of Creative Behavior, 14.
  10. DZIEDZIEWICZ D., KARWOWSKI M., 2014, Metody badania wyobraźni twórczej w psychologii i pedagogice – przegląd systematyczny, Ruch Pedagogiczny, 4.
  11. DZIEDZIEWICZ D., KARWOWSKI M., 2015, Development of Children’s Creative Visual Imagination: A Theoretical Model, Measure and Stimulation Program, Education, 3–13: International Journal of Primary,Elementary and Early Years Education, 4(43).
  12. EA Games, 2008, Spore Creature Creator with Creepy and Cute expansion (Computer Software).
  13. FINKE R.A., 1990, Creative Imagery. Discoveries and inventions in visualization, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., New Jersey.
  14. FINKE R.A., PINKER S., FARAH M.J., 1989, Reinterpreting visual patterns in mental imagery, CognitiveScience, 13(1).
  15. FINKE R.A., SLAYTON K., 1988, Explorations of creative visual synthesis in mental imagery, Memory& Cognition, 16.
  16. FINKE R.A., WARD T.B., SMITH S., 1992, Creative cognition: Theory, research, and applications, MITPress, Cambridge.
  17. FRANCUZ P., BAGIŃSKI D., 2007, Własności kształtów jako podstawa kodów wizualnych, [w:] P. Francuz (red.), Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR,Warszawa.
  18. GALTON F., 1880, Statistics of Mental Imagery, Mind, 5.GOOD C.V., MERKEL W.R., 1974, Dictionary of Education, McGraw-Hill Book Company, New York.
  19. GÓRNIEWICZ J., 1992, Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka, Wydawnictwo Naukowe „PRAKSIS”,Warszawa–Toruń.
  20. GROHMAN M., PIOTROWSKI K.T., WARD T.B., 2005, Concepts and novel idea generation. 46th Annual Meeting of the Psychonomic Society, Toronto, 10–13.11.2005.
  21. HOLT R.R., 1964, Imagery: the return of the ostracized, American Psychologist, 19.
  22. HORNOWSKA E., 2007, Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  23. HORNOWSKA E., 2010, Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  24. JANKOWSKA D.M., 2015, Profilowa diagnoza wyobraźni twórczej – prezentacja nowej koncepcji teoretycznej i narzędzia, Przegląd Pedagogiczny, 1.
  25. JANKOWSKA D.M., KARWOWSKI M., 2015, Measuring Creative Imagery Abilities, Frontiers in Psychology, http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2015.01591/full, 09.02.2017.
  26. JASTRZĘBSKA D., 2010, Wyobraźnia twórcza a zdolności kierunkowe dzieci w wieku przedszkolnym,[w:] W. Limont, J. Dreszer, J. Cieślikowska (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika,Toruń.
  27. KOSSYLYN S.M., SEGER C., PANI J.R., HILLGER L.A., 1990, When is imagery used in everyday life?A diary study, Journal of Mental Imagery, 14(3–4).
  28. KOZBELT, A., Durmysheva, Y. (2007). Understanding creativity judgments of invented alien crea-tures:the roles of invariantsand other predictors. Journal of Creative Behavior, 41(4), 223-248.
  29. KUMARI S., AHUJA S., 2010, Video Viewing and Cognitive Development in Preadolescents, Social Science Computer Review, 28.
  30. KUPISIEWICZ Cz., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  31. KURCZ I., SKARŻYŃSKA K., 2008, Słownik psychologiczny, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
  32. LACEY S., LAWSON R., 2013, Multisensory Imagery, Springer, New York–London.
  33. MAGID R.W., SHESKIN M., SCHULZ L.E., 2015, Imagination and the generation of new ideas, Cognitive Development, 34.
  34. MARUSZEWSKI T., 2002, Wyobraźnia, [w:] T. Maruszewski, Psychologia poznania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk,
  35. MARUSZEWSKI T., 2011, Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,Gdańsk.
  36. MŁODKOWSKI J., 1998a, Aktywność wizualna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Łódź
  37. .MŁODKOWSKI J., 1998b, Wyobraźnia, [w:] W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii, Fundacja Innowacja, Warszawa.
  38. NĘCKA E., ORZECHOWSKI J., SZYMURA B., 2006, Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa.
  39. OKOŃ W., 1992, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  40. OKOŃ W., DEMBSKA J., NIEMIERKO B., 1990, Pięciojęzyczny słownik terminów pedagogicznych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
  41. PEARSON D.G., LOGIE R.H., 2004, Effects of stimulus modality and working memory load on mentalsyn thesis performance, Imagination, Cognition and Personality, 23(2–3).
  42. PIETER J., 2004, Słownik psychologiczny, JMP Ltd., Katowice.
  43. PIOTROWSKI K.T., KOS J., 2008, Test rysowania zwierząt z innej planety – skąd dzieci biorą nowe pomysły?, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość, t. I, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
  44. PODDJAKOW N.N., 1983, Myślenie przedszkolaka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  45. POMYKAŁO W., 1997, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa.
  46. REBER A.S., 1995, Dictionary of psychology, Penguin Books, London.
  47. RIBOT T., 1906, Essay on the Creative Imagination, The Open Court Publishing CO., Chicago.
  48. ROZET I.M., 1977/1982, Psychologia fantazji. Badania twórczej aktywności umysłowej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  49. RÓŻYCKA E., 2008, Encyklopedia pedagogiczna XXI, t. VII, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  50. RUSS S.W., 1993, Affect in creativity: the role of affect and play in the creative process, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale–New Jersey.
  51. RUSS S.W., DILLON J.A., 2011, Changes in children’s pretend play over two decades, Creativity Research Journal, 23.
  52. SCHAEFER C., 1970, Developmental of an Originality Scale for the Franck Drawing Completion Test,Perceptual and Motor Skill, 31.
  53. SCHATZ P., History of the Rorschach Inkblot Test, http://schatz.sju.edu/intro/1001lowfi/personality/rorschach/history.html, 07.02.2017.
  54. SILLAMY N., 1995, Słownik psychologii, Książnica, Katowice.
  55. SIUTA J., 2005, Słownik psychologii, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków.
  56. SMITH S.M., WARD T.B., SCHUMACHER J.S., 1993, Constraining effects of examples in a creative generation task, Memory & Cognition, 21.
  57. SZEWCZUK W., 1979, Słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  58. SZUMAN S., 1947, Psychologia wychowania wieku dziecięcego. Nasza Księgarnia, Warszawa.
  59. VYGOTSKY L.S., 1931/1991, Imagination and creativity in the adolescent, Soviet Psychology, 29.
  60. VYGOTSKY L.S., 1930/2004, Imagination and Creativity in Childhood, Journal of Russian and EastEuropean Psychology, 42(1).
  61. WARD T.B., 1994, Structured Imagination: The role of category structure in exemplar generation,Cognitive Psychology, 27.
  62. WARD T.B., PATTERSON M.J., SIFONIS C.M., 2004, The role of specificity and abstraction in creative ideageneration, Creativity Research Journal, 16(1).
  63. WARD T.B., PATTERSON M.J., SIFONIS C.M., DODDS R.A., SAUNDERS K.N., 2002, The role of gradedcategory structure in imaginative thought, Memory & Cognition, 30(2).
  64. WARD T.B., SMITH S.M., FINKE R.A., 1999, Creative cognition, [w:] R.J. Sternberg (red.), Handbookof creativity, Cambridge University Press, Cambridge.
  65. YANG J.C., CHEN S.Y., 2010, Effects of gender differences and spatial abilities within a digital pantomimes game, Computers and Education, 55(3)