Main Article Content

Abstract

The problem discussed in this text is focused on participatory research carried out by children. They have been recently gaining popularity as another way of approaching childhood research, after researching children, conducting research on children and research with children. The article presents the genesis of participatory research practices, their characteristic features and describes the procedure of investigations conducted by children. Another discussed question concerns ethical and methodological dilemmas that accompany children?s participatory research. The final part of the considerations indicates advantages experienced by children carrying out the research which compose competencies that support civic participation of young researchers, now and in future.

Article Details

How to Cite
Zwiernik, J. . (2018). Participatory Research of Children as Participatory Process. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 21(1(81), 25–41. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/333

References

  1. Christensen P., James A., 2000, Research with Children. Perspectives and Practices, Falmer Press, London, https://books.google.pl/books/about/Research_with_Children.html?id=IGMVAAAAIAAJ&redir_esc=y (dostęp: 27.04.2017).
  2. Clark A., 2005, Talking and listening to children, [in:] W. Dudek (ed.), Children’s spaces, Architectural Press, Oxford.
  3. Clark J., 2004, Participatory research with children and young people: philosophy, possibilities and perils, On-line Journal – Dr. Michael Brody, http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/7024392/clark5e2004-participatory_research_with_children.pdf (dostęp: 12.04.2017).
  4. Dahlberg G., Moss P., Pence A., 2013, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny, tłum. K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  5. Gawlicz K., Röhrborn B., 2014, Edukacja przedszkolna: pytanie o demokrację, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa.
  6. Hill M.,1997, Participatory research with children, Child and Family Social Work, Vol. 2, Issue 3, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2206.1997.00056.x/abstract (dostęp: 23.03.2017).
  7. Kehily M.J. (red.), 2008, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, tłum. ks. M. Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków.
  8. Kellett M., 2005, Children as active researches: a new research paradigm for the 21st century?, Centre for Childhood, Development and Learning, The OpenUniversity, http://eprints. ncrm.ac.uk/87/1/MethodsReviewPaperNCRM-003.pdf (dostęp: 18.03.2017).
  9. Klus-Stańska D., 2015, Wyjść poza instytucjonalną standaryzację dziecka. Nowe inspiracje teoretyczne dla wczesnej edukacji, [w:] D. Klus-Stańska, D. Szyling (red.), Dzieciństwo i wczesna edukacja: kontrowersje, problemy i poszukiwania, Studia Pedagogiczne, t. LXVIII, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  10. Klus-Stańska D., Gawlicz K., 2013, Powrót do wyzwolonego dzieciństwa. Wstęp do wydania polskiego, [w:] G. Dahlberg, P. Moss, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny, tłum. K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
  11. Konwencja o prawach dziecka, https://brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka (dostęp: 27.04.2017).
  12. Köpp I., Lippitz W., 2001, „Moje nieczyste sumienie jest właściwie superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  13. Lalak D., 2010, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  14. Mccartan C., Schubotz D., Murphy J., 2012, The self-conscious researcher – post-modern perspectives of participatory research with young people, Forum: Qualitative Social Research, Vol. 13, No. 1, art. 9, http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1798/0 (dostęp: 18.04.2017).
  15. Pilch T., 2010, Strategia badań ilościowych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  16. Punch S., 2002, Research with children: The same or different from research with adults?, Childhood, No. 3(9), http://dreamscanbe.org/Reasearch%20Page%20Docs/Punch%20-%20research%20with%20children.pdf (dostęp: 14.04.2017).
  17. Theiss M., 2010, Partycypacyjne badanie w działaniu (participatory action research) jako nieklasyczne podejście badawcze w polityce społecznej, http://www.szatur.republika.pl/MTBS_Party-cypacyjne_badanie.pps (pobrano: 02.20.2010), za: D. Lalak, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
  18. Woodhead M., Faulkner D., 2000, Subjects, objects or participants? Dilemmas of psychological research with children, [in:] P. Christensen, A. James (eds.), Research with Children Perspectives and Practice, Routlege Falmer, London, https://books.google.pl/books/about/Research_with_Children.html?id=IGMVAAAAIAAJ&redir_esc=y (dostęp: 27.04.2017).
  19. Zwiernik J., 2012, Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji, M. Chomczyńska-Rubacha (red. nauk.), Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 2(15).
  20. Zwiernik J., 2015, Podejścia badawcze w poznawaniu wiedzy dziecka, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(69).
  21. Zwiernik J., 2017, Badania z dziećmi. Dziecięcy obraz szkoły, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(77).