Main Article Content

Abstract

The article attempts to reconstruct Romana Miller?s pedagogical thought, whose scientific output isone of the pillars of the Gdansk Pedagogy. The departure point is the separation and methodological recognition of a construct of I-world, which was recognised by me as crucial for the pedagogical conceptof socialisation. The construct of I-world allows to show dialogue and dialogic properties of the relationof socialisation and upbringing. Thanks to this, what becomes clearer is the concept of a human beingthat acts in culture, perceived by Romana Miller (after Bogdan Suchodolski) as an engaged personality,who (co)creates themselves by the means of forming their relation with the world.

Keywords

Romana Miller ja-świat socjalizacja wychowanie dialogowość dialogiczność Romana Mille I-world socialisation ubbringing dialogism dialogicality

Article Details

How to Cite
Kożyczkowska, A. (2018). I-World: Romana Miller?s Dialogic and Dialogical Concept of Socialisation and Upbringing. Towards an Engaged Personality. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(2(82), 31–44. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/344

References

  1. Berger P.L., T. LUCKMANN, 2010, Społeczne tworzenie rzeczywistości, przeł. J. Niżnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. BUBER M., 1992, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, przeł. J. Doktór, Wydawnictwo PAX, Warszawa.
  3. GADAMER H.-G., 2004, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. FOLKIERSKA A., 1990, Pytania o pedagogikę, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  5. HEGEL G.W.F., 1969, Zasady filozofii prawa, tłum. A. Landau, Państwowe Wydawnictwo Naukowe,Warszawa.
  6. HEGEL G.W.F., 1990, Encyklopedia nauk filozoficznych, przeł. S.F. Nowicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  7. HEIDEGGER M., 1977, List o „humanizmie”, tłum. J. Tischner, [w:] M. Heidegger, Budować, mieszkać,myśleć. Eseje wybrane, tłum. K. Michalski, K. Pomian, M.J. Siemek, J. Tischner, K. Wolicki, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.
  8. HEIDEGGER M., 1994, Bycie i czas, przeł. B. Baran, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.KWIECIŃSKI Z., 2004, Odwaga przekraczania jako testament Wielkiej Trójcy Gdańszczan, [w:] E. Rodziewicz, K. Rzedziecka, E. Zalewska (red.), Gdańskie rodowody pedagogiczne. Geneza – kontynuacje – inspiracje – przemieszczenia znaczeń wychowawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  9. MĘCZKOWSKA A., 2004, Wokół Romany Miller koncepcji wychowania (Próba rekonstrukcji), [w:] E. Rodziewicz, K. Rzedziecka, E. Zalewska (red.), Gdańskie rodowody pedagogiczne. Geneza – kontynuacje – inspiracje – przemieszczenia znaczeń wychowawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego,Gdańsk.
  10. MICHALSKI K., 1946, Dokąd idziemy, Znak, nr 1.
  11. MILLER R.,1952, Dwie drogi kształcenia charakteru, Nowa Szkoła, r III, nr 1.
  12. MILLER R., 1964, U progu młodości, Nasza Księgarnia, Warszawa.
  13. MILLER R., 1966, Proces wychowania i jego wyniki, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
  14. MILLER R., 1969, Mierzenie wyników wychowania, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 1.
  15. MILLER R., 1973a, Narodziny refleksji nad ideałem wychowawczym, Rocznik Pedagogiczny, t. 3.
  16. MILLER R., 1973b, Wielowymiarowość wyników wychowania, Studia Pedagogiczne, t. 23.
  17. MILLER R., 1975, Śmiech i łzy jako ekspresja człowieka i współczesny problem wychowawczy, [w:] B. Leśnodorski i in. (red.), Przeszłość przyszłości. Księga ofiarowana Bogdanowi Suchodolskiemu (w siedemdziesięciolecie urodzin), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  18. MILLER R., 1976, „Oczekiwanie na nieoczekiwane skutki” jako innowacja w planowaniu pracy wychowawczej, Studia Pedagogiczne, t. 37.
  19. MILLER R., 1979, Dzieciństwo w procesie socjalizacji i wychowania, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3 (93).
  20. MILLER R., 1981, Socjalizacja, wychowanie, psychoterapia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  21. MILLER R., 1983, Sytuacja młodzieży w społeczeństwie wychowującym, [w:] B. Suchodolski (red.), Społeczeństwo wychowujące – rzeczywistość i perspektywy. Materiały z sesji naukowej, Wydawnictwo Ossolineum – PAN, Komitet Badań i Prognoz „Polska 2000”, Warszawa.
  22. MILLER R., 1984, Zespolenie człowieka ze światem jako problem edukacji przyszłości, Rocznik Pedagogiczny, nr 9.
  23. SUCHODOLSKI B., 1946, O prawdzie, Znak, nr 4.ŚLIWERSKI B., 2012, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,Kraków.
  24. TISCHNER J., 2003, Etyka wartości i nadziei, [w:] J. Tischner, O człowieku. Wybór pism filozoficznych,Zakład Narodowych im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław–Warszawa–Kraków.
  25. TISCHNER J., 2005, Sztuka etyki, [w:] J. Tischner, Myślenie według wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków.