Main Article Content

Abstract

Gender equality education aimed at raising awareness of the negative consequences of gender stereotyping and preventing them in the area of __education, seem to raise a lot of controversy. They may be associated with resistance to the presentation of atypical children in their gender roles and activities and with a lack of tolerance for the manifestation of their behavior or preferences which is not typical of their gender. The authors of the study verify the assumptions on the impact of the presented child in activities which are stereotypical or nonstereotypical for their gender on the level of acceptance of gender equality education among the teachers. The results of tests carried out showed that the level of acceptance in the group studied, teachers differed from that in which the material they touch. The results of the study can serve as a guide both the design and implementation of education programs equality, as well as in the context of a broader effort to tame the public with the issue of gender and gender equality education.

Keywords

akceptacja edukacji równościowej dziecko podczas aktywności typowej lub nietypowej dla swojej płci dziewczynka chłopiec acceptance of gender equality education child during the cross-gender or gender-congruent activity girl boy

Article Details

How to Cite
Serafińska, K., & Wójcik-Chałupka, D. (2016). When Gender Haunts? Presenting a Child During the Cross-Gender or Gender-Congruent Activity and the Level of Acceptance of Gender Equality Education Among Teachers. INSTED: Interdisciplinary Studies in Education & Society, 19(3(75), 111–121. Retrieved from https://insted-tce.pl/ojs/index.php/tce/article/view/297

References

  1. BEM S.L., 1981, Gender Schema Theory: A Cognitive Account of Sex-Typing, Psychological Review, 88.
  2. BEM S.L., 2000, Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  3. BRADLEY H., 2008, Płeć, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  4. BRANNON L., 2002, Psychologia rodzaju, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  5. CARTER D.B., MCCLOSKEY L.A., 1984, Peers and the maintenance of sex-typed behavior. The development of children’s conceptions of cross-gender behavior in their peers, Social Cognition, 2.
  6. CHOMCZYŃSKA-RUBACHA M., 2012, Równość rodzajowa w edukacji jako konstrukt teoretyczny i praktyka oświatowa, Kultura i Edukacja, 4.
  7. CROSS S.E., MADSON L., 1997, Models of the self: Self-construals and gender, Psychological Bulletin, 122.
  8. DZIERZGOWSKA A., PIOTROWSKA J., RUTKOWSKA E., 2011, Równościowe przedszkole. Jak uczynić wychowanie przedszkolne wrażliwym na płeć, Fundacja Edukacji Przedszkolnej, Warszawa.
  9. ELLIOTT A., 2011, Współczesna teoria społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  10. FAGOT B., 1977, Consequences of moderate cross-gender behavior in pre-school children, Child Development, 48.
  11. FEINMAN S., 1981, Why is cross-sex-role behavior more approved for girls than for boys? A status characteristic approach, Sex Roles, 7.
  12. FEINMAN S., 1984, A status theory evaluation of sex-role and age-role behavior, Sex Roles, 10.
  13. GOLOMBOK S., FIVUSH R., 1994, Gender development, Cambridge Univeristy Press, Cambridge.
  14. JACKSON L.A., SULLIVAN L.A., 1990, Perception of multiple role participants, Social Psychology Quarterly, 53.
  15. JUSSIM L., 1999, Samospełniające się przepowiednie a utrzymywanie się stereotypów społecznych: rola interakcji diadycznych i sił społecznych, [w]: C.N. Macrae, C. Stangor, M. Hewstone (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  16. KRASUSKA K., 2014, Gender (płeć), [w]: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
  17. LOTT B., MALUSO D., 2002, Społeczne uczenie się męskości i kobiecości, [w]: B Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  18. LYTTON H., ROMNEY D. M., 1991, Parents’ Differential Socialization of Boys and Girls: A Meta-Analysis, Psychological Bulletin, 109.
  19. MAJEWSKA E., RUTKOWSKA E. (red.), 2007, Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji, Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, Gliwice.
  20. MARTIN C.L., 1990, Attitudes and expectations about children with nontraditional and traditional gender roles, Sex Roles, 22.
  21. MCCREARY D.R., 1994, The Male Role and Avoiding Feminity, Sex Roles, 31.
  22. NELSON T.D., 2003, Psychologia uprzedzeń, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  23. PANKOWSKA D., 2005, Wychowanie a role płciowe, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  24. RENZETTI C.M., CURRAN D.J., 2005, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  25. STEELE C.M., 1997, A threat in the air. How stereotypes shape intellectual identity and performance, American Psychologist, 52.
  26. STEWARD A.J., MCDERMOTT CH., 2004, Gender in Psychology, Annual Review Psychology, 55.
  27. STONEMAN Z., BRODY G.H., MACKINNON C.E., 1986, Same-sex and cross-sex siblings: Activity choices, roles, behavior, and gender stereotypes, Sex Roles, 15.
  28. UNGER R. K., 1979, Toward a redefinition of sex and gender, American Psychologist, 34.
  29. WOJCISZKE B., 2011, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.