Main Article Content

Abstract

The purpose of this article is to describe the components of normalization of children's public dissent. We look specifically at the situation of their participation in an effective protest against a closure of an educational institution. Looking at the actual behavior of children in relation to power, we begin by showing the legal framework that legitimizes the participation of children in politics. Then we point to a number of historical examples of the collective participation of children in attempting to make a social change. With the criticism and debates of democracy and pedagogy theorists, these cases set a boundary for the possibility of a protest that involves children. The analysis of the case of children protesting in Gdańsk was conducted on the basis of video materials and took into account the adults? efforts to regulate the course of events. As a result, we learn that the protesting children may be framed into an emancipatory but objectifying narrative. What is more, their personal participation in the protest and their voice have the power to de-legitimise public dialogue.

Keywords

partycypacja społeczna formy protestu dzieci jako podmiot instytucja kultury administracja publiczna social participation protest forms children as a subject culture institution public administration

Article Details

How to Cite
Kowzan, P. (2018). Protesting Children. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(1(81), 45–62. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/334

References

  1. Apple M.W., 2000, Official knowledge: Democratic education in a conservative age, British Library Cataloguing (2nd ed.), Routledge, New York, London.
  2. Arendt H., 1959, Reflections on Little Rock, Dissent, 6 (1).
  3. Bihr A., 2008, Nowomowa neoliberalna, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
  4. Brzozowska-Brywczyńska M., 2013, Partycypacja publiczna dzieci, “Analizy i Opinie”, numer specjalny, 4, http://decydujmyrazem.pl/publikacje/decydujmy_razem_/partycypacja_publiczna_dzieci__analizy_i_opinie_4.html (dostęp: 22.04.2016).
  5. Burzyńska-Wentland L., 2009, Strajki szkolne w Prusach Zachodnich w latach 1906–1907, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  6. Celiński A. i in., 2010, Raport końcowy z badania efektywności mechanizmów konsultacji społecznych, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Pożytku Publicznego, Warszawa.
  7. Czerepaniak-Walczak M., 2006, Uczenie się w działaniu – emancypacyjna perspektywa uczenia się, [w:] F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Procesy uczenia się i ich efektywność, Print Group, Szczecin.
  8. Czerski P., 2012, My, dzieci sieci, Plazywarka.pl, Dostępny w: World Wide Web: http://pokazywarka.pl/pm1pgl (dostęp: 14.06.2016).
  9. Duszak, A., Fairclough N., 2008, Krytyczna analiza dyskursu, Universitas, Kraków.
  10. Elshtain J.B., 1996, Commentary: Political Children, Childhood. A Global Journal of Child Research, Vol. 3, No. 1.
  11. Gawlicz K., 2014, Dziecko jako obywatel? Analiza podstawy programowej i wybranych programów wychowania przedszkolnego, [w:] K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, T. Tokarz (red.), Demokracja i edukacja: dylematy, diagnozy, doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  12. Groenwald M., 2006, Nieposłuszeństwo uczniowskie – zarys teorii, [w:] F. Bereźnicki, J. Świrko--Pilipczuk (red.), Procesy uczenia się i ich efektywność, Print Group, Szczecin.
  13. Gruenewald D.A., 2003, The best of both worlds: A critical pedagogy of place, Educational Researcher, 32(4), pp. 3–12.
  14. Gunderson S., 2008, Protest Actions, Image Events, and the Civil Rights Movement in Birmingham, American Communication Journal, 10 (4).
  15. GUS, 2015, Wartości i zaufanie społeczne w Polsce w 2015 r., http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5486/21/1/1/wartosci_i_zaufanie_spoleczne_w_polsce_w_2015r_pdf (dostęp: 22.04.2016).
  16. Havel V., 2011, Siła bezsilnych, [w:] tenże, Siła bezsilnych i inne eseje, wybór i oprac. A.S. Jagodziński, Agora, Warszawa.
  17. Hendriks M.C.P., Croon M., Vingerhoets A.J.J.M., 2008, Social reactions to adult crying: the helpsoliciting function of tears, The Journal of Social Psychology, 148 (1).
  18. Kaczmarek R., 2013, Znaczenie środowisk wychowawczych w przygotowaniu młodych ludzi do aktywności politycznej, [w:] M. Górka, J. Prokopiuk (red.), Młodzi i polityka, Koszalin, s. 67–81.
  19. Klus-Stańska D., 2015, Wyjść poza reżim imperatywu rozwojowego. Między inspiracjami Rousseau a wpływem myśli Foucaulta na współczesne studia nad dzieciństwem, Problemy Wczesnej Edukacji, 3 (30).
  20. Knowles-Yanez K.L., 2005, Children’s Participation in Planning Processes, Journal of Planning Literature, 20 (1).
  21. Kowzan P., 2006, Semiotyczna partyzantka: próba przybliżenia teorii i motywacji do ingerowania w treści komunikatów reklamowych na przykładzie billboardów w Polsce. Dostępny na: http://bardzo.nd.e-wro.pl/tak-o//tmp/teksty/piotr%20kowzan%20-%20semiotyczna%20partyzantka.html
  22. Kuleta-Hulboj M., 2014, Odmiany edukacji globalnej, [w:] I. Emmerová, E. Jarosz, S. Neslušanová (red.), Sociální pedagogika ve službě člověku a společnosti, Institut Mezioborovych Studii, Brno.
  23. Lansdowne G., 2005, The evolving capacities of the child, UNICEF Innocenti Research Center, Florence.
  24. Lester S., 2013, Rethinking Children’s Participation in Democratic Processes: A Right to Play, Sociological Studies of Children and Youth, Emerald Group Publishing Limited.
  25. Liszkowska J., 2012, Awantura o Acta. Dlaczego młodzi walczą o prawo do wolnego Internetu?, [w:] A. Turska-Kawa (red.), Polityka w opinii młodych idee – instytucje –obywatele, Remar, Katowice.
  26. Maj A., 2014, Metoda projektów we wczesnej edukacji szansą demokratyzacji przestrzeni edukacyjnej dziecka, [w:] K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, T. Tokarz (red.), Demokracja i edukacja: dylematy, diagnozy, doświadczenia, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  27. McLaren P., 2015, Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  28. mkoziarz, 12.11.2009, Śmieci palą krasnoludki?, Dostępny na: http://www.zs1-jaworzno.edu.pl/2009/11/12/mieci-pal-krasnoludki/
  29. Oleksy E. (22.1.2015). Pałac Młodzieży w Gdańsku zostanie zlikwidowany? Wyjaśnienia wiceprezydenta Piotra Kowalczuka, NaszeMiasto.pl,Dostępny na: http://gdansk.naszemiasto.pl/artykul/palacmlodziezy-w-gdansku-zostanie-zlikwidowany-wyjasnienia,3252876,artgal,t,id,tm.html
  30. ONZ, 1989, Konwencja o prawach dziecka. https://www.unicef.pl/Co-robimy/Prawa-dziecka/Akty-prawne (dostęp: 22.04.2016).
  31. Pełszyk-Lybkegren L., 2006, Konstruowanie wiedzy poprzez rozwiązywanie problemów, [w:] F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Procesy uczenia się i ich efektywność, Print Group, Szczecin.
  32. Phillips L.G., 2010, Social justice storytelling and young children’s active citizenship. Discourse, Studies in the Cultural Politics of Education, 31 (3).
  33. Piesik P., 2015, Budżet obywatelski w Sztumie. Dzieci mają decydować i głosować?, Dziennik Bałtycki, 30 lipca, http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/4712917,budzet-obywatelski-w-sztumie-dzieci-majadecydowac-i-glosowac,id,t.html (dostęp: 27.04.2016).
  34. Prabha J.L., 2014, Tear Secretion – A Short Review, Journal of Pharmaceutical Sciences and Research, 6(3).
  35. Rancière J., 2007, Estetyka jako polityka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
  36. Redakcja/TTM, 22.03.2017, Dzieci strajkowały na ulicach Luzina, Dostępny na: http://www.nadmorski24.pl/aktualnosci/31360-dzieci-strajkowaly-na-ulicach-luzina.html
  37. Reorganizacja i restrukturyzacja obszaru społecznego. Zmiana modelu funkcjonowania Pałacu Młodzieży/likwidacja PM jako jednostki oświatowej (b.d.), Prezentacja Urzędu Miasta w Gdańsku.
  38. Reorganizacja sieci szkół w Gdańsku – optymalizacja siatki (b.d.), Prezentacja Urzędu Miasta w Gdańsku.
  39. Rodgers D.M., 2015, Children as Social Movement Participants, Sociological Studies of Children and Youth, 11.
  40. Romanowski M., 2014, Droga do wykluczenia – neoliberalny dyskurs wokół prywatyzacji warszawskich szkół i stołówek, Załącznik Kulturoznawczy, nr 1.
  41. Rudnicki P., 2012, Działanie jako forma oporu wobec ideologii dominujących: o (nie)skuteczności radykalnej myśli pedagogicznej, [w:] P. Rudnicki, M. Starnawski, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Władza, sens, działanie: studia wokół związków ideologii i edukacji, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  42. Shier H., 2001, Pathways to participation: Openings, opportunities and obligations, Children & Society, 15.
  43. Starego K., 2011, Obraz porządku społecznego i tożsamości obywatelskiej na przykładzie wybranych podręczników wiedzy o społeczeństwie, [w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Podręczniki i poradniki: konteksty, dyskursy, perspektywy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  44. Starego K., 2016, „Aksjologiczna pustka” edukacji obywatelskiej, czyli o ideowym przekazie przedmiotu wiedza o społeczeństwie dla III i IV etapu kształcenia zawartym w podstawy programowej z 2008 roku. Raport Społecznego Monitora Edukacji, Dostępny na: http://www.monitor.edu.pl/analizy/a-aksjologicznapustka-edukacji-obywatelskiej-czyli-o-ideowym-przekazie-przedmiotu-wiedza-o-spoleczenstwie-dla-iii-iiv-etapu-ksztalcenia-zawartym-w-podstawy-programowej-z-2008-roku.html
  45. Statut Pałacu Młodzieży w Gdańsku im. Obrońców Poczty Polskiej.
  46. Stephens S., 2016, Reflection on Environmental Justice: Children as Victims and Actors, Social Justice, 23 (4).
  47. Sterrett I.Z., 2012, The Pied Piper in power: Ideological resources and the authoritarian youth group. ProQuest Dissertations and Theses, Boston College.
  48. Taylor V., Whittier N., 1995, Analytical Approaches to Social Movement Culture: The Culture of the Women’s Movement, [in:] H. Johnston, B. Klandermans (eds.), Social Movements, Protest, and Contention, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  49. Touraine, A., 2010, Samotworzenie się społeczeństwa, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.
  50. Tragarz M., Samel A., Starzyk K., 2011, Szkoła demokracji. Praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa.
  51. ws/lulu, 2015, Pałac Młodzieży w Gdańsku do likwidacji. Dzieci płaczą, rodzice protestują. „To nasz drugi dom!”, TVN24 Pomorze, http://www.tvn24.pl, Dostępny na: http://www.tvn24.pl/palacmlodziezy-w-gdansku-do-likwidacji-dzieci-i-rodzice-protestuja,508172,s.html
  52. Wakkace S.J., Zepeda-Millán C., Jones-Correa M., 2014, Spatial and Temporal Proximity: Examining the Effects of Protests on Political Attitudes, American Journal of Political Science, 58 (2).
  53. Whittier N., 2004, The Consequences of Social Movements for Each Other, [in:] D.A. Sow, S.A. Soule, H. Kriesi (eds.), The Blackwell Companion to Social Movements, Blackwell Publishing, Ltd.
  54. Wójcik Ł., 2013, Dajmy dzieciom głos, Tygodnik Polityka, Dostępny na: http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/1551213,1,czy-warto-obnizac-wiek-wyborczy.read
  55. Zamojski P., 2015, Co to znaczy, że szkoła jest „publiczna”?, Studia Pedagogiczne, 65.
  56. Zielińska M., 2008, Critical Pedagogy of Place and the Case of Education in Greenland. [w:] P. Kowzan et al. (eds.), Education at the Junction of Cultures, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  57. Zielińska M., Kowzan P., Prusinowska M., 2011, Social Movement Learning: From Radical Imagination to Disempowerment?, Studies in the Education of Adults, 43 (2).