Main Article Content
Abstract
The article attempts to reflect on the contemporary qualitative research practices, which are created in conditions of autonomy, openness and cognitive diversity. The applied metaphor of ?the methodological Hyde Park? means a free and unrestricted ?expression and movement? of a researcher during their work, that lead to the appearance of creative research projects. Making this type of projects real is connected with the creation of a new and so-far unrecognised learning area of the researcher. The reflection on this activity can focus on the following questions: which new roles are fulfilled by a contemporary researcher? In which situations and circumstances does he learn these roles? Attempting to answer these questions, I concentrated on two conducted research projects about maternity. Both are built on approaches inspired by art, amongst others, due to the use of short films as a tool of communicating research results. An important research orientation is also a performative auto/ethnography.
Keywords
Article Details
TCE (INSTED) is an open access journal, which means that access to the full texts is free of charge. People using the journal may download publications, copy and print them, as well as post on their websites links to the full texts of the journal's publications. Texts can be used as long as readers do not exceed the licenses. Authors submitting manuscripts for publication obtain copyrights. Unless otherwise specified, published texts are available under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International license.
References
- ALEXANDER B.K., 2009, Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- BRON A., 2006, Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4(36).
- DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- DOMAŃSKA E., 2007, „Zwrot per formatywny” we współczesnej humanistyce, Teksty Drugie, nr 5.
- FEYERABEND P.K., 2001, Przeciw metodzie, Wydawnictwo Siedmioróg Wrocław.
- FINLEY S., 2009, Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- HORGAN J., 1999, Koniec nauki czyli o granicach wiedzy u schyłku ery naukowej, Prószyński i S-ka. Warszawa.
- KACPERCZYK A., 2014, Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, Przegląd Socjologii Jakościowej, vol. X, nr 3.
- KUBINOWSKI D., 2013, Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Makmed, Lublin.
- MALEWSKI M., 1997, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- MALEWSKI M., 2012, Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4.
- PALKA S., 2006, Humanistyczne podejście w badaniach pedagogicznych i praktyce pedagogicznej, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Impuls, Kraków.
- PRYSZMONT-CIESIELSKA M. (red.), 2013, Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, ATUT, Wrocław.
- PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2014, Świat społeczny w kalejdoskopie, czyli o usytuowaniu badacza w badaniach jakościowych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
- SINNER A., LEGGO C., IRWIN R.L., GOUZOUASIS P., GRAUER K., 2006, Arts-based educational research dissertations: reviewing the practices of new scholars, Canadian Journal of Education, 29, 4.
- SMITHBELL P., 2010, Arts-Based Research in Education: A Review, The Qualitative Report, Vol. 15, No. 6, November.
- SMOLIŃSKA-THEISS B., THEISS W., 2010, Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.
- SONGIN M., 2011, Doświadczenie etnograficzne i polityka usytuowania, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- URBANIAK-ZAJĄC D., 2006, W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
References
ALEXANDER B.K., 2009, Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
BRON A., 2006, Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4(36).
DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
DOMAŃSKA E., 2007, „Zwrot per formatywny” we współczesnej humanistyce, Teksty Drugie, nr 5.
FEYERABEND P.K., 2001, Przeciw metodzie, Wydawnictwo Siedmioróg Wrocław.
FINLEY S., 2009, Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
HORGAN J., 1999, Koniec nauki czyli o granicach wiedzy u schyłku ery naukowej, Prószyński i S-ka. Warszawa.
KACPERCZYK A., 2014, Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, Przegląd Socjologii Jakościowej, vol. X, nr 3.
KUBINOWSKI D., 2013, Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Makmed, Lublin.
MALEWSKI M., 1997, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
MALEWSKI M., 2012, Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4.
PALKA S., 2006, Humanistyczne podejście w badaniach pedagogicznych i praktyce pedagogicznej, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Impuls, Kraków.
PRYSZMONT-CIESIELSKA M. (red.), 2013, Macierzyństwo w relacjach auto/biograficznych i fotografiach kobiet, ATUT, Wrocław.
PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2014, Świat społeczny w kalejdoskopie, czyli o usytuowaniu badacza w badaniach jakościowych, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
SINNER A., LEGGO C., IRWIN R.L., GOUZOUASIS P., GRAUER K., 2006, Arts-based educational research dissertations: reviewing the practices of new scholars, Canadian Journal of Education, 29, 4.
SMITHBELL P., 2010, Arts-Based Research in Education: A Review, The Qualitative Report, Vol. 15, No. 6, November.
SMOLIŃSKA-THEISS B., THEISS W., 2010, Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.
SONGIN M., 2011, Doświadczenie etnograficzne i polityka usytuowania, [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
URBANIAK-ZAJĄC D., 2006, W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.