Main Article Content
Abstract
The modern university is undergoing serious changes. The university educational community and atmosphere of studies is changing due to global influences. Those factors have a significant impact on students who experience their intended and unintended consequences. This paper shows, how students embedded in everyday academic life, recognize consequences of studying in the modern university and factors generating them. The results of the analysis of their free statements relate to the three selected aspects: the functioning of the modern university as a social institution, the students? relationship with academic teachers and peers.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- CIALDINI R., 1994, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- CZEREPANIAK-WALCZAK M., 1997, Realizm krytyczny jako metodologiczna perspektywa pedagogiki emancypacyjnej, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania, z. 13.
- CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2014, Utopia. Iluzja. Realność. O jakości edukacji akademickiej w kontekście kształcenia na kierunku „pedagogika”, [w:] R. Bera, K. Klimkowska, A. Dudak (red.), Jakość kształcenia w szkole wyższej, Lublin.
- GADAMER H.-G., 1993, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Inter Esse, Kraków.
- MALEWSKI M., 1997, Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, Kultura i Edukacja, nr 1–2.
- MAYNTZ R., HOLM K., HÜBNER P., 1985, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, przeł. W. Lipnik, Warszawa.
- PAULUK D., 2016, Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji. Doświadczenia studentów pedagogiki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- PERRY W.G., 1968, Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years. A Scheme, New York.
- RUDNICKI S., SZWED A., 2010, Ocenianie oceniających? Trzy pytania o ewaluację zajęć dydaktycznych, [w:] W. Przybylski, S. Rudnicki, A. Szwed (red.), Ewaluacja dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody, narzędzia, dobre praktyki, http://www.jakosc.ath.bielsko.pl/files/ewaluacja_dydaktyki.pdf (data dostępu: 19.11.2015).
- SZTOMPKA P., 2014, Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur, [w:] P. Sztompka, K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
References
CIALDINI R., 1994, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
CZEREPANIAK-WALCZAK M., 1997, Realizm krytyczny jako metodologiczna perspektywa pedagogiki emancypacyjnej, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania, z. 13.
CZEREPANIAK-WALCZAK M., 2014, Utopia. Iluzja. Realność. O jakości edukacji akademickiej w kontekście kształcenia na kierunku „pedagogika”, [w:] R. Bera, K. Klimkowska, A. Dudak (red.), Jakość kształcenia w szkole wyższej, Lublin.
GADAMER H.-G., 1993, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Inter Esse, Kraków.
MALEWSKI M., 1997, Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, Kultura i Edukacja, nr 1–2.
MAYNTZ R., HOLM K., HÜBNER P., 1985, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, przeł. W. Lipnik, Warszawa.
PAULUK D., 2016, Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji. Doświadczenia studentów pedagogiki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
PERRY W.G., 1968, Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years. A Scheme, New York.
RUDNICKI S., SZWED A., 2010, Ocenianie oceniających? Trzy pytania o ewaluację zajęć dydaktycznych, [w:] W. Przybylski, S. Rudnicki, A. Szwed (red.), Ewaluacja dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody, narzędzia, dobre praktyki, http://www.jakosc.ath.bielsko.pl/files/ewaluacja_dydaktyki.pdf (data dostępu: 19.11.2015).
SZTOMPKA P., 2014, Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur, [w:] P. Sztompka, K. Matuszek (red.), Idea uniwersytetu. Reaktywacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.