Main Article Content

Abstract

The modern university is undergoing serious changes. The university educational community and atmosphere of studies is changing due to global influences. Those factors have a significant impact on students who experience their intended and unintended consequences. This paper shows, how students embedded in everyday academic life, recognize consequences of studying in the modern university and factors generating them. The results of the analysis of their free statements relate to the three selected aspects: the functioning of the modern university as a social institution, the students? relationship with academic teachers and peers.

Keywords

student uniwersytet konformizm student university conformism

Article Details

How to Cite
Pauluk, D. (2016). The Modern University in Everyday Experiences of Students. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 19(3(75), 183–196. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/321

References

  1. CIALDINI R., 1994, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  2. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 1997, Realizm krytyczny jako metodologiczna perspektywa pedagogiki emancypacyjnej, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania, z. 13.
  3. CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2014, Utopia. Iluzja. Realność. O jakości edukacji akademickiej w kontekście kształcenia na kierunku „pedagogika”, [w:] R. Bera, K. Klimkowska, A. Dudak (red.), Jakość kształcenia w szkole wyższej, Lublin.
  4. GADAMER H.-G., 1993, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Inter Esse, Kraków.
  5. MALEWSKI M., 1997, Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, Kultura i Edukacja, nr 1–2.
  6. MAYNTZ R., HOLM K., HÜBNER P., 1985, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, przeł. W. Lipnik, Warszawa.
  7. PAULUK D., 2016, Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji. Doświadczenia studentów pedagogiki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  8. PERRY W.G., 1968, Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years. A Scheme, New York.
  9. RUDNICKI S., SZWED A., 2010, Ocenianie oceniających? Trzy pytania o ewaluację zajęć dydaktycznych, [w:] W. Przybylski, S. Rudnicki, A. Szwed (red.), Ewaluacja dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody, narzędzia, dobre praktyki, http://www.jakosc.ath.bielsko.pl/files/ewaluacja_dydaktyki.pdf (data dostępu: 19.11.2015).
  10. SZTOMPKA P., 2014, Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur, [w:] P. Sztompka, K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.